۶ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۳:۲۴
 صادرات یک میلیارد دلار بیشتر از واردات
آمار تجارت خارجی در ۵ ماهه امسال اعلام شد؛

صادرات یک میلیارد دلار بیشتر از واردات

رئیس‌کل گمرک می‌گوید: تراز تجاری کشور در پنج ماه گذشته، معادل یک میلیارد دلار مثبت شده است. یعنی ۱۶.۶ میلیارد دلار واردات و معادل ۱۷.۶ میلیارد دلار نیز صادرات داشته‌ایم.

به گزارش بازار به نقل از اتاق ایران، مهدی میراشرفی، رئیس کل گمرک ایران در حاشیه بازدید وزیر امور اقتصادی و دارایی از گمرک فرودگاه امام خمینی (ره) گفته است: تراز تجاری کشور مثبت شده و معادل یک میلیارد دلار در پنج ماهه ابتدایی سال جاری است.

میراشرفی درباره آمار تجارت خارجی کشور در پنج ماهه ابتدایی سال ۱۴۰۰ گفته: خوشبختانه تراز تجاری کشور در این مدت معادل یک میلیارد دلار مثبت شده است. به عبارت دیگر، در پنج ماهه اول سال‌جاری به میزان ۱۶.۶ میلیارد دلار واردات صورت گرفته که بیش از ۲۰ درصد از نظر ارزش رشد کرده است و معادل ۱۷.۶ میلیارد دلار نیز صادرات داشته‌ایم که از لحاظ ارزش رشد ۶۲ درصدی داشته است.

به‌گفته رئیس کل گمرک ایران این آمار نشان می‌دهد که آثار تحریم و آثار شیوع ویروس کرونا به حداقل رسیده است و امیدوارم این روند ادامه پیدا کند.

میراشرفی در هشتم مردادماه هم گفته بود: در چهار ماه اول سال ۵۰ میلیون و ۸۰۰ هزار تن کالا به ارزش ۲۹ میلیارد دلار بین ایران و کشورهای مختلف مبادله شد که مقایسه آن با مدت مشابه سال قبل نشان‌دهنده رشد ۲۱ درصدی در وزن و ۴۷ درصدی در ارزش کالاها است. سهم صادرات کالاهای غیرنفتی از مجموع تجارت خارجی ۳۸ میلیون و ۳۰۰ هزار تن به ارزش ۱۴ میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار بود که نسبت به مدت مشابه سال گذشته از نظر وزن ۲۷ درصد و از حیث ارزش ۶۵ درصد رشد داشته است.

به‌گفته رئیس کل گمرک ایران عمده کالاهای صادر شده در این مدت شامل گاز مایع شده، پلی‌اتیلن، محصولات نیمه تمام از آهن، متانول، بنزین، شمش آهن و فولاد و صنایع فولادی، میله‌های آهنی، پروپان مایع، قیر و کاتد از مس بود.

ماه گذشته کشورهای مقصد کالاهای صادراتی ایران چین با حدود ۱۰ میلیون تن به ارزش ۴ میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار، عراق با ۱۰ میلیون و ۹۰۰ هزار تن به ارزش ۲ میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار، امارات متحده عربی با ۴ میلیون و ۳۰۰ هزار تن به ارزش یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار، ترکیه با یک میلیون تن به ارزش ۹۲۳ میلیون دلار و افغانستان با یک میلیون و ۸۰۰ هزار تن به ارزش ۷۲۸ میلیون دلار بود. حالا باتوجه به اتفاق‌هایی که در افغانستان افتاده است، حجم تجارت میان دو کشور تغییر خواهد کرد.

 به‌گفته رئیس کل گمرک ایران درخصوص آمار واردات در چهار ماهه نخست سال‌جاری در این مدت ۱۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تن کالا به ارزش ۱۴ میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار وارد کشور شد که نسبت به مدت مشابه سال گذشته از حیث وزن ۵ درصد و از نظر ارزش ۳۲ درصد رشد داشت.

کد خبر: ۱۰۴٬۸۳۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha