۵ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۷:۲۴
دستاوردهای گمرک ایران در ۵ ماهه نخست سال
رئیس کل گمرک کشور تشریح کرد

دستاوردهای گمرک ایران در ۵ ماهه نخست سال

میراشرفی، رئیس کل گمرک گفت: با توجه به تحریم ها در ۵ ماهه امسال در بحث کالای اساسی ۱۰ میلیون تن و به ارزش پنح و نیم میلیارد دلار نسبت به مشابه ۱۱ درصد وزنی و به لحاظ ارزشی ۶۲ درصد رشد داشته داشته است.

به گزارش بازار، مهدی میراشرفی معاون وزیر اقتصاد و رئیس کل گمرک گفت: با توجه به تحریم های ظالمانه که می توان دولت های متخاصم را به عنوان تروریست اقتصادی در جهان نام برد اما با فعالیت بخش خصوصی وارد کنندگان و صادرکنندگان و تلاش همکاران در گمرک و در ۵ ماهه امسال در بحث کالای اساسی ۱۰ میلیون تن و به ارزش پنح و نیم میلیارد دلار نسبت به مشابه ۱۱ درصد وزنی و به لحاظ ارزشی ۶۲ درصد رشد داشته داشته است.

وی گفت: کارنامه تجارت خارجی کشور در پنج ماهه نخست سال ۱۴۰۰ حاکی از بهبود وضعیت این بخش و رشد آمارهای صادرات و واردات است.

وی افزود: در این مدت شش ماهه اول سال با واردات نهاده و کالا های اساسی مواجه بودیم و هشت و نیم درصد تا سه و دو درصد نهاده ها و کالای اساسی وارد کردیم و امیدواریم اثرات آن در مواد پروتئینی و سایر نهاده ها و مباحث فراوردهای لبنی و دامی در بازار باشیم.

اشرفی افزود: در تحقق شعار سال تولید و پشتیبانی و مانع زدایی ها گمرک در کاهش هزینه های تجارت سه مورد مدت زمان، هزینه ها و تعداد اسناد مطالبه شده را رتبه بندی کردیم.

به گفته اشرفی در شرایط کرونایی واردات کالاهای وارداتی یکسره به وزارت خانه های بهداشت و صمت و کشاورزی حمل شد و همچنین در حمل کالاهای اساسی هم توسط کامیون ها انجام شد و همکاران ۲۴ ساعته در تلاش بودند.

رئیس کل گمرک ایران عمده کالاهای صادر شده در این مدت را گاز مایع شده، پلی‌اتیلن، محصولات نیمه تمام از آهن، متانول، بنزین، شمش آهن و فولاد و صنایع فولادی، میله‌های آهنی، پروپان مایع، قیر و کاتد از مس برشمرد.

رییس کل گمرک ایران، تلفن همراه، ذرت دامی، روغن آفتابگردان، جو، کنجاله، گندم، دانه سویا، شکر و برنج را عمده‌ترین کالاهای وارداتی به کشور نام برد و افزود:‌ به جز تلفن همراه سایر اقلام وارداتی در زمره کالاهای اساسی و ضروری هستند که پس از مصوبات ترخیص درصدی و اعتباری، سرعت ترخیص کالاهای اساسی نیز افزایش چشم گیری داشته است.

معاون وزیر اقتصاد در خصوص مهمترین کشورهای طرف معامله واردات در پنج ماهه ابتدای امسال نیز گفت: امارات متحده عربی با صادرات بیش از ۴ میلیون تن کالا به ارزش بالای ۴ میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار به ایران در جایگاه نخست و چین با بالای یک میلیون تن کالا به ارزش بالغ بر ۳ میلیارد و یکصد میلیون دلار، ترکیه با بیش از یک میلیون و ۳۰۰ هزار تن در رده‌های بعدی قرار دارند.

رئیس کل گمرک ایران همچنین با اشاره به بهبود وضعیت ترانزیت کالا از قلمرو کشور گفت: امسال مقادیر بسیاری کالا از مرزهای زمینی کانتینرهای حامل کالا پس از انجام تشریفات گمرکی و طی مسیرهای گوناگون، مرزهای خروجی را به طرف کشورهای مقصد ترانزیت ترک کردند.

وی افزود: مقایسه میزان ترانزیت کالا در پنج ماهه نخست امسال با مدت مشابه سال گذشته حاکی از رشد ۹۵ درصدی است و به نظر می‌رسد در صورت ایجاد زیرساخت‌های مناسب و رفع برخی از مشکلات این حوزه می‌توان افزایش بیشتری را در این زمینه انتظار داشت.

وی همچنین اضافه کرد: از دپو سرم هایی که سال ۹۵ به میزان ۵۰۰ و ۲۵۰ تن بود که واردکنندگان بدون مجوز و مراحل قانونی و ارزی بود که اولویت ما غیر از این کالا ها بود اقدام کرده بودند

مهدی میراشرفی معاون وزیر اقتصاد و رئیس کل گمرک در پایان از روند ترخیص کالا از طریق سامانه ها گفت: یکی از ابزارهایی که در ارائه خدمات در شرایط کرونایی راه اندازی کنیم یکی از سامانه گمرک مبایل بود که درهر زمان و هر مکان این سامانه اعظم کار همکاران در گمرک بود و توانستیم ۲۵ باند بر خط کنیم که با مراجعه به صورت اینترنت بتوانند عرضه کنند که عدم مراجعات حضوری امنیت بالا، ایجاد دروازه ای تجاری با کشور های همجوار از دیگر دستاورد های گمرک بوده است.

کد خبر: ۱۰۴٬۷۰۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha