۵ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۴:۴۳
نوسان قیمت سکه در کانال ۱۲ میلیون
پژوهشکده پولی و بانکی گزارش داد؛

نوسان قیمت سکه در کانال ۱۲ میلیون

قیمت سکه و طلا در هفته‌ای که کابینه دولت جدید روی میز مجلس منتظر رای اعتماد بود، با فراز و فرود همراه شد و سکه طرح جدید قیمت ۱۲ میلیون و ۲۶۰ هزار تومان را تجربه کرد.

به گزارش بازار به نقل از ایبنا، هنوز چند صباحی از مشخص شدن کابینه دولت جدید نگذشته است که بعد از مدت‌ها ثبات در نرخ ارز، موج دیگری این بازار را در نوردیده و قیمت دلار و یورو را با جهشی چند هزار تومانی همراه کرده است. در هفته گذشته همین موضوع تاثیر خود را بر دیگر بازارها از جمله بازار سکه و طلا نیز گذاشت.

بررسی نمودار قیمتی سکه و طلا در هفته‌ای که گذشت نشان می‌دهد قیمت سکه طرح جدید روی کانال ۱۲ میلیون تومان در نوسان بوده و بالاترین قیمتی را که در طول هفته تجربه کرده است ۱۲ میلیون ۲۶۰ هزارتومان است که دو عامل اصلی آن، تغییرات قیمت انس طلا در جهان و نوسانات نرخ ارز در ایران هستند.

به نظر می‌رسد که از نگاه برخی معامله‌گران، سکه هم‌چنان بازاری امن‌تر با قابلیت رشدی بیشتر نسبت به دلار است. به طوری که بسیاری پیش‌بینی می‌کنند ممکن است دولت جدید سیاست‌های جدیدی برای مدیریت بازار ارز اعمال کند و همین سرمایه‌گذاری در طلا را نسبت به خرید ارز مطمئن‌تر نشان می‌دهد. برای درک بهتر نوسان بازار سکه و طلا بهتر است نگاهی به قیمت‌های آن در طول هفته بیاندازیم؛

شنبه، ۳۰ مردادماه همزمان با روند افزایشی قیمت دلار، نائب رئیس اتحادیه طلا و جواهر از ورود سکه به کانال ۱۲ میلیون تومان خبر داد  و بدین ترتیب قیمت سکه طرح جدید ۱۲ میلیون و ۱۵۰ هزار تومان، قیمت سکه طرح قدیم ۱۱ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان، نیم سکه ۶ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان، ربع سکه ۳ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان و سکه گرمی ۲ میلیون و ۳۵۰ هزار تومان اعلام شد.

در نخستین روز هفته قبل، هر گرم طلای ۱۸ عیار ۱ میلیون و ۱۶۰ هزار تومان و هر مثقال طلا ۵ میلیون و ۲۵ هزار تومان فروخته شد.

در روز بعد یعنی یکشنبه، ۳۱ مردادماه نیز این روند افزایشی همچنان ادامه پیدا کرد و قیمت سکه طرح جدید ۱۲ میلیون و ۱۵۰ هزار تومان، قیمت سکه طرح قدیم ۱۱ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان، نیم سکه ۶ و میلیون ۵۰ هزار تومان، ربع سکه ۳ میلیون و ۸۵۰ هزار تومان و سکه‌های گرمی ۲ میلیون و ۳۵۰ هزار تومان نرخ‌گذاری و هر گرم طلای ۱۸ عیار یک میلیون و ۱۶۰ هزار تومان و هر مثقال طلا ۵ میلیون و ۲۷ هزار تومان فروخته شد.

البته این روند افزایشی در اول شهریور متوقف شد و همراه با کاهش دلار؛ سکه طرح جدید هم با کاهش ۱۵۰ هزار تومانی روبرو شد و ۱۲ میلیون تومان به فروش رسید.

در این روز، همچنین هر گرم طلای ۱۸ عیار هم روند کاهشی داشت. به طوری‌که در یکم شهریور؛ ۱ میلیون و ۱۵۴ هزار تومان  و هر مثقال طلا ۴ میلیون و ۹۹۰ هزار تومان  در بازار فروخته شد.

روز بعد یعنی سه‌شنبه، ۲ شهریورماه بار دیگر طلا و سکه به روند صعودی خود بازگشت. اما این بار بازار با افزایشی بیش از پیش روبرو شد و قیمت سکه طرح جدید ۱۲ میلیون و ۲۶۰ هزار تومان،   قیمت سکه طرح قدیم ۱۱ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان،   نیم سکه ۶ میلیون و ۲۵۰ هزار تومان،   ربع سکه ۳ میلیون و ۹۵۰ هزار تومان و سکه گرمی ۲ میلیون و ۳۵۰ هزار تومان به فروش رفت.

بدین ترتیب، در اواسط هفته گذشته، هر گرم طلای ۱۸ عیار ۱ میلیون و ۱۷۸ هزار و ۵۰۰ تومان و هر مثقال طلا ۵ میلیون و ۱۰۵ هزار تومان قیمت‌گذاری شد.

سوم شهریورماه با توجه به کاهش قیمت انس جهانی و از طرفی افزایش قیمت ارز شاهد ثبات قیمت در بازار طلا و سکه بودیم.

سرانجام در آخرین روز کاری از هفته گذشته، یعنی پنج‌شنبه، ۴ شهریورماه با توجه به نوسانات قیمت‌ها و افزایش ۱۱ دلاری انس جهانی قیمت سکه و دلار بار دیگر روندی صعودی پیدا کرد.

در نهایت تا پایان هفته،   قیمت سکه طرح جدید ۱۲ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان،   قیمت سکه طرح قدیم ۱۱ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان،   نیم سکه ۶ میلیون و ۲۵۰ هزار تومان،   ربع سکه ۳ میلیون و ۸۵۰ هزار تومان و سکه گرمی دو میلیون و ۳۵۰ هزار تومان بفروش رفت.

همچنین هر گرم طلای ۱۸ عیار نیز ۱ میلیون و ۱۷۱ هزار تومان و هر مثقال طلا ۵ میلیون و ۷۵۰ هزار تومان فروخته شد و همچنین حباب سکه با افزایش؛ به ۷۵۰ هزار تومان رسید.

حالا باید دید در هفته پیش رو، اتفاقات جهانی چه خوابی برای قیمت جهانی اونس طلا دیده است و از سوی دیگر، با مشخص شدن کابینه دولت در ایران و اتفاقاتی که در افغانستان در حال وقوع است، نرخ ارز روی چه عددی می‌ایستد و بازار سکه و طلای ایران به کدام سو می‌رود.

کد خبر: ۱۰۴٬۶۸۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha