۵ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۳:۲۱
ارتقای بهره‌وری شبکه ریلی باید در اولویت دولت سیزدهم قرار گیرد
معاون وزیر راه و شهرسازی:

ارتقای بهره‌وری شبکه ریلی باید در اولویت دولت سیزدهم قرار گیرد

رسولی، معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: ارتقای بهره روی شبکه و ناوگان ریلی موجود باید اولویت دولت باشد و استفاده بهینه را در دستور کار قرار دهد.

به گزارش بازار، سعید رسولی با تصریح بر اینکه حمل‌ونقل یکی از پایه‌های اصلی اقتصاد هر کشور است، گفت: در شقوق مختلف حمل‌ونقل، راه‌آهن به‌عنوان حمل‌ونقل سبز و ایمن در همه دنیا موردتوجه است و خوشبختانه در ایران نیز به‌خصوص بعد از انقلاب، مورد تأکید و توجه بوده است.

وی از شتاب بالای توسعه ریلی کشور گفت و بیان کرد: امروز حدود ۱۴ هزار کیلومتر خطوط اصلی، فرعی و ایستگاهی راه‌آهن در کشور موجود است. منطقه استراتژیکی که ایران در آن واقع شده است، اقتضاء می‌کند از ظرفیت‌های حمل‌ونقل بین‌المللی در کریدورهای مختلف کشور بهره‌مند شویم.

معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: خوشبختانه در جمهوری اسلامی ایران مرزهای ریلی گسترده‌ای با کشورهای همسایه داریم و چند کریدور نیز در دست اقدام است که با تکمیل آن‌ها، فرصت‌های بسیار بیشتری در اختیار کشور قرار می‌گیرد.

وی به اولویت‌هایی که دولت سیزدهم باید در دستور کار قرار گیرد اشاره و اظهار کرد: ارتقاء بهره‌وری شبکه و ناوگان ریلی موجود باید اولویت دولت باشد؛ یعنی پیش از آنکه به فکر توسعه شبکه ریلی باشیم باید به فکر استفاده بهینه از ناوگان موجود در کشور باشیم.

رئیس هیئت‌مدیره و مدیرعامل راه‌آهن جمهوری اسلامی با اشاره به بند ۲۶ سیاست‌های کلی برنامه ششم توسعه، تصریح کرد: در این ماده قانونی، اتصال مراکز عمده بار به شبکه ریلی کشور مورد تأکید قرار گرفته است. در سطح کشور کارخانه‌ها، معادن، شهرک‌های صنعتی و چشمه‌های بار بسیار زیادی داریم که با وجود فاصله کم با راه‌آهن، به شبکه ریلی کشور متصل نیستند و این به معنی رجوع به حمل‌ونقل جاده‌ای و افزایش هزینه است.

رسولی با اعلام اینکه ۱۲۱ چشمه بار در کشور شناسایی شده است، عنوان کرد: به وزارت صمت پیشنهاد داده‌ایم در اعطای مجوز کارخانه‌های جدید، حتماً اتصال مراکز شبکه ریلی را در نظر بگیرند و در واقع یکی از شروط اعطای مجوز، همین مسئله باشد.

کد خبر: ۱۰۴٬۶۷۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha