۴ شهریور ۱۴۰۰ - ۰۲:۴۱
عبور دلار از مرز ۲۸ هزار تومان| تصمیمات ناگهانی، همچنان پاشنه آشیل بازار
گزارش «بازار» از علل رشد قیمت ها در بازار ارز

عبور دلار از مرز ۲۸ هزار تومان| تصمیمات ناگهانی، همچنان پاشنه آشیل بازار

قیمت سکه و ارز درحالی هر روز رکورد جدیدی را به ثبت می رسانند که دولت جدید هنوز به طور کامل مستقر نشده است و معلوم نیست آینده قیمت ها در این بازار با سیاست گذاریهای جدید دولت به کدام سو برود.

اسدالله خسروی؛  بازار: قیمت ها در بازار ارز و سکه حدو ۲ ماهی است روز به روز گران و گرانتر می شوند، گرانی که خیلی ها دلیل آن را وجود نرخ بالای تورم در اقتصاد کشور، آشفتگی بازارها بدنبال تغییر دولت ها، استقرار نیافتن تیم کامل اقتصادی دولت جدید و در نهایت تداوم روند توافق در مذاکرات برجام می دانند.
عده ای دیگر رشد قیمت ها در بازار ارز را ناشی از وجود تورم ۵۰ درصدی دانسته و معتقدند؛ با توجه به افزایش قیمت همه کالاها در بازار، ارز و سکه نیز به عنوان کالاهای مورد داد و ستد مردم، متناسب با افزایش نرخ تورم و گرانی کالاها گران می شوند که این موضوع امری طبیعی است.

بازار ارز از اهمیت ویژه ای درتعیین و تغییر قیمت همه کالاها در بازار برخورداراست و در صورت مشاهده نوسان قیمت در این بازار، سیاست گذاری های ارزی در جهت مدیریت قیمت ها در بازار باید شکل اجرایی به خود گیرند چرا که با افزایش نرخ ارز در بازار، قیمت همه کالاها نیز به تبع آن روندی افزایشی به خود می گیرند.

بازار ارز مدیریت نشود تورم به شکل فزاینده ای افزایش می یابد
اما اکثر کارشناسان و خبرگان اقتصادی تاکید دارند؛ بازار ارز از اهمیت ویژه ای درتعیین و تغییر قیمت همه کالاها در بازار برخورداراست و در صورت مشاهده نوسان قیمت در این بازار، سیاست گذاری های ارزی در جهت مدیریت قیمت ها در بازار باید شکل اجرایی به خود گیرند چرا که با افزایش نرخ ارز در بازار، قیمت همه کالاها نیز به تبع آن روندی افزایشی به خود می گیرند.
دراین میان همچنین برخی، بانک مرکزی را مقصر اصلی گرانی ارز در بازار عنوان می کنند و بر این باورند؛ اگر بانک مرکزی قیمت روزانه ارز را پایین درنظر گیرد، بی تردید بازار آزاد این کالا نیز با پیروی از قیمت های درج شده که توسط بانک مرکزی در تابلو صرافی ملی و ... به نمایش گذاشته می شود، نرخ ها را متناسب و نزدیک به قیمت اعلامی روز بانک مرکزی تعیین می کند. اما بانک مرکزی به جای کاهش تدریجی قیمت ها، متاسفانه روز به روز نرخ ارز را در بازار بالا می برد.

همه فاکتورها و شاخص های کلان اقتصادی چون نرخ بالای تورم، بیکاری گسترده، کسری بودجه، نقدینگی سنگین در کشور بیانگر آن است که قیمت ها در بازار روندی افزایشی خواهد داشت مگر اینکه توافقی در برجام حاصل و یا سیاست گذاری ارزی با سرکوب قیمت ها برای مدت کوتاهی در بازارانجام شود

انتظارات تورمی عامل گرانی ارز و سکه در بازار
اسفندیار شاه منصوری، کارشناس در گفتگو با «خبرگزاری بازار» درباره علل رشد روز افزون قیمت ها دربازار ارز و سکه گفت: آشفتگی بازار ارز به دلیل انتظارات تورمی است که مردم از آینده اقتصاد کشورمتصورهستند. چرا که آنها به درستی می دانند چشم انداز اقتصاد کشور تورمی است از طرفی نیز تغییر دولت ها و تداوم بی نتیجه روند مذاکرات برجام هم بر رشد قیمت ها در بازار ارز و سکه تاثیرگذارشده است.
وی با بیان اینکه همه فاکتورها و شاخص های کلان اقتصادی چون نرخ بالای تورم، بیکاری گسترده، کسری بودجه، نرخ رشد اقتصادی بسیار پایین، نقدینگی سنگین در کشور بیانگر آن است که قیمت ها در بازار روندی افزایشی خواهد داشت مگر اینکه توافقی در برجام حاصل و یا سیاست گذاری ارزی با سرکوب قیمت ها برای مدت کوتاهی در بازارانجام شود.
این کارشناس بازار خاطرنشان کرد: از آنجایی که تا یک ماه آینده معاونت ها، روسای سازمانها و مدیران کل به طور کامل انتخاب و پست های کلیدی را در دست می گیرند، بنابراین بازار ارز و سکه، و سایر بازارهای سرمایه گذاری تا این مدت احتمال نوسان قیمت با شیب بالا را خواهد داشت زیرا مدیران اجرایی که از دولت گذشته همچنان بر مسند امور هستند، انگیزه چندانی برای ساماندهی بازارها با سیاست گذاری های خاص را ندارند.

خیلی ها از ترس تصمیمات خلق الساعه دردولت جدید جرات ورود به بازارها را ندارند چرا که هنوز به درستی نمی دانند مدیریت بازارچگونه و با چه برنامه ای خواهد بود،  این موضوع باعث شده تا بازار ارز و سکه با هجوم انبوه خریداران و یا فروشندگان مواجه نشود

رکود بازارها به دلیل ترس از تصمیمات خلق الساعه دولت جدید 
وی با بیان اینکه خیلی ها از ترس تصمیمات خلق الساعه دردولت جدید جرات ورود به بازارها را ندارند چرا که هنوز به درستی نمی دانند مدیریت بازارچگونه و با چه برنامه ای خواهد بود گفت: این موضوع باعث شده تا بازار ارز و سکه با هجوم انبوه خریداران و یا فروشندگان مواجه نشود.
شاه منصوری تصریح کرد: هنوز برخی به انتظار توافق برجام، رفع تحریم ها و احتمال ورود ارزهای بلوکه شده به کشور نشسته اند و برای سرمایه گذاری و بعضا حفظ دارایی هایشان به بازار ارز و طلا ورود نکرده اند. همچنین در خرید کالاهای سرمایه ای ارزبر نیز دست به عصا هستند زیرا آینده بازارهای سرمایه گذاری را فعلا نامعلوم می دانند.
وی ادامه داد: اگر دولت رئیسی در این موقعیت زمانی زمام امور اجرایی کشور را در دست نمی گرفت با توجه به هشیاری بازار از نرخ بالای تورم در ماههای آینده بی تردید قیمت دلار تا ۳۵ هزار تومان و حتی بیشتر هم بالا می رفت اما از آنجایی که مردم هنوز دست نگه داشته اند تا جهت بازار با سیاست گذاری های دولت جدید مشخص شود بنابراین تقاضا در بازار برای خرید این کالا بالا نرفته است.

دولتی که دائم کسری بودجه دارد و نمی تواند هزینه های خود را با درآمدهایش تراز کند بی ترید سیگنال گرانی را به بازار ارز و... داده و قیمت ها روندی افزایشی به خود می گیرند

سیگنال گرانی به بازار ارز با کسری بودجه
میثم رادپور، کارشناس اقتصادی نیز درگفتگو با «خبرگزاری بازار» درخصوص عوامل رشد قیمت ها در بازار سکه و ارز گفت: کاملا واضح است که تورم در کشور بالاست ازطرفی کسری بودجه فشار زیادی را به دولت وارد می کند که چگونه و از چه راهی هزینه های خود را دراین شرایط که درآمد آنچنانی ندارد پوشش دهد.
وی ادامه داد: قبلا سقف تورم در کشور ۴۰ تا ۵۰ درصد اعلام می شد اما اکنون این نرخ کف شاخص تورم محسوب می شود. چنین موضوعی بیانگر آن است که اقتصاد درآینده با رشد بالای تورم و گرانی همراه بوده و این قضیه بر افزایش نرخ ها در بازار ها تاثیر گذارشده است.
 این کارشناس بازارافزود: دولتی که دائم کسری بودجه دارد و نمی تواند هزینه ها با درآمدهایش را تراز کند، بی ترید سیگنال گرانی را به بازار ارز و... داده و قیمت ها در بازارهای سرمایه گذاری روندی افزایشی به خود می گیرند.
رادپور اظهارداشت: دوره های تثبت قیمت ها دربازار طی سالهای گذشته تا حدودی طولانی بود اما اکنون این طور نیست و طول دوران تثبیت قیمت ها در بازار ارز بسیار کوتاه شده است این بدان معناست که تورم سنگین در صورت ناکارآمدهای سیاستی و عدم مدیریت درست در بازار را در پیش خواهیم  داشت.

قیمت دلاردر بازار آزاد با ۳۵۳ تومان افزایش نسبت به روز گذشته به ۲۸,۰۰۶ تومان رسید وقیمت سکه امامی نیز در بازار با ۳۷,۰۰۰ تومان افزایش به ۱۲,۱۶۱,۰۰۰ رسید

دلار ۲۸ هزار تومانی و سکه ۱۲ میلیون ۱۶۰ هزار تومانی
بنا به این گزارش، امروز قیمت دلار در بازار آزاد با ۳۵۳ تومان افزایش به ۲۸,۰۰۶ تومان رسید. طی معاملات امروز، ۲۸,۰۱۴ تومان بیشترین قیمت و ۲۷,۶۷۹ تومان کمترین قیمت ثبت شده برای دلار در بازاراعلام شد. این در حالی است که همچنین، بانک مرکزی قیمت دلار رسمی را ۴,۲۰۰ تومان اعلام کرده است. قیمت یورو نیز در بازار آزاد امروز بدون هیچ تغییری، ۳۲,۰۱۰ تومان معامله شد. در معاملات امروز، ۳۲,۰۲۰ تومان بیشترین قیمت و ۳۲,۰۰۹ تومان کمترین قیمت ثبت شده برای یورو اعلام شد.
با افزایش قیمت دلار در بازارآزاد، قیمت سکه امامی نیز امروزدر بازار با ۳۷,۰۰۰ تومان افزایش به ۱۲,۱۶۱,۰۰۰ رسید. همچنین بهای سکه بهار آزادی طرح قدیم با ۵۳,۰۰۰ تومان افزایش به ۱۱,۶۵۲,۰۰۰ افزایش یافت. قیمت نیم سکه نیز امروز در بازار با ۲۰,۰۰۰ تومان کاهش به ۶,۲۸۰,۰۰۰ رسید.  ربع سکه بهار آزادی هم با ۷,۰۰۰ تومان کاهش، ۳,۹۴۳,۰۰۰ معامله شد.
امروز همچنین قیمت طلا گرمی ۱۸ عیاردر بازار آزاد با ۱۳,۴۰۰ تومان افزایش، ۱,۱۸۹,۰۰۰ تومان رسید.
تحلیل گران بازار معتقدند؛ قیمت سکه و ارز تا استقرار کامل دولت و اجرای سیاست های ارزی همچنین انتخاب رئیس کل بانک مرکزی، رئیس کل سازمان بورس و... همچنان با نوسان البته با شیب رو به بالا همراه است. افزایش قیمتی که معلوم نیست با برنامه های جدید تیم اقتصادی دولت و تصمیم گیری مسئولان  بازار ارز را به کدام سو ببرد.

کد خبر: ۱۰۴٬۵۲۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha