۳ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۶:۲۰
تمام دارایی خود را به رییس جمهور اعلام کردم|چالش‌های صنعت نفت ناشی از بی‌تدبیری و ناکارآمدی است
وزیر پیشنهادی نفت:

تمام دارایی خود را به رییس جمهور اعلام کردم|چالش‌های صنعت نفت ناشی از بی‌تدبیری و ناکارآمدی است

وزیر پیشنهادی نفت گفت :تمام دارایی خود را به رییس جمهور اعلام کردم. هرگونه دارایی دیگری که به بنده منتسب شده را با سند به خود این اشخاص منتقل می کنم.

بازار؛ گروه آب و انرژی: جواد اوجی در جلسه امروز بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی دولت سیزدهم در صحن علنی مجلس با اشاره به برخی اظهارات نمایندگان در زمینه اموال شخصی خود اظهار داشت: بنده در پیشگاه خداوند، نمایندگان و مردم اعلام می‌کنم آنچه به عنوان دارایی به رئیس جمهور ارائه کردم، هرگونه درایی دیگر که به بنده منتسب شده را با سند به خود این اشخاص منتقل خواهم کرد.

او  افزود: بنده ۳۵ سال در بدنه وزارت نفت حضور داشتم و به عنوان پاک‌دستی و فسادستیزی از سوی آقای رئیسی معرفی شدم. بنابراین هرگونه اموال غیر از آپارتمان و اموالی که اعلام کردم را به اشخاصی که این موضوع را مطرح کردند، منتقل می‌کنم.

وزیر پیشنهادی نفت در ادامه با بیان اینکه صنعت نفت مزیت اقتصادی کشور است و ۹۵ درصد در تامین انرژی کشور سهم دارد، افزود: علاوه بر آن، سهم مهمی در تولید ناخالص ملی و توسعه اقتصادی کشور دارد.

اوجی گفت: نفت در شرایط تحریم، خط مقدم جبهه اقتصادی بوده و در زمینه فروش نفت، فرآورده، پتروشیمی، تامین کالا و جذب سرمایه‌گذاری خارجی اکنون از عرصه جهاد ما با استکبار است.

او  با بیان اینکه صنعت نفت در جنگ اقتصادی دچار چالش و مشکلات مزمن به دلیل بی‌تدبیری، ناکارآمدی و فشار تحریم شده است، بیان داشت: این موضوعات باعث شد از حالت متعارف خارج شود و اکنون نیازمند تحول از طریق اتخاذ تصمیمات جهادی و اعمال جراحی غیر از مسیر تحول نیست.

وزیر پیشنهادی نفت با بیان اینکه ما با مدیریت جهادی و استفاده از ظرفیت جوانان و توان بخش خصوصی مشکلات را برطرف خواهیم کرد، به دغدغه‌ها و موضوعاتی که نمایندگان موافق و مخالف مطرح کردند، اشاره و تصریح کرد: این چالش‌ها وجه مشترک ما در صنعت نفت است که از جمله آنها فروش نفت خام و میعانات به خاطر تحریم است که کاهش یافته و بنده در برنامه خود راه حل آن را اعلام خواهم کرد.

اوجی با اشاره به توسعه میادین مشترک به عنوان دغدغه مشترک با نمایندگان گفت: سرمایه‌گذاری در صنعت نفت به شدت کاهش یافته است. حفظ و نگهداشت و افزایش تولید نفت و گاز و همچنین بالا بودن شدت مصرف انرژی، ناترازی گاز از جمله دغدغه‌هاست.

او  ادامه داد: پرهیز از خام‌فروشی و تکمیل زنجیره ارزش به خصوص در حوزه پتروشیمی، بازسازی تجهیزاتی که عمر آنها از ۵۰ سال گذشته، یارانه پنهان حامل‌های انرژی، توجه جدی به ساماندهی نیروی انسانی، گازرسانی به روستاها و توجه به مسئولیت‌های اجتماعی به خصوص در مناطق محروم و نفت‌خیز از جمله دغدغه‌های مشترک و در برنامه‌های آینده بنده است.

اوجی گفت :  روزی که به شرکت ملی گاز آمدم ۷ هزار روستا گازرسانی شده‌ بود. ۴ سال بعد ۱۵ هزار روستا به امکانات گازی داشتیم و ۴۰ هزار روستا در دستور کار داشتیم.

وزیر پیشنهادی نفت توسعه متوازن نفت و مبارزه با فساد را از جمله مواردی دانست که با استفاده از مدیران فسادستیز به سرانجام برساند.

اوجی همچنین خاطرنشان کرد: حمایت از ساخت داخل، ارتقای شرکت‌های دانش‌بنیان و دیپلماسی قوی از جمله موارد دغدغه نمایندگان و چالش امروز صنعت نفت است.

افزایش پلکانی قبوض مشترکین پر مصرف
وزیر پیشنهادی نفت همچنین  با اشاره به اصلاح الگوی مصرف و کاهش شدت انرژی ادامه داد: سیاست‌های کلی اصلاح الگوی مصرف نقشه راه خواهد بود. چاره‌ای جز این مهم نداریم. باید اصلاح تعرفه‌گذاری پلکانی افزایشی بر مشترکین پر مصرف در پیش بگیریم. برای اجرای این قانون باید نظام استاندارد اعلام شود و سیاست‌های تشویقی کاهش شدت انرژی را از طریق سازمان بهینه‌سازی مصرف سوخت پی خواهیم گرفت.

وی با اشاره به ضرورت کاهش خام فروشی و ایجاد ارزش افزوده صنایع پایین دستی گفت: یکی از راه‌های دور زدن تحریم‌ها تبدیل نفت خام به فراورده است. فروش فراورده‌ها مشکل کمتری دارد. در برنامه من، اجرای طرح‌های ارتقای کمی و کیفی پالایشگاه‌های کشور با هدف افزایش تولید محصولات باارزش بالاتر به ویژه تأمین خوراک صنایع پتروشیمی وجود دارد.

شیوه‌های جدید فروش نفت را فعال خواهیم کرد
وی افزود: هرچند که زحمات پرسنل خدوم صنعت نفت را نباید در این بحران نادیده گرفت اما این اقدامات اولویت‌های بنده است اگر از شما رأی اعتماد بگیرم. اهمیت اقدامات این جانب عبارتند از: تلاش برای فروش حداکثری نفت و میعانات گازی. پس از تحریم‌های نفتی، فروش نفت و میعانات کاهش یافته و برای احیای بازارهای از دست رفته مستلزم اقدامات جهادی و جدی است که به کمک مجلس محترم و شورای عالی امنیت ملی می‌توان این بازارها را احیا کرد.

وجی گفت: وزیر نفت برای مقابله با این تحریم‌ها باید موضع فعال بگیرد یا منتظر محافل سیاسی باشد!؟ باید برای رفع تحریم‌ها به دشمن دل ببندد یا برای بی اثر کردن تحریم‌ها به جوانان!؟

وی تصریح کرد: با استفاده از شیوه‌های موجود و جدید مثل تهاتر نفت با کالا، برای فروش نفت اقدام خواهیم کرد.

تحریم ها را دور می زنیم 
وزیر پیشنهادی نفت همچنین گفت: ان شاءالله بازارهای جدید نفت را شناسایی خواهیم کرد. برای انجام و تحقق این امور نیازمند اصلاح بودجه ۱۴۰۰ هستیم که در صورت اعتماد به بنده، متمم آن را در اسرع وقت به مجلس تقدیم خواهم کرد.

وی با تأکید بر «اراده‌ فروش نفت و استفاده از همه ظرفیت‌های وزارت نفت» گفت: چهار مجموعه در این حوزه بیش از ۶۰ سال قدمت دارند. به فضل الهی تحریم‌ها را دور خواهیم زد. بشود روزی که شما از من بخواهید فروش نفت را متوقف و خام فروشی را تعطیل کنیم.

کد خبر: ۱۰۴٬۴۲۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha