۲ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۱:۵۱
صنعت خودرو سیاسی شده است| خودروی دست دوم در صدر فروش اصفهان
بازار گزارش می‌دهد؛

صنعت خودرو سیاسی شده است| خودروی دست دوم در صدر فروش اصفهان

اصفهان- کارشناسان معتقدند صنعت خودرو در بخش‌های مختلف بازیچه دست سیاست و مافیا شده به نوعی که فروش خودروی تصادفی‌، کارکرده و گاه بیگانه‌های قاچاق در صدر فروش در استانهایی مانند اصفهان جای گرفته است.

فاطمه کازرونی؛ بازار : تنها چند سال پیش و قبل از آنکه ارج و قرب پرایدی که سالهاست به ارابه مرگ معروف شده است به ۱۵۰ میلیون برسد، رئیس پلیس راهور با صراحت در تلویزیون اعلام کرد که با قیمت این خودروی به اصطلاح ملی می‌توان بهترین ماشین دنده اتوماتیک خارجی مجهز به ترمز و کلاج هیدرولیک را خرید.

شاید در زمان کنونی در باور ما نگنجد که آن زمان پراید تنها حدود ۷ میلیون تومان قیمت داشت و حتی مجهز به کیسه هوای راننده و سرنشین نیز نبود اما اکنون نیز این خودروی پرطرفدار جز چند آپشن مهم همانند همین کیسه هوای ساده که در همه دنیا در ساده ترین خودروها نیز به کار می رود، تفاوتی با گذشته نکرده اما قیمت آن سر به فلک گذاشته است.

این روزها کلاف بازار خودرو از دست قیمت ارز نیز خارج شده است و گرانی بدون دلیل مشخص بر آن حکومت می‌کند که این امر باعث شده تا ماشین‌های دست دوم در اصفهان دارای اهمیتی دوچندان شود اما موضوع مهم این است که دلالان در کشور از جمله شهر صنعتی اصفهان در بالا و پایین شدن قیمت خودرو در این بازار هم دست دارند.

یک کارشناس خودرو در گفت و گو با خبرنگار بازار در این ارتباط اظهار کرد: ما ملت عجیبی هستیم که خودروی بی امنیت و فاقد آپشن‌های روز دنیا را که با دلار ۱۳ هزار تومانی با قیمت بسیاری از خودروهای خارجی رقابت دارد خریداری می کنیم و به خودروساز اجازه می دهیم که به سلیقه دیداری و نیازهای مخاطب هنگام استفاده از خودرو مطابق ارزش‌های روز دنیا توجهی نداشته باشد.

سینا جان پناه افزود: با این روند در واقع خودروساز داخلی خود را محق می داند که به دستاویز این مطلب که «باید از تولید داخلی حمایت شود»، هر بار بر قیمت سمند، پراید، پژو و دیگر خودروها اضافه کند اما حتی اندکی تغییر نیز در امکانات این خودروها نیاندیشد.

ترجیح مخاطب؛ خرید خودروی خارجی قدیمی با آپشن‌های جدید
وی افزود: در چنین شرایطی زمانی که خودروی سال ۱۳۸۵ با ۱۴۰۰ تفاوتی ندارد، مخاطب ترجیح می دهد یک خودروی خارجی که با وجود قدیمی بودن، باز هم آپشن ها و کیفیت بهتری نسیت به خودروی  داخلی دارد، خریداری کند و این امر زمینه قاچاق خودروهای خارجی، تصادفی و قدیمی را رواج می دهد.

این کارشناس صنعت خودرو با تصریح بر این مطلب که در تمام دنیا به سلیقه مخاطبان در ساخت محصولات اهمیت داده می شود، گفت: تنها به عنوان یک مثال شما خودروی سمند از سال ۸۱ تا الان را بررسی کنید؛ هیچ کدام از آپشن های داخلی خودرو تغییری نکرده است و این روند به اندازه‌ای در ایران عادی شده که می‌توان گفت عجیب است ایران خودرو اجازه داده است که خودرویی مانند دنا که برادر سمند است به آپشن های جدید مجهز شود!

 عدم نظارت صحیح بر بازار خودرو، به روزرسانی علم خودروسازان و نبود توجه به سلیقه مخاطب در کنار مافیای خودرو باعث شده است که هم فروش خودروهای تصادفی به اسم خودروی نو در کشور و شهر صنعتی اصفهان رواج بگیرد و هم می تواند در آینده زمینه ساز قاچاق خودرو و فروش نامتعارف و غیرقانونی خودروهای با نقص جزیی در مزایده ها و احتکار خودروهای بدون پلاک باشد

وی اضافه کرد: چه رویکردی باعث می‌شود خودروسازان به خود اجازه دهند خودرویی که تفاوتی با خودروی ۲۰ سال قبل ندارد را بدون امکانات جدید ارائه کنند و یا تغییر یک خودرو نیز تحت تذکرات مکرر پلیس در ارتباط با امنیت یک خودرو شکل بگیرد و یا تنها منحصر به تغییرات کوچک در ظاهر خودرو و تغییر اندک و نه چندان چشم نواز و گلوگیر بخش داخلی خودرو باشد.

فروش نامتعارف خودروهای با نقص جزیی و احتکار خودروهای بدون پلاک
جان پناه با تایید روی آوردن شدید مردم به خرید خودروهای کارکرده ابراز کرد: این روزها عدم نظارت صحیح بر بازار خودرو، به روزرسانی علم خودروسازان و نبود توجه به سلیقه مخاطب در کنار مافیای خودرو باعث شده است که هم فروش خودروهای تصادفی به اسم خودروی نو در کشور و شهر صنعتی اصفهان رواج بگیرد و هم می تواند در آینده زمینه ساز قاچاق خودرو و فروش نامتعارف و غیرقانونی خودروهای با نقص جزیی در مزایده ها و احتکار خودروهای بدون پلاک باشد.

وی گفت: همان گونه که سال گذشته در مزایده عجیب یکی از شرکتهای خودورساز بخش بسیار زیادی از خودروهای مزایده شده عیب و ایراد چندانی نداشت و تنها به دلیل نداشتن قالپاق، خط و خش روی در  و یا حتی درپوش یکی از بخش های بی اهمیت داخلی خودرو در مزایده به فروش گذاشته شده بود.

ترفندی برای رساندن قیمت کارخانه به قیمت بازار آزاد
وی با بیان اینکه گاهی این نوع مزایده‌ها توسط خودروسازان ترفندی برای رساندن قیمت کارخانه به قیمت بازار آزاد است، گفت: با این روش درپوش یا قالپاقی از خودروها حذف می‌ شود و در شرایطی که هنوز بسیاری از افراد خودروهای ثبت نامی را تحویل نگرفته‌اند در مزایده‌های این چنینی به دلیل عیب اندک، با قیمتی بسیار بیشتر به خریداران فروخته می شود.

مافیای خودرو در بازار معامله‌های سیاسی، نفوذ خود را به جایی رسانده است که پراید که «بی رحم جاده‌ها» نام گرفته است و تنها با یک میلیون و ۸۰۰ هزار تومان متولد شد با وجود تصمیم برای خروج از بازار خودرو، با ظاهر ساده اما پر زرق و برق خود هنوز بر   تخت پادشاهی نشسته است

جان‌پناه تصریح کرد: به عنوان مثالی واضح برای نمونه یک سمند در این مزایده با نواقصی همچون خط و خش روی بدنه، نداشتن یک قالپاق و نداشتن درپوش مخزن گاز به قیمت پایه ۱۵۰ میلیون تومان برای فروش عرضه شده است در حالی که قیمت کارخانه‌ای این خودرو ۱۱۶ میلیون تومان است و در بازار ۱۸۳ میلیون تومان خرید و فروش می‌شود.

مافیای خودرو در بازار معامله‌های سیاسی، نفوذ خود را به جایی رسانده است که پراید که تنها با یک میلیون و ۸۰۰ هزار تومان متولد شد با وجود تصمیم برای خروج از بازار خودرو، با ظاهر ساده اما پر زرق و برق خود هنوز بر  تخت پادشاهی نشسته است.

رئیس انجمن قطعه سازان استان اصفهان و عضو انجمن همگن ایران در گفت و گو با خبرنگار بازار در این ارتباط اظهار کرد: صنعت خودرو به واسطه سود زیادی که دارد مافیایی و حتی سیاسی شده است.

ابراهیم احمدی با یادآوری اینکه پای صنعت خودرو به سمت کرسی‌نشینان مجلس هم کشیده شد، اظهار داشت: این موضوعات ارتباطی به مجلس ندارد و  نباید در این امر دخالتی انجام شود چرا که موضوع تنها مربوط به عرضه و تقاضا است.

باید بازار خودرو را به دور از سیاست نگه داریم
عضو انجمن همگن ایران ادامه داد: باید بازار خودرو را به دور از سیاست نگه داریم و از دخالت ها در این صنعت جلوگیری کنیم در غیر این صورت هرگز این مشکل رفع نخواهد شد.

نباید فراموش کنیم که خودروهایی بدون امکانات مانند پراید که با زور قانون و پلیس به «کیسه هوا» و برخی از دیگر آپشن‌های امنیتی مجهز شده، برای صنعت خودروسازی ایران منافع بسیاری داشته است و شاید به همین خاطر موانعی مانند کمبود امنیت این خودروها نتوانسته است، دست دفاع سودجویان و مافیا را از حمایت از تولید این خودروها و دست داشتن در قیمت نجومی آن کوتاه کند.

در این بین برخی از کارشناسان معتقدند که بالا رفتن قیمت خودرو در شرایطی که ارز در طول سالهای گذشته پله های ترقی را بدون مانع طی کرده است، طبیعی است گرچه گاهی نیز خودروسازان بدون اطلاع وزارت صنعت و معدن و به صورت سلیقه‌ای اقدام به افزایش قیمت محصولات خود می کنند.

افزایش قیمت خودرو، با ربط یا بدون ارتباط به ارز
در این ارتباط رئیس اتحادیه فروشندگان اتومبیل اصفهان در گفت و گو با خبرنگار بازار اظهار کرد: در شرایطی که قیمت ارز بالا رفته است و افزایش قیمت زیادی در تمام اقلام رخ داده، طبیعی است قیمت خودرو نیز افزایش داشته باشد.

کارخانه‌ها امکان فروش خودرو در بازار آزاد را ندارند مگر اینکه خودروهای مشکل دار در مزایده به فروش برسد اما گاهی دلالان با ترفندهای خاص خودروهایی را به شکل ارزان خریداری و به قیمت زیاد می فروشند که این امر در بازار خودروهای دست دوم قابل مشاهده است

حمیدرضا قندی با بیان اینکه البته کارخانه‌ها امکان فروش خودرو در بازار آزاد را ندارند مگر اینکه خودروهای مشکل دار در مزایده به فروش برسد، افزود: گاهی دلالان با ترفندهای خاص خودروهایی را به شکل ارزان خریداری و به قیمت زیاد می فروشند که این امر در بازار خودروهای دست دوم قابل مشاهده است.

دست سیاه دلالان در قیمت خودروهای نو و دست دوم
وی تاکید کرد: این دلالان حتی در بالا و پایین رفتن قیمت خودروهای نو  خارج از کارخانه و دست دوم نیز دست دارند که باید جلوی فعالیت آنها به شکل جدی گرفته شود.

در آشفته بازار قیمت خودرو، طبیعی است خرید دست دوم‌ها به ویژه تصادفی‌ها  رونق بگیرد؛ موضوعی که به گفته کارشناسان در اصفهان ماه هاست در بازار خودرو جریانی تند دارد و حتی خرید از طریق نرم افزارهای دیوار، باما و غیره مشکلاتی همچون کلاهبرداری، دزدی خودرو، فریب، فروش خودروی تصادفی به اسم نو را رقم زده است.

کاهش قدرت خرید مردم و افتادن در دام تبلیغات کلاهبرداران
محمد صادقی از فعالان بازار خودرو در این ارتباط به بازار گفت: کاهش قدرت خرید مردم موجب روی آوردن به خرید از طریق سایت های معروف فروش شده است که چند مشکل را در پی دارد.

وی افزود: از یک سو امکان کلاهبرداری به شیوه‌های مختلف وجود دارد و حتی شاهد دزدی خودرو و موارد دیگر در این زمینه بوده‌ایم و از سوی دیگر این امر موجب آشفته بازار قیمت خودروی دست دوم و نو می شود.

صادقی گفت: در بسیاری موارد حتی افراد خودروی چند سال پیش یا تصادفی را را به دلیل عدم تحقیق درست و با فریب فروشنده تحت عنوان اضافه کردن امکانات توسط فروشنده، به قیمت بیشتر از حد معمول خریداری می کنند و متوجه تصادفی بودن یا تعویض قطعات آن نمی شوند.

در تمام دنیا امنیت و آرامش به چند عامل اولیه برخورداری از منزل، خودروی مناسب و شغل بر می‌گردد و افراد با هر سطح زندگی به طور معمول امکان خرید خودرو را با اولین حقوق خود دارند، این در حالی است که مردم ایران سالهاست از این امکان بی بهره هستند و با وجود مافیا و دست پر ملات سیاست حتی قادر به خرید خودروی دست دوم مناسب نیز نیستند. افزایش نجومی قیمت خودرو باید مورد توجه جدی تیم دولت جدید قرار گیرد و به نظر می رسد بهانه هایی مانند قیمت ارز و قطعات خودرو حداقل در ارتباط با خودروهای ایرانی در این زمینه نیز قابل قبول نیست.

کد خبر: ۱۰۴٬۱۴۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha