۲ شهریور ۱۴۰۰ - ۰۶:۴۰
انباشت وعده‌های حوادثی در مازندران| قهر و آشتی با بیمه‌ها
بازار گزارش می‌دهد؛

انباشت وعده‌های حوادثی در مازندران| قهر و آشتی با بیمه‌ها

ساری- فرقی ندارد تابستان باشد یا زمستان، حوادث همواره در کمین مازندران است و وعده ها برای جبران آن روی هم انباشته می شود.

بازار؛ گروه استان‌ها: از سیل سهمگین پاییز ۹۷ در پلطان تنکابن در غرب استان گرفته تا سیلاب ویرانگر فروردین ۹۸ و سیل مردادماه ۱۴۰۰، همه این حوادث در استان خسارت‌های کلانی برجای گذاشت که رقم آن از اعتبارات چندسال استان فراتر است.

با گذشت ماه‌ها و سال‌ها و آمدن و رفتن دولتمردان هنوز بخش قابل توجهی از اعتبارات جبران خسارت‌های حوادث در مازندران جبران نشده است و دولت مردم را به بیمه‌ها و بیمه آنان را به بخش دیگر پاسکاری می‌کنند و هنوز زخم حادثه قبلی خوب نشده، حادثه‌ای دیگر بر پیکره مازندران نیشتر می‌زند.

به رغم گذشت چند سال، هنوز روستاییان پلطان که خانه و زندگی شأن را در سیلاب مهرماه ۹۷ از دست داده اند، چشم انتظار حمایت‌های قطره چکانی دولت هستند و شهروندانی زیرآبی که آب رودخانه تلار خانه‌هایشأن را با خود برد نیز مستأجر خانه‌های دیگران هستند.

اوضاع و احوال در سیمرغ سیل زده نیز به رغم گذشت دو سال هنوز عادی نشده و خانوارهای زیادی تمامی دارایی‌های خود را از دست دادند و افرا دارای دیروز به نیازمندان امروز مبدل شده است.

تابستان امسال نیز چندین حادثه از رانش جاده و کوه تا سیل و روان آب بر مازندران زخم زد و فقط در یک فقره از این حوادث بیش از ۴۰۰ میلیارد تومان بر پیکره استان خسارت زده شده است. به رغم آنکه درخواست اعتبار مورد نیاز برای جبران خسارت‌ها صورت گرفته اما هنوز ریالی به استان برای پرداخت خسارت‌ها ابلاغ نشده است.

باران نیم ساعته زیرساخت‌های مازندران را برد
درحالی که هنوز ریالی از اعتبارات برای خسارت‌های سیل ۱۰ مرداد ماه به مازندران اختصاص نیافته، سیلاب آخرین روز مردادی، پرونده جدیدی از خسارت‌ها را در استان گشوده است.

انباشت وعده های حوادثی در مازندران| قهر و آشتی با بیمه‌ها

علی اصغر احمدی مدیرکل مدیریت بحران استانداری مازندران در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه هنوز اعتباری برای جبران خسارت سیلاب اوایل ماه گذشته به استان اختصاص نیافته است، تغییر و جابجایی دولت را دلیل عدم اختصاص اعتبار ذکر کرد و گفت: بعید می دانم تا معرفی وزرا، اعتباری ابلاغ شود.

وی با اظهار اینکه بعید می دانم تا زمانی که دولت کامل مستقر نشود، اعتبار ابلاغ شود، ادامه داد: مازندران استان حادثه خیزی است و سیلاب آخرین روز مرداد نیز خسارت‌هایی برجای گذاشته است.

وی با عنوان اینکه باید به سمت ترویج فرهنگ بیمه پیش رویم، افزود: اعتبارات محدود بوده و بخش ناچیزی از خسارت‌ها را جبران می‌کند از این رو ناچاریم به سمت بیمه کردن واحدهای مسکونی و محصولات گام برداریم.

بارندگی رگباری ۳۰ دقیقه‌ای آخرین روز مرداد به زیرساخت‌های برخی مناطق در استان مازندران از جمله کجور نوشهر خسارت زد و پرونده‌ای جدید را در ستاد بحران گشوده است. آبگرفتگی و آسیب خانه‌ها در کجور و آسیب شالیزارها در نرماب دوسر چهاردانگه ساری بخشی از خسارت سیلاب آخرین روز مردادماه است.

این درحالی که شهرستان نوشهر در حادثه سیل ۱۰ مردادماه نیز ۲۴ میلیارد تومان خسارت دید و مسئولان آن به ابلاغ و تخصیص اعتبار برای جبران چشم دوخته اند. بیمه مسکن و محصولات کشاورزی روستایی از جمله راهکاری است که فرماندار نوشهر به آن اشاره کرده است.

بیمه مسکن و مزارع راهی برای جبران خسارت حوادث است
فرماندار نوشهر با تاکید بر ترویج فرهنگ بیمه گفت: املاک و اراضی دو روستای بخش کجور و مرکزی نوشهر به صورت پایلوت تحت پوشش بیمه قرار می‌گیرند.

سعید یزدانی در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه سیلاب و حوادث همواره در شهرستان خسارت به بار می‌آورد، خواهان تغییر نگاه و رویکرد بخش خصوصی و مردم شد و گفت: باید بیمه برای جبران خسارت سرلوحه کار قرار گیرد.

وی با اظهار اینکه اعتبارات جبران خسارت پاسخگوی نیازها نیست، گفت: به عنوان نمونه در بخش مسکن دیگر خسارتی پرداخت نمی‌شود و باید مسکن روستایی، مرغداری، زنبورداری ها و غیره باید بیمه شوند.

وی با عنوان اینکه دولت کمک بلاعوضی برای جبران خسارت به بخش خصوصی نمی‌دهد، یادآور شد: هنوز به این سمت نرفتیم که صنعت بیمه را خوب بشناسیم و ترویج دهیم و فرهنگ سازی در این بخش الزامی است.

یزدانی یادآور شد: برخی از دهیاری‌ها را باید وادار کنیم تا نسبت به بیمه املاک و اراضی روستایی اقدام کند زیرا هزینه بیمه بسیار اندک و پایین است.

فرماندار نوشهر گفت: امسال قرار است در دو روستا در بخش کجور و مرکزی نوشهر تمامی خانه‌ها، دام، اراضی و غیره را به صورت پایلوت تحت پوشش بیمه قرار دهیم.

وی ادامه داد: در سیلاب اخیر بیش از ۲۰۰ میلیارد ریال خسارت به شهرستان وارد شد که اعتبارات بخشی از نیازها را تأمین می‌کند.

قهر و آشتی مازندرانی‌ها با صنعت بیمه
با آنکه حوادث سالانه خسارت‌های زیادی روی دست مازندران می‌گذارد اما همچنان بسیاری از ساکنان با بیمه‌ها قهر هستند و تمایل به بیمه کردن دارایی‌های خود ندارند، ریشه این اقدام را می‌توان به عدم شفافیت در برآورد کارشناسی خسارت محصولات کشاورزی و تأخیر در پرداخت غرامت‌ها دانست.

موسوی یک فعال حوزه کشاورزی در گفتگو با خبرنگار بازار با اظهار اینکه کشاورزان رغبت چندانی به بیمه سپاری محصولات ندارند، ناهمخوانی بین خسارت‌ها و پرداخت غرامت را از جمله مسائل بیان کرد و گفت: این مسئله سبب شده تا درصد بالایی از کشاورزان و روستاییان اقبالی به بیمه سپاری ندارد.

انباشت وعده های حوادثی در مازندران| قهر و آشتی با بیمه‌ها

وی با بیان اینکه تأخیر در پرداخت و بازدید دیرهنگام از دیگر مسائل و دغدغه‌ها است، گفت: گاه بازدید کارشناسان چند روز بعد از حادثه رخ می‌دهد و اثرات حوادثی مانند تگرگ یا سرما زدگی از بین می‌رود و از سوی دیگر شفاف نبودن معیارهای ارزیابی نیز از دیگر چالش‌ها است.

گاه بازدید کارشناسان چند روز بعد از حادثه رخ می‌دهد و اثرات حوادثی مانند تگرگ یا سرما زدگی از بین می‌رود و از سوی دیگر شفاف نبودن معیارهای ارزیابی نیز از دیگر چالش‌ها است

در عین حال حمید رضوی مدیر صندوق کشاورزی مازندران افزود: کشاورزان با مشاوره با همکاران گزینه‌هایی را استفاده کنند تا از مزایای کامل بیمه کشاورزی بهره مند شوند.

وی در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه در سطح استان برای محصول برنج از ۹۰ هزار تومان تا یک میلیون تومان حق بیمه وجود دارد، اظهار داشت: در صورت ورود خسارت، کشاورزان می‌توانند از مزایای بیمه کشاورزی بهره مند شوند.

رضوی نیا با عنوان اینکه در مازندران به تناسب بالادست، میان بند و پایین دست و طبق عملکرد تولید، گزینه‌های بیمه‌ای درنظر گرفته شده است، از کشاورزان خواست تا از گزینه‌های ترکیبی بیمه‌ای استفاده کنند زیرا تعهدات دولت بیشتر خواهد بود.

مدیر صندوق کشاورزی مازندران یادآور شد: بهتر است کشاورزان گزینه‌های بیمه‌ای با عملکرد تولید محصول چهار تن به بالا را انتخاب کنند زیرا در این صورت میزان پرداخت غرامت بالا خواهد بود.

وی با بیان اینکه سال قبل بیش از ۱۷ هزار شالیکاران محصولات کشاورزی را بیمه کردند و گفت: سال قبل سه میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان حق بیمه کشاورزی پرداخت کردند اما هشت هزار و ۴۰۰ نفر مشمول خسارت شدند که تاکنون ۱۳ میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان غرامت از دولت دریافت کردند.

کد خبر: ۱۰۴٬۰۷۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha