۱ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۵:۰۳
لبنیات گران نیست/ افزایش ۲۰۰ درصدی قیمت شیرخام
رئیس انجمن صنایع همگن غذایی مازندران:

لبنیات گران نیست/ افزایش ۲۰۰ درصدی قیمت شیرخام

ساری- خاتمی مقدم، رئیس انجمن صنایع همگن غذایی و دارویی مازندران با اشاره به کاهش سرانه مصرف شیر در پی افت قدرت خرید مردم گفت: لبنیات در کشور گران نیست بلکه متاثر از تورم است.

اسماعیل خاتمی مقدم در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه زمانی در مازندران بیش از ۴۵ کارخانه صنایع لبنی دارای مجوز بودند، افزود: اکنون شمار این کارخانه ها به شش تا هفت واحد فعال رسیده است.

وی با اظهار اینکه باید به چرایی احداث این کارخانه ها توجه شود، افزود: در استانی نظیر مازندران نیاز به شکل گیری بیش از ۴۰ کارخانه صنایع لبنی نبود و این واحدها در زمانی ایجاد شدند که برپایه خدمات یارانه ای احداث شده بودند.

وی ادامه داد: وقتی یارانه ها از صنعت لبنی حذف شد آن کارخانه ها چون ابزارهای لازم را برای رقابت تامین نکرده بودند، یکی یکی حذف شدند.

خاتمی مقدم با بیان اینکه در حال حاضر سهم ما در دریافت شیر تغییر نکرده است، افزود: بسیاری از کارخانه هایی که حذف شدند، واحدهای لبنی بسیار کوچک بودند و بالای ۹۰ درصد شیر صنایع لبنی استان را سه تا چهار واحد دریافت می کنند.

رئیس انجمن صنایع همگن غذایی و دارویی مازندران یادآور شد: استان مازندران سهم ۲۰ درصدی در صنایع لبنی کشور را دارد و شرکت کاله سهم عمده ای در این بخش دارد.

وی با اشاره به کاهش و افت قدرت خرید مردم و کاهش سرانه مصرف شیر گفت: لبنیات در کشور گران نیست و گران فروشی در آن رخ نمی دهد بلکه متاثر از تورم است زیرا لبنیات جزو محصولات غذایی روز تولید است.

وی گفت: هرچه گردش لبنیات بیشتر باشد، منافع کارخانه های تامین می شود زیرا در غیر این صورت سبب از دست دادن بازار می شود.

خاتمی مقدم تامین نهاده ها و شیرخام را از جمله مسائل فراروی صنعت لبنیات ذکر کرد و گفت: شیر خام ۶۵ تا۷۰ درصد قیمت تمام شده را تشکیل می دهد و این نهاده در چندسال اخیر رشد ۲۰۰ درصدی داشته است.

کد خبر: ۱۰۴٬۰۵۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha