۳۰ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۸:۰۰
سودآوری سهام فلزات اساسی برای سهامداران| سرنوشت گروه فلزات اساسی به کجا ختم می‌شود؟
تحلیل هفتگی گروه های بورس؛

سودآوری سهام فلزات اساسی برای سهامداران| سرنوشت گروه فلزات اساسی به کجا ختم می‌شود؟

متخصص بازار سرمایه با تأکید بر روند رو به رشد سهام فلزات اساسی، مطرح کرد: با توجه به فروش دلاری سهام این گروه، فلزات اساسی می‌توانند سودآوری زیادی برای سرمایه‌گذاران خود داشته باشند.

بازار؛ گروه بورس: گروه فلزات اساسی جزو گروه‌های تأثیرگذار بورسی هستند که تغییرات در برخی از سهم‌های شاخص‌ساز آن می‌تواند به راحتی روند حرکتی در شاخص کل بازار سهام را مشخص کند و در چند هفته اخیر، به طور ملموسی شاهد این قضیه بوده‌ایم. در هفته‌های اخیر هم شاهد صدرنشینی این گروه در ارزش معاملات شدیم چراکه اثرگذارترین نماد این گروه در شاخص کل یعنی «فولاد» پس از برگزاری مجمع عمومی سالیانه و تقسیم سود نقدی بین سهامداران بازگشایی شد و معاملات مربوط به این نماد از سر گرفته شد و سهامداران با توجه به رشد سودآوری این شرکت، دوباره به خرید این سهام روی آوردند.

 در یک سال گذشته، قیمت جهانی فلزات اساسی بر خلاف نفت، رو به رشد بوده است و در شرایط تحریم نیز این شرکت‌ها مشکل فروش نداشته‌اند

به هر حال، این شاخص هم به بالاتر از یک میلیون واحد رسیده است و حالا، معامله‌گران زیادی به دنبال سودآوری از معامله در این گروه هستند، اما نباید چند نکته را راجع به این گروه فراموش کرد. اولین نکته حائز اهمیت، بالا رفتن قیمت مس در بازارهای جهانی است؛ عاملی که باعث می‌شود سهام شرکت‌های صادرکننده مس از جمله «فملی» سودآوری قابل توجهی داشته باشند. نکته بعدی رسیدن قیمت اکثر کامودیتی‌ها از جمله فولادبه بالاترین میزان خود در طی چند سال گذشته است که باعث می‌شود این صنعت جزو صنایعی باشد که به طور ویژه مورد توجه سهامداران بورس قرار می‌گیرد.

علاوه بر این، معضلی که امسال گریبان کارخانه‌های فولادی را گرفت و تولیدات آن‌ها را تقریبا به یک دهم رساند، قطعی برق بود. کارشناسان بازار سرمایه و همچنین اکثر تولیدکنندگان فولاد بر این عقیده‌اند که کاهش تولید در این کارخانه‌ها باعث می‌شود که تولید و در نتیجه، سودآوری شرکت‌ها کاهش یابد و به این ترتیب، سهام آن‌ها نیز کاهش قیمت را تجربه خواهد کرد، اما باید به طور کلی، نگاهی به گروه فلزات اساسی انداخت. نمی توان فشار قطعی برق در دو ماه را ملاک قرار داد.

مزیت شرکت‌های فلزات اساسی این است که این شرکت‌ها محصولاتشان را به قیمت‌های جهانی می‌فروشند

مهدی سوری، کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با خبرنگار بازار در رابطه با گروه فلزات اساسی در بورس اظهار کرد: برای بررسی گروه فلزات اساسی باید گروه کانه‌های فلزی را هم مورد بررسی قرار داد. با توجه به منابع و معادن داخل کشور، انرژی مصرفی برای تبدیل سنگ آهن به شمش فولاد و همچنین پتانسیل‌های کشور، فلزات اساسی همیشه یک گروه تأثیرگذار و جذاب است.

وی در ادامه تصریح کرد: ما در یک سال گذشته، قیمت جهانی فلزات اساسی بر خلاف نفت، رو به رشد بوده است. در این میان، فلزات در مقایسه با نفت که گاهی اوقات صادرات آن دچار مشکل می‌شود و یا برخی از کالاها که مشکلاتی در انبار کردن آن‌ها وجود دارد، به صرفه‌تر هستند و در شرایط تحریم نیز این شرکت‌ها مشکل فروش نداشته‌اند.

این کارشناس بازار سرمایه در بررسی مزیت شرکت‌های فعال در حوزه فلزات گفت: مزیت شرکت‌های فلزات اساسی این است که این شرکت‌ها محصولاتشان را به قیمت‌های جهانی می‌فروشند و در این وضعیت، قیمت‌های جهانی و دلار رشد کرده‌اند و مشکلی از بابت فروش در آن‌ها وجو نداشته است و افزایش هزینه‌هایی از جمله بهای انرژی در قیمت تمام شده این شرکت‌ها عدد چندان سنگینی نیست و مشکلاتی مانند بی‌آبی با انتقال خط لوله از خلیج فارس برای شرکت‌ها در حال حل شدن است.

سوری در پایان خاطرنشان کرد: حاشیه سود برخی از شرکت‌ها که مواد اولیه خود را ارزان خریداری می‌کنند و محصولاتشان را با قیمت‌های جهانی می‌فروشند، به صورت کاذب بالاست و در بلندمدت، این حاشیه سود کاهش پیدا می‌کند، اما همه فلزات اساسی به قیمت‌های بالایی رسیده‌اند و قیمت سهام بالای این گروه کاملا منطقی خواهد بود.

کد خبر: ۱۰۳٬۶۵۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha