۲۷ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۹:۲۶
عضویت همزمان ایران در سازمان شانگهای و اتحادیه اوراسیا منافع اقتصادی عظیمی دارد
استاد دانشگاه سانفراسیسکو آمریکا در گفتگو با بازار:

عضویت همزمان ایران در سازمان شانگهای و اتحادیه اوراسیا منافع اقتصادی عظیمی دارد

«رابرت اسمیت» معتقد است که عضویت همزمان ایران سازمان همکاری شانگهای و اتحادیه اقتصادی اوراسیا می تواند به تهران که اقتصاد آن به شدت تحت تاثیر تحریم های آمریکا قرار گرفته کمک کند.

بازار؛ گروه بین الملل: توئیت «علی شمخانی» دبیر شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران در خصوص عضویت ایران در سازمان همکاری شانگهای سیگنال مهمی آن هم در ابتدای کار دولت سیزدهم است.

این اتفاق در شرایطی روی می‌دهد که تحولات فراوانی در فضای سیاسی خارجی و امنیتی ایران روی داده است. از حاکمیت طالبان در افغانستان گرفته تا مذاکرات ایران و کشورهای عضو برجام برای احیای این توافق هسته‌ای که این اتفاق می‌تواند تأثیر خاص خود را بر این تحولات داشته باشد.

عضویت کامل ایران در این پیمان منطقه‌ای شانگهای به عنوان اولین سازمان بین‌المللی بعد از انقلاب اسلامی ظرفیت‌های جدیدی را به خصوص در حوزه همکاری‌های امنیتی و بین‌المللی در اختیار تهران قرار می‌دهد که پیش از این سابقه نداشته است.

در این راستا خبرنگار بازار گفتگویی با «پروفسور رابرت اسمیت» استاد دانشگاه سانفراسیسکو آمریکا تنظیم نموده که در ادامه می آید.

*چند روز پیش، علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی با بیان این که موانع سیاسی برای عضویت ایران در سازمان شانگهای برداشته شده، اعلام کرد: با طی تشریفات فنی، عضویت ایران نهایی خواهد شد. عضویت دائم در این سازمان چه منافعی برای ایران خواهد داشت؟
سازمان همکاری شانگهای می تواند به یکی از سازمانهای منطقه ای قوی تبدیل شده و منافع اعضاء خود را برآورده کند. عضویت دایم ایران می تواند منافع اقتصادی عظیمی برای ایران در پی داشته باشد.

*مطابق اظهارات شمخانی هیأت روسیه در جلسه شورای وزیران خارجه سازمان همکاری شانگهای اعلام کرده بود که توسعه اتحاد سازمان همکاری شانگهای ارتباط مستقیم با چشم‌انداز گسترش آن دارد و روسیه خواستار تایید پیشنهاد ایران برای عضویت در این سازمان است. دلایل حمایت روسیه از عضویت دائم ایران چیست؟
موقعیت ژئوپلیتیک ایران باعث می شود تجارت از طریق ایران به اروپا؛ آفریقا و .... تسهیل شود. عضویت دایم ایران در این سازمان باعث تسهیل تجارت و تقویت آن در سازمان همکاری شانگهای خواهد شد از طرفی روسیه بر اساس اصل غرب ستیزی خود خواهان تقویت سازمانها و پیمان های آسیایی خود است. عضویت دایم ایران به مسکو در این راستا کمک می کند.

*در حال حاضر روسیه از عضویت ایران در اتحادیه اقتصادی اوراسیا و سازمان شانگهای حمایت می کند. حضور همزمان ایران در این دو سازمان، چه منافع تکمیلی برایش خواهد داشت؟

اتحادیه اقتصادی اورسیا در واقع یکی از بلوک های اقتصادی و انرژی درمنطقه آسیاست. عضویت همزمان ایران در دو سازمان می تواند به ایران که اقتصاد آن به شدت تحت تاثیر تحریم های آمریکا قرار گرفته کمک کند.

کد خبر: ۱۰۳٬۵۸۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha