وزیر جدید اقتصاد باید برای رشد ۱۰ درصدی GDP در سال برنامه داشته باشد
رئیس کمیسیون اقتصاد کلان اتاق ایران:

وزیر جدید اقتصاد باید برای رشد ۱۰ درصدی GDP در سال برنامه داشته باشد

رئیس کمیسیون اقتصاد کلان اتاق ایران می‌گوید انتظار بخش خصوصی از وزیر جدید اقتصاد این است که GDP ما سالانه ۱۰ درصد رشد داشته و حداقل ۲۵ درصد آن صرف اشتغال‌زایی شود.

به گزارش بازار، رئیس کمیسیون اقتصاد کلان اتاق ایران می‌گوید: بسیاری از این چهره‌ها خوشبختانه بیش از یک نسل با ما فرق دارند و تولید یا کودکی آنها مقارن با انقلاب بوده است؛ بنابراین آنچه آموخته‌اند از برکت جمهوری اسلامی است. امیدواریم بتوانند مشکلات اقتصادی را حل کنند.

علی شمس اردکانی در گفت‌وگو با پایگاه خبری اتاق ایران درباره وزیر پیشنهادی اقتصاد، می‌افزاید: من هنوز برنامه‌ای از ایشان ندیده‌ام. نمی‌دانم کدام دانشگاه رفته و در محضر کدام استاد آموزش دیده است؛ اما امیدوارم دست کم در مدت زمان مسئولیت خود بتواند در جهت حل مسائل اصلی ایران حرکت کند.

شمس اردکانی معتقد است: ایران دو مشکل اصلی دارد، اول کمبود انباشت سرمایه حاصل از تولید ملی و دوم خود تولید ملی که قهقرایی شده است.

او می‌افزاید: بنا بود طبق سند چشم‌انداز، ۱۴۰۴ اقتصاد اول منطقه شویم. اما از زمان صدور این دستورالعمل، تولید ناخالص داخلی (GDP) در ترکیه سه برابر شده در حالی که برای ما به یک سوم کاهش یافته است. خب آقایان می‌خواهند این شاخص را چطور درست کنند و برای افزایش آن چه برنامه‌ای دارند؟

رئیس کمیسیون اقتصاد کلان اتاق ایران به افزایش نرخ بیکاری اشاره کرده و می‌گوید: به علت عدم سرمایه‌گذاری بیکاری در ایران بسیار بالاست. همه این‌ها موجب می‌شود قدرت ملی کاهش پیدا کند. توانایی ایران به خصوص در ۱۶ سال گذشته از بین رفته است. توانایی ملی را می‌توان با سنجش رشد اقتصادی و خود رشد اقتصادی را هم با رشد واقعی GDP و شاخص‌هایی مانند آن سنجید. سوال این ست که برنامه‌های وزیر پیشنهادی اقتصاد برای این معضلات چیست؟ بهرحال ما هنوز برنامه‌های وزیر پیشنهادی اقتصاد را ندیده‌ایم.

شمس اردکانی درباره انتظارات بخش خصوصی از وزیر جدید اقتصاد می‌گوید: انتظار بخش خصوصی این است که GDP ما سالانه ده درصد رشد داشته باشد. همینطور ما انتظار داریم که حداقل ۲۵ درصد GDP تولید ملی (و نه درآمد ریالی ملی) به سرمایه‌گذاری اختصاص داده شود. چرا که با سرمایه‌گذاری کاسبی رونق می‌یابد و اشتغال هم ایجاد می‌شود.

او ادامه می‌دهد: برای اشتغال کامل دست کم سالانه صد میلیارد دلار سرمایه‌گذاری خالص که ۵۰ درصد آن ارزی و ۵۰ درصد آن ریالی باشد نیاز داریم. این آقایان بگویند در چهار سال آینده این صد میلیارد را چطور می‌خواهند جذب کنند. اگر رشد اقتصادی داشته باشیم هم در چهارسال بعد از آن، سالی ۱۵۰ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری خالص نیاز داریم تا بتوانیم جوانان بیکار را به کار بگیریم و امید را به زندگی بازگردانیم.

شمس اردکانی تاکید می‌کند: مسئله این است که تحقق این انتظارات با یارانه و عوام‌فریبی و رفتارهای احمدی‌نژادی ممکن نیست.

او درباره مهمترین شاخص‌ها برای اعتماد به وزیر اقتصاد می‌گوید: مهمترین شاخص این است که کاری که عقلای عالم می‌کنند را انجام دهد و از افراد جاهل دوری کند.

آرزوی ما این است که اقتصاد ملی رشد موزون پایدار داشته باشد و ایران به قدرت یک منطقه تبدیل شود. قدرت اول بودن هم از اقتصاد قدرتمند نشات می‌گیرد.

کد خبر: ۱۰۳٬۵۷۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha