۲۶ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۳:۴۶
روسیه و چین حامی عضویت دائم ایران در سازمان شانگهای هستند|منافع اقتصادی حضور در اتحادیه اوراسیا
استاد دانشگاه کمبریج در گفتگو با بازار:

روسیه و چین حامی عضویت دائم ایران در سازمان شانگهای هستند|منافع اقتصادی حضور در اتحادیه اوراسیا

پروفسور «جان دان» استاد دانشگاه کمبریج انگلستان معتقد است روسیه و چین حامی عضویت دائم ایران در سازمان همکاری شانگهای هستند.

بازار؛ گروه بین الملل: علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی روز چهارشنبه هفته گذشته اعلام کرد: ‏ساعتی قبل در گفت‌وگو با دوست و همکارم جناب آقای پاتروشف دبیر شورای امنیت ملی روسیه تحولات افغانستان، سوریه و خلیج فارس را بررسی کردیم. خوشبختانه موانع سیاسی برای عضویت ایران در پیمان شانگهای برداشته شده و با طی تشریفات فنی، عضویت ایران نهایی خواهد شد.

هیأت روسیه در جلسه تیرماه شورای وزیران خارجه سازمان همکاری شانگهای اعلام کرده بود که این کشور خواستار تایید پیشنهاد ایران برای عضویت در این سازمان است.

سازمان همکاری شانگهای در راستای همکاری‌های امنیتی، اقتصادی و فرهنگی در سال ۲۰۰۱ توسط سران چین، روسیه، قزاقستان، قرقیزستان، تاجیکستان و ازبکستان و با هدف برقرار کردن موازنه در برابر نفوذ آمریکا و ناتو در منطقه پایه‌گذاری شد.

مغولستان در سال ۲۰۰۴ و یک سال بعد ایران، پاکستان، هند و افغانستان در سال ۲۰۰۵ و بعد از آن نیز بلاروس به عنوان عضو ناظر به سازمان مذکور ملحق شدند. هند و پاکستان از تابستان ۲۰۱۶ به عضویت دائم این سازمان درآمدند.

در حال حاضر ایران، مغولستان، افغانستان و بلاروس اعضای ناظر این سازمان را تشکیل می‌دهند.

پروفسور «جان دان» استاد دانشگاه کمبریج انگلستان در گفتگو با خبرنگار بازار در خصوص عضویت دائم ایران در سازمان همکاری شانگهای گفت: هر دو سازمان «سازمان همکاری شانگهای» و «اتحادیه اقتصادی اوراسیا» از جهاتی مکمل یکدیگر هستند.

وی در ادامه افزود: این دو سازمان تحت کنترل و نفوذ روسیه و چین هستند و در راستای منافع این دو کشور عمل می کنند.

وی تصریح کرد: هم چین و هم روسیه دارای منافعی مشترک و همسویی در این دو سازمان هستند. در واقع این دو کشور منافع همپوشانی را در این دو سازمان دارا هستند.

استاد پیشین دانشگاه هاروارد آمریکا در ادامه یادآور شد: در واقع این دو سازمان ابزارهای دنبال کردن منافع مشترک روسیه و چین به شمار می روند.

وی در ادامه تأکید کرد: هم روسیه و هم چین از عضویت ایران در سازمان همکاری شانگهای و اتحادیه اقتصادی اوراسیا نفع می برند و بر همین اساس است از عضویت دائم ایران در این دو سازمان حمایت می کنند.

پروفسور «جان دان» در ادامه یادآور شد: بسیار دشوار است که قضاوت کرد که خود ایران تا چه حد یا به چه طریقی از روابط دیپلماتیک و اقتصادی موجود با هر دو قدرت نفع خواهد برد.

وی تصریح کرد: این قطعاً یک نتیجه نمادین جذاب برای فدراسیون روسیه و جمهوری خلق چین، به ویژه در حال حاضر است. من شک دارم که آیا اهداف استراتژیک آنها تا حد زیادی تغییر خواهد کرد یا خیر.

استاد دانشگاه کمبریج انگلستان تأکید کرد: آنگونه که من مطلع هستم تمرکز دولت کنونی ایران بر تقویت و تثبیت روابط با همسایگان نزدیک خود است که از دیدگاه خود فشرده تر و سودمندتر به نظر می رسد.

پروفسور «جان دان» در ادامه تصریح کرد: دولت رئیسی نگاه به شرق را در سیاست خارجی به گونه ای جدی تر دنبال خواهد کرد. ایران همکاری 25 ساله با چین دارد که مطابق اعلام ابراهیم رئیسی این توافق به صورت جدی تر در دولت وی دنبال خواهد شد.

استاد پیشین دانشگاه هاروارد آمریکا افزود: از سوی دیگر همکاری بلندمدت میان ایران و روسیه  نیز برای تمدید در دست بررسی است. روسیه همچنین به دنبال این است که ایران در اتحادیه اقتصادی اوراسیا عضو شود. عضویت ایران در این اتحادیه می تواند مزایای اقتصادی برایش به ارمغان آورد.

استاد دانشگاه کمبریج انگلستان در پایان گفت: ایران می تواند از تعرفه های ترجیحی عضویت در این اتحادیه اقتصادی بهره مند شود. از سوی دیگر روسیه نیز می تواند از بازارهای ایران استفاده کند.

کد خبر: ۱۰۳٬۵۰۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha