۳۱ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۰:۵۴
دیرکرد بیمه چندین برابر سود ربوی بانکی| کپی محصولم را با برند خودم در افغانستان و عراق می فروشند
مدیرعامل کارخانه قفل سازی رجبی با بازار مطرح کرد

دیرکرد بیمه چندین برابر سود ربوی بانکی| کپی محصولم را با برند خودم در افغانستان و عراق می فروشند

کرج- مدیرعامل کارخانه «قفل رجبی» جریمه های ناشی از دیرکرد حق بیمه را از مشکلات تولیدکننده و چندین برابر سود بانکی عنوان کرد و گفت این درحالی است که بسیاری از علما همین سود بانکی را ربوی می دانند.

خدیجه ستارزاده؛ بازار: «جعفر رجبی» از سال۴۷ با تولید صنایع فلزی «ساخت وسایل اداری» فعالیت خود را آغاز کرد. نیاز اداره جات به قفل های بایگانی انگیزه ای شد تا به این صنعت ورود کند. سالها «قفل های کمدی و بایگانی» را در کارخانه تهران تولید کرده و در نهایت در سال ۷۸ کارخانه قفل رجبی را در کرج تاسیس نموده و با برند «قفل رجبی» محصولات خود را روانه بازار می کند. این شرکت به طور مستقیم صادرات ندارد، اما توسط دلال ها محصولاتش به برخی کشورهای همسایه منتقل می شود.

جعفر رجبی در گفتگو با بازار جریمه دیرکردهای بیمه را یکی از مشکلات عمده تولیدکنندگان عنوان کرد و گفت: تاخیر در پرداخت حق بیمه دیرکردی چندین برابر سود بانکی دارد و ساختار بیمه هم به نحوی است که اگر از کسی طلبکار باشد بدون نیاز به طی روند دادرسی همه اموال اعم از ماشین، ملک، حساب بانکی و غیره را توقیف می کند. من چطور می توانم در مقابل این هزینه و جریمه مقاومت کنم، در نتیجه سرماه از هرکجا شده باید پول بیمه را تهیه و قبل از حقوق کارگران پرداخت کنم تا مجبور به پرداخت بهره های بالای بیمه نشوم.

مدیرعامل قفل رجبی تاکید کرد: با حرف زدن و شعار دادن کاری درست نمی شود و مشکلی حل نمی شود، اگر دولت می خواهد کمکی به تولید کشور بکند، در بحث بیمه، مالیات، ارزش افزوده و تامین مواد اولیه مانند «آهن، فولاد، روی و غیره» را برای تولید کننده ها تسهیل کند. چرا که این مشکلات سالهاست تولید را با مشکل و کاهش راندمان مواجه کرده است.

مجبور به تهیه مواد اولیه از دلال ها با چند برابر قیمت واقعی بورس هستیم
وی با اشاره به مشکلات بورس و تامین مواد اولیه مورد نیاز مانند فولاد گفت: ما در نهایت مجبور به تهیه مواد از دلال ها با چند برابر قیمت واقعی بورس هستیم که برای این خرید حتی به ما فاکتور هم نمی دهند و از طرفی با اداره دارایی و دولت که از ما مطالبه فاکتور و گردش مالی می کنند، مشکل داریم. یک تریلی ورق آهن را که چند سال پیش ۳۵ میلیون تومان خریداری می کردیم، اکنون باید ۷۰۰ میلیون تهیه کنیم، اگر شرایط تغییر نکند معلوم نیست چه می شود.

رجبی با اشاره به باکس های خالی قطعات آماده مونتاژ قفل در کارخانه گفت: در حال حاضر با ۵۰ درصد ظرفیت تولید، فعالیت می کند، قبلا تمام این باکس ها پر از قطعات تولیدی ما بود که نشان دهنده فعالیت و رونق تولید بود اما اکنون به دلیل تحلیل رفتن سرمایه، تامین مواد اولیه و مشکلات دیگر، تعداد زیادی از باکس ها خالی هستند . اگر این وضعیت همینطور پیش برود ممکن است باز هم کاهش تولید داشته باشیم. تعداد نیروهای ما از ۲۰۰ نفر در سال ۹۴ به ۱۰۰ نفر در حال حاضر رسیده است است. همه کارگران ما با سابقه اند و دلمان نمی خواهد بیکار شوند و تلاش می کنیم که تعدیل نکنیم‌.

متاسفانه هر ساله دستمزد، مالیات و ارزش افزوده اضافه می شود و حاصلش این است که اجناس چینی و بی کیفیت به طور قاچاق وارد کشور می شود و ارزانتر از کالای ایرانی فروخته می شود و در نهایت تولید و کشور را فلج می کند

وی با اشاره به افزایش هر ساله حقوق کارگران گفت: دولت اگر قصد کمک به مردم و تولید را دارد، هزینه های تولید را کاهش دهد، نه اینکه دستمزدها را افزایش دهد و باعث افزایش قیمت و تورم شود. کارخانه دارها علاوه بر حقوق باید ۲۳ درصد هم حق بیمه پرداخت کنند. متاسفانه هر ساله دستمزد، مالیات و ارزش افزوده اضافه می شود و حاصلش این است که اجناس چینی و بی کیفیت به طور قاچاق وارد کشور می شود و ارزانتر از کالای ایرانی فروخته می شود و در نهایت تولید و کشور را فلج می کند.

هیچ کشوری حاضر نیست برای کارهای ما اعتبار اسنادی باز کند تا بتوانیم صادرات انجام دهیم
مدیرعامل کارخانه قفل رجبی با بیان اینکه نمی توانیم وارد بازار خارجی و صادرات شویم، درباره علت آن گفت: ایجاد اعتبار اسنادی لازمه فعالیت با کشورهای دیگر است هیچ کشوری حاضر نیست برای کارهای ما اعتبار اسنادی باز کند ولی برای کارهای دولتی این کار انجام می شود. برای مثال من برای شخص متقاضی خارجی که درخواست قفل می کند، اگر کالا بفرستم مشخص نیست که پول من چطور شود، آیا به دست من برسد یا خیر و همین مسئله باعث شده، کشوری مثل چین محصول تولیدی من را با برند «قفل رجبی» کپی کرده و آن را در بازار های افغانستان و عراق بفروشد.

رجبی در خصوص رقابت در بازار این محصول گفت: بازار فروش به دلیل واردات اجناس چینی خراب است. ما یک قفل می سازیم و ۳۰ تا ۳۵ هزار تومان می فروشیم و روی آن می نویسیم گارانتی مادام العمر و اگر هر زمان قفل خراب شد، مشتری می تواند تحویل دهد و یک قفل جدید به او می دهیم. ما لیست قیمت داریم و در بازار قیمت محصول ما مشخص است و مصرف کننده زمان خرید می تواند لیست قیمت محصولات رجبی را ببیند و بالاتر از قیمت درج شده خریداری نمی کند. اما قفل های چینی و قفل هایی که به صورت قاچاق می‌آیند قیمت ندارند. یک سرمایه گذار قفل ها را خریداری می کند و به هر قیمتی که بخواهد می فروشد. با توجه به پایین بودن قیمت کالاهای چینی مشتری تمایل بیشتری برای خرید آن دارد، هر چند بعدا" متوجه کیفیت محصول می شود.

قفل هایی که به صورت قاچاق می‌آیند قیمت ندارند، یک سرمایه گذار قفل ها را خریداری می کند و به هر قیمتی که بخواهد می فروشد

وی با اشاره به شرایط سخت و فشار اقتصادی گفت: ۲۰ ملک سند دار داشتم که برای توسعه کارخانه به مرور فروختم و در سالهای اخیر هم برای برپا نگه داشتن کارخانه و تولید ۳ تا خانه فروختم تا هزینه های تولید را تامین کنم.

رجبی با بیان اینکه صنعت قفل سازی از ۳ بخش مجزا تشکیل شده است، افزود: یک کارخانه فقط بدنه ( قفل) ، یک کارخانه دستگیره (هندل‌ درب) و یک کارخانه هم سیلندر تولید می کند. اما ما در کارخانه ما هر سه تولید را داریم. سیلندر را در سطح بالا تولید می کنیم اما تولید دستگیره را در سطح بالا نداریم.

مدیرعامل قفل رجبی با اشاره به حمایت های موردی دولت در تهیه جهیزیه و بسته های معیشتی و غیره گفت: اگر دولت به کارخانه دارها و به تولید و صنعت کمک کند، با ایجاد اشتغال و رونق اقتصادی مشکلات مردم حل می شود و نیازی به این نوع حمایت ها نیست.

وی در خاتمه گفت: دولت برای قدم های بزرگ شعار می دهد و یا اقدام می کند، در حالیکه مشکلات ریز و کوچک «از حق بیمه های سنگین، بهره های بانکی و بیمه ای، مالیات، ارزش افزوده،انواع و اقسام جریمه ، گرانی مواد اولیه و غیره» تولیدکننده را از پا در می آورد و اگر در این موارد حمایت کند تولید رونق خواهد داشت.

کد خبر: ۱۰۳٬۴۷۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha