۲۹ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۸:۲۸
لاستیک را دولت سابق در مسیر گرانی قرار داد| احتمال افزایش ۱۵ درصدی قیمت
دبیر انجمن وارد کنندگان لاستیک در گفتگو با «بازار»:

لاستیک را دولت سابق در مسیر گرانی قرار داد| احتمال افزایش ۱۵ درصدی قیمت

میرعابدینی، دبیر انجمن واردکنندگان لاستیک خودرو گفت: تولید ناکافی، ممنوعیت واردات سایزهای پرمصرف، تعرفه ۴۰ درصد واردات و ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده قیمت تایرها را افزایش می دهد.

بازار؛ گروه خودرو: به تازگی زمزمه‌هایی در خصوص احتمال واردات تایرهای بایاس هندی شنیده می شود؛ البته ورود این تایرها به خودی خود و با توجه به عدم تخصیص ارز دولتی به واردات مشکلی ایجاد نمی کند. اما به گفته برخی از کارشناسان معضل جایی مطرح می شود که برخی از واردکنندگان از ارزهای ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی قبلی که در دست دارند، استفاده کنند و قصد واردات به یک چهارم قیمت تایرهای موجود در بازار را داشته باشند.

در کنار تمام این مسائل از طرفی زمزمه افزایش ۱۵ درصدی قیمت تایرسازان داخلی هم شنیده می‌شود. بر این اساس به نظر می رسد طی هفته ها تا ماه‌های آینده بازار تایر با آشفتگی جدی مواجه شود که مسئولان از همین الان باید برای جلوگیری از آن برنامه ریزی کنند.

در راستای بررسی صحت واردات تایر با ارز دولتی به سراغ «سید محمد میرعابدینی» دبیر انجمن وارد کنندگان لاستیک خودرو ایران رفتیم که گفتگوی خبرگزاری «بازار» را با وی در ادامه خواهید خواند.

* به تازگی زمزمه هایی در خصوص اینکه نمایندگان چند شرکت وارد کننده تایر که هنوز به تعهدات خود نسبت به دریافت ارز ۴۲۰۰ تومانی عمل نکرده‌اند و در هندوستان به دنبال خرید تایرهای بایاس ارزان هستند به گوش می رسد، بفرمایید در این خصوص چه اطلاعاتی دارید؟
هنوز در این خصوص اطلاعات دقیقی ندارم، به طور کلی در حال حاضر واردات چنین لاستیک هایی هم ممنوع است. بنابراین در خصوص این موضوع که چه کسی، یا چه شرکتی قصد واردات دارد و چگونه می خواهد از ممنوعیت وارد عبور کند اطلاعی ندارم.

* به عنوان دبیر انجمن واردکنندگان لاستیک بفرمایید کیفیت تایرهای هندی در مقایسه با محصولات داخلی را چگونه ارزیابی می کنید؟
لاستیک های هندی از کیفیت مطلوبی برخودار هستند. به طور کلی هند و چین جایگاه خوبی در صنعت تایرسازی بخصوص تایرهای سنگین دارند. در گذشته هم تایرهایی با برندهای هندی به کشور وارد می شد که از کیفیت خوبی برخودار بود.

بالغ بر ۷۵ درصد از لاستیک سنگین و در حدود ۳۰ درصد تایر سواری مورد نیاز کشور از طریق واردات تامین می شود و با توجه به اینکه لاستیک یک کالای ضروری و مصرفی است نمی توان درباره واردات یا عدم  واردات آن تصمیم گیری خاصی انجام داد

* ادعا شده که تایرهایی که قرار است به کشور وارد شوند یک چهارم قیمت بازار را دارند، به نظرتان واردات تایر بخصوص تایرهای ارزان تر می تواند قیمت ها را در بازار کاهش دهد؟
بالغ بر ۷۵ درصد از لاستیک سنگین مورد نیاز کشور از طریق واردات تامین می شود و با توجه به اینکه لاستیک یک کالای ضروری و مصرفی است نمی توان درباره واردات یا عدم واردات آن تصمیم گیری خاصی انجام داد. در تایر سواری نیز بیش از ۳۰ تا ۳۵ درصد از نیاز بازار از طریق واردات تامین می شود. همچنین یک سری از سایزهای تایرهای سواری را تولید داخل نداریم و یکسری هم داریم که به میزان نیاز بازار تولید نمی شود.

جدا از این مطلب در کل دنیا هم صادرات هست و هم واردات، واردات ضروری است به این علت که موجب افزایش رونق در تولید داخلی می شود و تولیدکنندگان را برای رسیدن به سطح کیفی جهانی به حرکت می اندازد. همچنین در تمام دنیا وقتی می خواهند بگویند یک تایر خوب و دیگری بد است بر اساس استانداردهای جهانی آن را می سنجند و تایری که می خواهند به کشور وارد شود باید استانداردهای جهانی را داشته باشد. بنابران این تایرها از هر برند و هر کشوری باشند باید استانداردها را برای ورود به کشور دریافت کنند. اما به طور کلی و با توجه به اینکه بخشی از نیاز بازار همواره از طریق واردات تامین می شود فکر نمی کنم تغییری در قیمت‌های بازار ایجاد کند.

سال گذشته قیمت تایرهای داخلی بالای ۱۰۰ درصد افزایش یافت. بنابراین افزایش قیمت دوباره این محصول در بازار دور از انتظار نیست. بخصوص که چند ماه پیش وزارت صمت با یک کار غیر کارشناسی واردات انواع لاستیک های سایزهای ۱۳، ۱۴ و ۱۵ که اکثر خودروها نیاز به همین سایز لاستیک داشتند را ممنوع اعلام کرد

* خبرهای متعددی در خصوص کمبود برخی از سایزهای لاستیک شنیده می شود و گفته می شود به احتمال زیاد تایرهای داخلی هم با افزایش ۱۵ درصدی قیمت روبه رو شوند، ‌نمی‌توان بخشی از نیاز بازار را که تولیدکنندگان امکان تامین ندارند از طریق واردات برطرف شود؟
بله، زمزمه هایی در خصوص احتمال افزایش قیمت تایر شنیده‌ایم و هر زمانی که انحصار ایجاد شود شاهد این ماجرا هم خواهیم بود. متاسفانه ‌سال گذشته قیمت تایرهای داخلی بالای ۱۰۰ درصد افزایش یافت. بنابراین افزایش قیمت دوباره این محصول در بازار دور از انتظار نیست. بخصوص که چند ماه پیش وزارت صمت با یک کار غیر کارشناسی واردات انواع لاستیک های سایزهای ۱۳، ۱۴ و ۱۵ که اکثر خودروها نیاز به همین سایز لاستیک داشتند را ممنوع اعلام کرد.

این درحالی است که یک سری از انواع لاستیک در این سایزها را تولیدکنندگان داخلی تولید نمی کنند. یک سری دیگر هم که تولید می شود کفاف بازار را نمی دهد. بنابراین وقتی واردات به صورت غیر کارشناسی ممنوع می شود نه تنها رقابتی در بازار وجود ندارد، تولید داخل نیز کفاف نیاز بازار را نمی دهد و در نهایت با ایجاد انحصار افزایش قیمت را هم خواهیم دید. هرچند رقابت باعث کنترل قیمت می شود اما در این شرایط دسترسی مناسبی به واردات کنندگان داده نمی شود. از طرفی تولیدکنندگان هم نتوانسته اند نیاز بازار را کامل برطرف کنند.

* با این تفاسیر به نظرتان این افزایش قیمت می تواند باعث افزایش تمایل مردم به استفاده از لاستیک ها استوک شود؟
همین الان هم همین اتفاق افتاده و مردم دیگر کشش خرید ندارند. در گذشته هر دو تا سه سال یک بار لاستیک خودروها تعویض می شد الان تا بیشتر از ۵ سال هم کسی اقدام به تعویض نمی کند. این موضوع خطرناک است، ‌چرا که تنها راه ارتباطی ماشین و جاده است همین تایر است که اگر مشکل داشته باشد صدمات جبران ناپذیری را وارد می کند. اما از طرفی نیز مردم بودجه لازم برای این کار را ندارند.

البته واردات تایر هم نمی تواند دردی از بازار این کالای مصرفی دوا کند، ‌چرا که همانطور که گفته شد واردات یک سری از تایرها ممنوع است و مابقی که وارد می شوند نیز با تعرفه ۴۰ درصد و ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده به کشور می آیند که همین موضوع منجر به این می شود که تایر وارداتی است که به کشور می آیند قیمت بالایی داشته باشند.

کد خبر: ۱۰۳٬۴۲۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha