۲۴ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۸:۳۳
وزرای اقتصادی کم تجربه معاونان مجرب انتخاب کنند| شرایط اقتصادی کشور، نیازمند مدیران کار بلد است
کارشناسان و نمایندگان مجلس در گفتگو با «بازار»:

وزرای اقتصادی کم تجربه معاونان مجرب انتخاب کنند| شرایط اقتصادی کشور، نیازمند مدیران کار بلد است

وزرای دولت سیزدهم در حالی برای گرفتن رای اعتماد به مجلس معرفی می شوند که کارشناسان می گویند؛ اقتصاد کشور در شرایط سختی قرار دارد و وزیر اقتصاد باید تبحر، تجربه و تخصص مدیریتی داشته باشد.

بازار؛ گروه بانک و بیمه: لیست وزرای پیشنهادی دولت سیزدهم انتخاب و برای رای گیری به مجلس شورای اسلامی ارسال شده است.  حال با وجودی که خیلی از افراد در این لیست سابقه مدیریت در پست های کلیدی کشور را داشته اما به قول کارشناسان برخی تجربه کافی مدیریتی را برای اخذ پست های مهم اقتصادی ندارند.

آنها معتقدند؛ اقتصاد کشور حال روز خوبی ندارد و چنانچه وزرای اقتصادی جدید نیز توان، تخصص، کارایی و تجربه لازم را برای حل مشکلات اقتصادی کشور نداشته باشند و به بدنه دولت راه یابند وضعیت بحرانی تر خواهد شد.

ضرورت قرار گرفتن اقتصاد کشور در مسیر درست در دولت جدید با مدیران توانمند
تورم حدود ۵۰ درصدی، نقدینگی سنگین، بیکاری، وضعیت نامناسب صندوق های بازنشتگی، بازار آشفته ارز و بورس، مباحث بودجه ای و بی رمقی بخش تولید نمونه ای از مشکلات موجود اقتصاد کشور بوده که در پی ناکارآمدی های مدیریتی گذشته فشار سنگینی را به مردم و فعلان اقتصادی وارد کرده است. در چنین شرایطی دولت تغییر کرده و همه منتظر این هستند که مدیران قوی، درد آشنا البته با تخصص و تجربه سکان پست های مهم اقتصادی کشور را دردست گیرند تا اقتصاد کشوردر مسیر درست متحول و معیشت مردم بهبود یابد.

نظررئیس جمهور در چیدمان وزرای پیشنهادی قابل احترام است و باوجودی که بعضا توانمند و متخصص هستند اما در بین آنها افرادی هستند که شاید علم کافی در بخشی که می خواهند مدیریت آن را دردست گیرند را داشته باشند اما تخصص لازم را ندارند بنابراین باید معاونان قدر و مجربی انتخاب کنند

در این باره «جعفر قادری» اقتصاددان وعضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی در گفتگو با «خبرگزاری بازار» گفت: نظررئیس جمهور در چیدمان وزرای پیشنهادی قابل احترام است و باوجودی که بعضا توانمند و متخصص هستند اما در بین آنها افرادی هستند که شاید علم کافی در بخشی که می خواهند مدیریت آن را در دست گیرند را داشته باشند اما تخصص لازم را ندارند در چنین شرایطی اگر این افراد که روی صحبت من با وزرای اقتصادی است، حتی از سوی مجلس هم تائید شوند، حداقل باید معاونین بسیار قدر و مجربی انتخاب کنند تا بتوانند اوضاع آشفته اقتصاد کشور را سامان بخشند.

وی به شرایط نامساعد اقتصاد کشور اشاره کرد و افزود: اقتصاد کشور به دلایل مختلف چون ضعف مدیریتی در گذشته، تحریم ها و ...در بدترین وضعیت ممکن قرار دارد انتظار نمایندگان مجلس از دولت جدید نیز معرفی افراد توانمند، متخصص و با تجربه است. کسی که کارنامه موفق مدیریتی را دارا و توان و تخصص آن نمایان باشد. بنابراین بعید است مجلس افرادی که تخصص و تجربه کافی مدیریتی را ندارند در این زمینه همراهی کند.

کسری بیش از ۵۰ درصدی بودجه، مشکلات تولید، رشد سرسام آور نقدینگی، به هم ریختگی وضعیت امورمالیاتی، تامین مالی طرح ها و پروژه ها اقتصادی، آشفته بازار بورس و ارز و سایر بازارهای سرمایه گذاری، معظل بیکاری گسترده، تامین اشتغال، نابسامانی وضعیت حقوق و مزایا، مشکلات صندوق های بازنشتگی و...  با این وجود حل چنین مشکلاتی نیازمند مدیری قوی و کارکشته است

اداره امور اقتصاد کشور در شرایط کنونی سخت است، مدیران قوی می خواهد
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی، خاطرنشان کرد: وزرای اقتصادی دولت کارسختی را درپیش دارند چرا که اداره اموراقتصاد کشور در این شرایط نامساعد بسیارسنگین است. نمونه آن کسری بیش از ۵۰ درصدی بودجه، مشکلات بخش تولید، رشد سرسام آور نقدینگی، به هم ریختگی وضعیت امورمالیاتی، تامین مالی طرح ها و پروژه ها اقتصادی، آشفته بازار بورس و ارز و سایر بازارهای سرمایه گذاری، معظل بیکاری گسترده، تامین اشتغال، نابسامانی وضعیت حقوق و مزایا، مشکلات صندوق های بازنشتگی و... است با این وجود حل چنین مشکلاتی نیازمند مدیری قوی و کارکشته است.

قادری تصریح کرد: بنابراین تیم اقتصادی دولت باید متشکل از کسانی باشند که بتوانند چالش های اقتصادی را به خوبی حل و فصل کنند و با برنامه های درست و کارشناسانه برمشکلات فائق شوند چرا که اکنون مردم و فعالان اقتصادی کشور متحمل فشارهای زیادی هستند.

به صراحت باید گفت که حل مشکلات اقتصادی از توان و اراده یک دستگاه خارج است با این وجود ضروری است که وزرای اقتصادی دولت جدید در صورت تائید مجلس با تشکیل یک هم گرایی و حکمرانی اقتصادی ذیل معاونت ریئس جمهور اقدامات لازم برای مرتفع شدن مشکلات اقتصادی فراهم کنند

ضرورت ایجاد هم گرایی اقتصادی برای حل مسائل کشور در دولت سیزدهم
«ایمان اسلامیان» اقتصاددان نیز در گفتگو با «خبرگزاری بازار» درباره انتخاب مدیران تراز اول کشور در دولت جدید گفت: شرایط اقتصادی کشور استثنایی است  بنابراین وزرا و مدیران پایه بلند اجرایی باید از میان گزینه های استثنایی که متخصص و با تجربه هستند انتخاب شوند.

وی اظهار داشت: به نظر می رسد اکنون که اقتصاد کشور موقعیت نامناسبی دارد، باید یک هم گرایی حاکمیتی برای حل مسائل اقتصادی در کشور شکل گیرد چرا که حتی یک فرد متبحر و متخصص نیز نمی تواند تمام کننده باشد در چنین شرایطی هم گرایی برای حل مشکلات اقتصادی باید فراهم شود تا بتوان با خرد جمعی و هم افزایی توان مدیریتی مشکلات به تدریج حل شود.

این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه پیش بینی می شود با ورود شخص رئیس جمهور و معاون اول وی مباحث در قالب حاکمیت و هم گرایی اقتصادی نگریسته شود افزود: به صراحت باید گفت که حل مشکلات اقتصادی از توان و اراده یک دستگاه خارج است با این وجود ضروری است که وزرای اقتصادی دولت جدید در صورت تائید مجلس با تشکیل یک حکمرانی اقتصادی ذیل معاونت رئیس جمهور اقدامات لازم برای مرتفع شدن مشکلات اقتصادی فراهم کنند.

شرایط اقتصادی کشور نیازمند مدیرانی با تجربه، متخصص و کارآمد است آنگونه که بتوانند پروژه کنترل تورم و نقدینگی را دردست گیرند. پروژه مهمی که فقط ازسوی وزارت اقتصاد، بانک مرکزی یا سازمان برنامه و بودجه به تنهایی خارج است بلکه همه وزرا و متخصصین باید نسبت به این مهم کوشا باشند

توجه به پروژه کنترل تورم در دولت جدید
اسلامیان خاطرنشان کرد: توجه به بهبود معیشت مردم، رونق اقتصادی در همه بخش ها، ایجاد فرصت های شغلی، رفع مشکلات ناشی از بیماری کرونا، توجه به بخش تولید و ساماندهی بازارها مباحثی است که در هم تنیده شده اند با این وجود با هم گرایی و تشکیل حکمرانی اقتصادی در دولت جدید بی تردید می توان بر مشکلات اقتصادی فائق شد.

وی با بیان اینکه نمایندگان ملت در مجلس شورای اسلامی باید فردی را در قامت وزیر برای مدیریت بخش های مختلف اقتصادی کشور انتخاب و تائید کنند که توانایی لازم حل مشکلات اقتصادی را داشته باشد گفت: شرایط اقتصادی کشور نیازمند مدیرانی با تجربه، متخصص و کارآمد است آنگونه که بتوانند پروژه کنترل تورم و نقدینگی را دردست گیرند. پروژه مهمی که فقط ازسوی وزارت اقتصاد، بانک مرکزی یا سازمان برنامه و بودجه به تنهایی خارج است بلکه همه وزرا و متخصصین باید نسبت به این مهم کوشا باشند.

با توجه به اینکه در مصاحبه ها و گزارش برخی وزرای پیشنهادی مشخص است که آنها حل مشکلات نقدینگی و تورم در کوتاه مدت را شدنی دانسته بدون اینکه به موضوع رفع تحریم ها و ارتباط با دنیا اشاره کنند، بنابراین این برنامه ها توهمی بیش نیست

برنامه های توهمی برخی وزرای پیشنهادی
«مرتضی افقه» اقتصاددان نیز در گفتگو با «خبرگزاری بازار» گفت: مجلس شورای اسلامی درتائید وزرای پیشنهادی دولت جدید باید اصلح و کاربلد را انتخاب کنند حال با توجه به اینکه در مصاحبه ها و گزارش برخی وزرای پیشنهادی مشخص است که آنها حل مشکلات نقدینگی و تورم در کوتاه مدت را شدنی دانسته بدون اینکه به موضوع رفع تحریم ها و ارتباط با دنیا اشاره کنند، بنابراین این برنامه ها توهمی بیش نیست در چنین شرایطی افرادی باید سکاندار وزارتخانه ها بخصوص وزارت خانه های اقتصادی کشور شوند که علاوه بر تخصص و تبحر نسبت به وضعیت اقتصاد کشور واقع بین باشند.

وی با بیان اینکه با توهمات نمی توان اقتصاد کشور را اداره کرد، گفت: مشکلات اقتصادی باید ریشه ای حل شود اما آنگونه که از مصاحبه های وزرای پیشنهادی اقتصادی خوانده ام می توان استنباط کرد که بعضا به جای رفع موانع تولید، ساماندهی بازار ارز و بهبود معیشت مردم تفکراتی غیرمعقولانه دارند مثلا مدعی هستند تولید را در کوتاه مدت رونق و وضعیت اقتصاد کشور را سامان می بخشند در حالی که چنین کاری نیاز به زمان و اجرای برنامه های کارشناسی در میان مدت و دراز مدت همچنین ارتباط با دنیا دارد.

این اقتصاددان خاطر نشان کرد: با معرفی وزرای پیشنهادی دولت به مجلس نمایندگان ملت باید از این وزرا برنامه بخواهند برنامه ای که اقتصاد کشور را در مسیر درست قرار دهد و حداقل به ریل اصلی برگرداند. گرانی بیداد می کند و بازارها رها شده اند، تولید با حداقل ظرفیت کار می کند، بودجه هر ساله کسری دارد و مردم در فشار اقتصادی قرار دارند بنابراین مجلس باید از آنها سئوال کند و پاسخ قانع کننده بگیرد و نباید افرادی که توان و تخصص ندارند را تائید کند.

بنا به این گزارش، وزرای پیشنهادی دولت جدید به زودی به مجلس معرفی می شوند آنها برنامه های خود را در خانه ملت به نمایندگان مردم ارایه می کنند در این میان نمایندگان مجلس نیز پس از استماع گزارش وزیر پیشنهادی و دفاع نمایندگان مخالف و موافق از وزیر پیشنهادی بالاخره با رای حداکثری وزیر را انتخاب می کنند. اقتصاددانان تاکید دارند نمایندگان مجلس باید در انتخاب وزرای اقتصادی بسیار حساس باشند و فرد اصلح و توانمندی را انتخاب کنند که بتواند وضعیت آشفته اقتصاد کشور را سر و سامان بخشد.

کد خبر: ۱۰۳٬۱۶۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha