۲۴ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۹:۰۴
مدیران ناکارآمد عامل اصلی بیکاری در لرستان
در گفتگو بازار مطرح شد؛

مدیران ناکارآمد عامل اصلی بیکاری در لرستان

لرستان- برخی کارشناسان معتقدند که وجود مدیران ناکارآمد عامل اصلی بیکاری در لرستان است که به آن اذعان دارند چرا که از ظرفیت‌های استان به خوبی استفاده نشده است.

بازار؛ گروه استان‌ها: سالها قلم فرسایی خبرنگاران و دلسوزان لرستان در رابطه با معضل تاریخی این استان یعنی «بیکاری» بی‌حاصل بوده و تاکنون گشایشی رخ نداده است. این موضوع بیشتر اهالی قلم را ناامید کرده تا جاییکه ترجیح می‌دهند دیگر در این رابطه ننویسند اما با شروع دولت جدید، گویا فصل جدیدی آغاز شده و ما هم امیدواریم با تکرار مطالبات لرستان، مشکلات مردم به گوش آقای رییسی برسد بلکه تحولی در اوضاع مردم لرستان صورت بگیرد.

به هر حال رتبه اول فلاکت، موضوعی نیست که به سادگی بتوان از کنار آن گذشت و اگر به فریاد مردم نرسیم تبعات آن دامنگیر کشور خواهد شد چه در بحث افزایش آسیب‌های اجتماعی و چه‌ لبریز شدن کاسه صبر مردم و از دست رفتن سرمایه اجتماعی؛ لذا با توجه به اهمیت موضوع  با بهزاد ملکی حسنوند، از کارشناسان اقتصادی لرستان و اساتید دانشگاه به گفت‌وگو نشسته‌ایم تا ضمن بررسی این آسیب، به راهکارهایی برای کنترل آن دست پیدا کنیم.

* عوامل عمده بیکاری در لرستان چیست؟
در استان لرستان چند عامل اصلی از جمله نبود فضای کسب و کار، مقررات دست و پاگیر اداری، عدم نیاز سنجی مناسب، عدم ورود سرمایه‌های موجود به بازار و بخش تولید و عدم وجود صنایع تبدیلی باعث افزایش تورم و بیکاری است. مهمترین بخش‌هایی که در استان کارایی دارد در حوزه کشاورزی و دامپروری است، اما متاسفانه کشاورزی ما سنتی و قدیمی است و در زمینه دامپروری هم به دلیل اینکه بخش عشایر است و سنتی است نتوانستیم آنگونه که لازم است از این ظرفیت استفاده کنیم.

در استان لرستان چند عامل اصلی از جمله نبود فضای کسب و کار، مقررات دست و پاگیر اداری، عدم نیاز سنجی مناسب، عدم ورود سرمایه‌های موجود به بازار و بخش تولید و عدم وجود صنایع تبدیلی باعث بیکاری شده است

ما در استان لرستان میزان ظرفیت آب بالایی داریم یعنی در استان رودخانه و چشمه‌های بسیاری وجود دارد ولی متاسفانه از این ظرفیت استفاده نمی‌شود؛ از دیگر مشکلات استان ما عدم یکپارچگی زمینهای کشاورزی در استان است و این اراضی تقسیم‌بندی شده‌اند و باعث شده که یک پارچگی خود را از دست بدهند.

 متاسفانه در بخش صنعتی نیز چند کارخانه که در استان وجود داشت که در زمان خصوصی‌سازی کاری برای آن بخش نیز به درستی انجام نگرفت و باعث ورشکستگی این کارخانه‌ها شد، یعنی بدون اینکه تولیدی داشته باشند از چرخه خارج شدند در حالی که می‌توانستند این ظرفیت‌ها را در استان حفظ کنند.

از دیگر مشکلات استان را عدم نیاز سنجی مناسب است؛ متاسفانه یکی از مشکلات استان عدم نیاز سنجی مناسب است یعنی متاسفانه رشته‌های دانشگاهی در استان متناسب با نیاز استان  نیست و این  باعث می شود که قشر تحصیل‌کرده وارد استان شود در حالی که بازار کاری برای‌شان وجود نداشته باشد.

مدیران ناکارآمد عامل اصلی بیکاری در لرستان

* نقش مسئولان در شکل‌گیری معضل بیکاری لرستان چه بوده است؟
متاسفانه نقش مدیران استان در این بیکاری و تورم بسیار زیاد است در واقع وقتی ما مسئولان مدیری داریم که با وجود علم به این موارد هیچ تلاشی نمی‌کنند پس نقش بالایی در این خصوص دارند البته مردم نیز در این مورد مقصرند؛ وقتی ما نماینده‌ای را انتخاب می‌کنیم ما نیز در این انتخاب تاثیر داریم ولی در مجموع مسئولین به جای اینکه به دنبال صنعتی دیگر باشند، اگر بتواند در حوزه کشاورزی و صنایع تبدیلی استان کاری انجام دهند، موفقیت بیشتری را در پی دارد.

 نمایندگان باید ابتدا بتوانند از نفوذ خود برای افزایش تخصیص بودجه برای استان استفاده کنند و دومین کاری که باید انجام دهند، اگر بتوانند در حوزه آموزش علیرغم اینکه ما رشته‌های مختلفی را در دانشگاه‌های مختلف در استان مان داریم، بیایند و رشته‌های‌مان را متناسب با نیازهای استان تعیین کنند و برای آنها در استان کاری وجود داشته باشد از طرفی یک پشتوانه را برای آن دانشجو ایجاد کنند که در آن حوزه مشغول به کار شود و از آن نیرو نیز در همان حوزه استفاده کنند تا ما بتوانیم به نتیجه برسیم؛ این مسائل و کارهای سخت هم نیست و به راحتی می‌توان آنها را انجام داد.

نقش مدیران استان در این بیکاری و تورم بسیار زیاد است در واقع وقتی ما مسئولان مدیری داریم که با وجود علم به این موارد هیچ تلاشی نمی‌کنند پس نقش بالایی در این خصوص دارند

مسئولان باید زمینه برای ورود سرمایه‌گذاران به استان فراهم کنند که باعث جذب ورود سرمایه‌گذار به استان شود و از طرفی بعد از ورود از او هم حمایت‌هایی نیز صورت بگیرد تا بتواند در کارش موفق شود از جمله اینکه معافیت‌های مالیاتی و  سوپسید و ...به او تعلق بگیرد. عامل اصلی بیکاری در استان مسئولان هستند اگر مسئولین ما از استاندار تا مدیران و نمایندگان استان اتحاد داشتند می‌توانستند برای استان گامی بردارند.

* سیاست‌های کلان کشور چه تاثیری در محرومیت استان داشته است؟
از دیگر دلایل اصلی که باعث ایجاد بیکاری در استان شده است بودجه نامتوازنی است که بین استان‌ها توزیع می‌شود؛ یعنی یکسری استان‌ها مانند استان لرستان هستند که بودجه آنچنانی به آن تعلق نمی گیرد در حالی که استان‌هایی دیگر هستند که بودجه بسیار زیادی به آنها تعلق می‌گیرد؛ از طرفی اگر تخصیص بودجه‌ای هم صورت می‌گیرد متأسفانه مسئولانی که در استان هستند به درستی از این بودجه استفاده نمی‌کنند.

در استان لرستان سرمایه‌داران زیادی وجود دارد ولی متاسفانه این پول‌هایی که در بانک وجود دارد و حالت نقدینگی به خود گرفته است یا در استان استفاده نمی‌شود و یا برای سایر استان ها استفاده می‌شود؛ وقتی نقدینگی وجود داشته باشد و این نقدینگی وارد چرخه تولید نشود تورم ایجاد می‌شود؛ در حال حاضر در استان لرستان ظرفیت تسهیلات و سپرده گذاری بالایی وجود دارد یعنی نقدینگی خوبی در بانک‌ها داریم ولی متاسفانه این تسهیلات وارد چرخه تولید نمی‌شود و این وقتی وارد چرخه تولید نشود باعث تورم می‌شود.

دو عامل اصلی شاخص فلاکت را نرخ بیکاری و تورم تشکیل می‌دهد که متاسفانه در استان‌ما بالاترین نرخ بیکاری و تورم را شاهد هستیم و این باعث افزایش شاخص فلاکت در استان لرستان شده است؛ استان لرستان یکسری ظرفیت‌ها دارد از جمله اینکه ما در زمینه کشت گیاهان دارویی ظرفیت بسیار بالایی در استان داریم ولی متاسفانه در این زمینه هیچ گونه سرمایه‌گذاری انجام نشده و از این توان استفاده نشده است؛ حتی می‌توانیم در این زمینه آموزش‌های جزیی بدهیم.

ما در استان تحصیلات دانشگاهی و مدارج بالای علمی را در دانشگاه‌های مختلف طی می‌کنیم ولی متاسفانه متناسب با کارخانه شرکت و نیازهای استان نمی باشد، حتی اگر مردم آموزش‌های عادی ببینند و بتوانند گیاهان دارویی را کشت و برداشت کنند شاید بتوان گفت یکی از بزرگترین عامل‌های درآمد در استان لرستان می‌شود؛ گویا چند گیاه دارویی وجود دارد که فقط در استان لرستان وجود دارد و کشور ما سالانه میلیاردها تومان هزینه برای واردات این گیاهان از دیگر کشورها را انجام می دهند؛ درصورتیکه اگر در استان لرستان در این زمینه کارهایی صورت بگیرد و این ظرفیت‌ها کشف و کشت شود، استان ما می‌تواند درآمد بسیار زیادی را از این طریق به دست آورد.

مدیران ناکارآمد عامل اصلی بیکاری در لرستان

* چرا استان ثروتمندی مثل لرستان باید اینچنین درگیر بیکاری باشد؟
از دیگر مشکلاتی که ما در استان داریم عدم برندسازی و وجود صنایع تبدیلی در استان است؛ مثلا در استان لرستان محصولات کشاورزی داریم که بسیار باکیفیت هستند و در کشور حرف اول را می‌زنند. ما در زمینه تولید نخود حرف اول را می‌زنیم و یا محصولاتی مانند انجیر پلدختر، گردو الشتر، برنج ویسیان و یا شیلات را داریم که همگی کیفیت‌های بسیار بالایی دارند اما متاسفانه هنوز در کشور ما و یا همسایگان خارجی ما هیچ برندی به اسم لرستان وجود ندارد و این نشان‌دهنده این است که ما در بخش صنایع بسته بندی و صنایع تبدیلی در استان بسیار ضعیف عمل کردیم و در این خصوص بازاریابی نداریم.

از سوی دیگر صنایع تبدیلی در استان وجود ندارد، در صورتی که اگر ما بتوانیم در بخش صنایع تبدیلی توانمند باشیم، شاهد کاهش نرخ بیکاری در استان خواهیم بود؛ در واقع این محصولات در استان تولید می شوند ولی توسط دلالان و به صورت خام به دیگر استانها صادر می شود.

اگر ما بتوانیم در بخش صنایع تبدیلی توانمند باشیم، شاهد کاهش نرخ بیکاری در استان خواهیم بود

اگر ما بتوانیم در زمینه کشاورزی و دامپروری که از ظرفیت‌های بالقوه استان است و همینطور صنایع تبدیلی آن‌ها استفاده کنیم، وضعیت استان بسیار بهبود می‌یابد البته از طرفی باید از امکانات آبی که داریم نیز به درستی استفاده کنیم؛ ما در حوزه صنایعی از جمله صنایع سنگ نیز ظرفیت‌های بسیار خوبی داریم ولی متاسفانه در این زمینه نیز خام فروشی و نبود صنایع تبدیلی بلای جای این صنعت شده‌است و باعث ایجاد بیکاری شده است.

در زمینه فرهنگی نیز کم‌کاری‌هایی صورت گرفته که مانع ورود سرمایه‌گذاری به بخش داخلی می‌شود اگر در این مورد تلاش کنیم می‌توانیم باعث ورود سرمایه‌گذار شویم؛ اینها از عمده‌ترین دلایل تورم و بیکاری در استان است در واقع جایی که عرضه و تقاضای پول با یکدیگر متناسب نباشد، باعث ایجاد تورم می‌شود. در دو سال گذشته کرونا نیز باعث بیکاری و تورم زیادی در استان ما شده است ولی واقعیت این است که این دو سال که کرونا شایع شده است و ما مشکل بیکاری و تورم را از سال‌ها قبل در استان شاهد بودیم.

استان لرستان در زمینه گردشگری نیز ظرفیت‌های بسیار زیادی دارد که آنهم احتیاج به تبلیغ و فرهنگ‌سازی مناسب دارند تا استان لرستان را به دیگر استان‌ها به درستی معرفی کنیم و این کار در حوزه میراث فرهنگی است، البته مردم عادی نیز در این حوزه نقش دارند ولی نقش اصلی را میراث فرهنگی و صدا و سیما دارند که متاسفانه نتوانستند این کار را تاکنون و به درستی انجام دهند.

کد خبر: ۱۰۳٬۱۲۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha