۲۳ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۲:۳۰
کاربرد واژه اکوسیستم در حوزه اقتصاد
یادداشت؛

کاربرد واژه اکوسیستم در حوزه اقتصاد

محسن دیندار، فعال اکوسیستم اقتصاد دانش بنیان با ارسال یادداشتی برای رسانه «بازار» به رابطه تعریف اکوسیستم و کاربرد آن در اقتصاد از نگاه یک کارشناس تجاری سازی پرداخته است.

محسن دیندار؛ بازار: واژه اکوسیستم در سال های اخیر کاربرد بسیاری در بین مسئولین داشته است اما به کارگیران این واژه آیا با مفهوم ساده این واژه و به کارگیری آن در حوزه اقتصاد آشنا هستند، اکوسیستم در تعریف از دو واژه اکو به معنای محیط و سیستم تعریف شده است، ترکیبی از سخت افزار و نرم افزار.

در مثال ساده همان کامپیوتر و سیستم عامل آن یا اکوسیستم محیط زیست.

در یک اکوسیستم باید همه اجزای لازم برای چرخه حیات تکمیل باشد، تاکید می کنم که همه اجزای لازم. غفلت از هر عنصر لازم در اکوسیستم می تواند حیات آن اکوسیستم را دچار چالش و با توجه به اهمیت آن در اکوسیستم، باعث آسیب یا شکست آن شود.

عناصر در اکوسیستم باید در تعامل سازنده و هماهنگ با یکدیگر باشند و وظیفه شناخت دقیق اجزای اکوسیستم و برقراری تعامل و ارتباط بین آن ها برای رسیدن به اهداف تعریف شده با سیستم است.

مثلا در یک کامپیوتر اگر همه چیز با بالاترین کیفیت باشد و یکی از ملزومات مثل رم یا هارد نباشد، یا همه قطعات سخت افزاری کامل باشد ولی یک سیستم عامل مناسب نداشته باشیم، عملا نتیجه ای نخواهیم داشت.

حال اکوسیستم اقتصادی را در نظر بگیریم، آیا تمام اجزای این اکوسیستم در کشور شناسایی شده و در کنار هم قرار گرفته است و مهمتر از آن، آیا توسط یک سیستم واحد مدیریت می شود. به نظر من تصویر فوق یک دیدگاهی از وضعیت اکوسیستم اقتصاد در ایران را نشان می دهد و تا زمانی که این ساختار باز تعریف و اصلاح نشود نباید انتظار تحول جدی در اقتصاد ایران را داشته باشیم. 

کد خبر: ۱۰۳٬۱۱۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha