۲۲ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۹:۳۰
جمعه بازار دام در تبریز
فیلم استان‌ها؛

جمعه بازار دام در تبریز

تبریز- جمعه بازار دام تبریز طی این هفته های اخیر شلوغ است و دامداران و تولیدکنندگان با قیمت های پایینی درحال فروش دام باارزش به دلالان هستند.

به گزارش خبرنگار بازار، آذربایجان شرقی با دارا بودن دومین جمعیت دامی، قطب تولید محصولات دامی در کشور است. دامداران این استان ۸ درصد محصولات دامی را تولید می‌کنند که علاوه بر اشتغال زایی برای جوانان جویای کار، ارزش افزوده فراوانی نیز به اقتصاد استان به همراه داشته است.

با اینکه مجموع تولیدات دامی استان (گوشت قرمز، گوشت سفید، تخم مرغ و شیر) در سال گذشته بیش از یک میلیون تن بوده است اما دامداران این خطه برای تولید محصولات دامی با مشکلات متعددی از قبیل کمبود نهاده‌های دامی، افزایش قیمت علوفه، خشکسالی چند سال اخیر، تأمین علوفه از مرتع و عدم حمایت دولت مواجه هستند.

حدود ۳ درصد از مراتع کشور در آذربایجان شرقی واقع شده است. با وجود این اما تولید و تأمین علوفه و جو مورد نیاز یکی از دغدغه‌های دامداران می‌باشد. در سال گذشته ۹۱۰ هزار تن علوفه در استان تولید شده است اما دامداران با وجود کمبود نقدینگی توان خرید و تأمین به موقع علوفه دام را ندارند.

از طرف دیگر بسیاری از دامداران به خاطر نبود خوراک دام و توان مالی، دام‌های با کیفیت خود را برای فروش به بازار می آوردند و دلالان به صورت نقدی و چک اقدام به خرید دام های باارزش و سپس قاچاق آنها به خارج از کشور می کنند.

این روند ذخایر ژنتیکی استان را از بین می‌برد و در آینده با کمبود دام و گوشت مواجه خواهیم بود. البته این را هم باید گفت زمانی که تولید به صرفه نباشد و فاصله هزینه‌ها و درآمدهای دامداران زیاد باشد تولید کننده راهی جز فروش دام مولد ندارد.

افزایش هزینه تولید و عدم تأمین نهاده‌ها و تورم موجود در بازار در کنار خشکسالی اخیر باعث شده تا دامدار نتواند دام‌های خود را نگه دارد و مجبور به فروش و یا ذبح آنها شده است.

دامدار می‌گوید هر موقع جلوی ضرر را بگیری سود است. هیچ دامداری راضی نمی‌شود دامی که چندین سال برای پرورش و اصلاح نژاد آن زحمت کشیده و سرمایه او محسوب می‌شود را ذبح کرده و یا به قیمت پایینی بفروشد.

بازار دام تبریز طی هفته های اخیر شلوغ تر از گذشته است و تعداد زیادی از تولیدکنندگان برای فروش دام به این بازار می آیند و با قیمت های پایینی دام های باارزش توسط دلالان خریداری می شود.

کد خبر: ۱۰۳٬۰۵۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha