۲۳ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۱:۵۲
کاهش کیفیت موتورسیکلت‌ها | آپاچی، پالس و بنلی دارای ضعف هستند
کارشناس صنعت موتورسیکلت در گفتگو با «بازار» مطرح کرد

کاهش کیفیت موتورسیکلت‌ها | آپاچی، پالس و بنلی دارای ضعف هستند

برنابادی، کارشناس صنعت‌موتورسیکلت، گفت: سه موتورسیکلت آپاچی، پالس و بنلی دارای ضعف کیفی هستند، به طور مثال میل‌لنگ بنلی ۳۱۰ قیمت ۹ میلیون تومانی دارد.

بازار؛ گروه خودرو: موتورسیکلت در دنیا به عنوان یک محصول اقتصادی شناخته می‌شود که برای مشتریانی با قدرت پایین به عنوان وسیله نقلیه مناسب ساخته می‌شود. اما تعبیر موتورسیکلت در کشور با تعریف جهانی تفاوت فراوان دارد. این تفاوت را در قیمت محصولات، کیفیت قطعات و هزینه نگهداری عیان است. پلت‌فرم موتورسیکلت ۱۲۵ سی‌سی سال‌ها است در کشور و صنعت موتورسیکلت‌سازی، جا خوش کرده است. اما مدتی است برخی از تولیدکنندگان به دنبال جایگزینی محصول جدید با این موتورسیکلت هستند. اما، مدتی است که کیفیت محصولات در کشور به گفته برخی از مالکان به حاشیه رفته است. با این تفاسیر به سراغ «رضا برنابادی» کارشناس صنعت‌موتورسیکلت رفتیم تا این موضوع را بررسی کنیم. تور لحظه آخری

سه موتورسیکلت آپاچی، پالس و بنلی از نظر کیفی به شدت دارای ضعف هستند. این موضوع سبب شده که هزینه‌نگهداری برای راکبان به شدت افزایش و استهلاک آن‌ها بالا باشد. این ضعف شامل قطعات الکترونیکی، شاسی و بدنه موتورسیکلت می‌شود

* باتوجه به اینکه بازار موتورسیکلت در کشور در اختیار محصولات چینی و هندی قرار گرفته است، کیفیت محصولات آپاچی، پالس و بنلی در کشور چگونه است؟
نخست اینکه باید اشاره کرد که تولیدکنندگان داخلی به دنبال توسعه سبد محصولات و خودکفایی هستند. شاهد هستیم که در سال‌های اخیر پلت‌فرم ۱۲۵ سی‌سی در حال برچیده شدن از بازار است. این موضوع نیز با برنامه هدف مند تولیدکنندگان ایجاد شده است. بنابراین شاهد رسوخ تکنولوژی هندی به دلیل پیشرفت‌های چشمگیر آن‌ها در صنعت موتورسیکلت داخل کشور هستیم. هرچند چین نیز در این میان بی‌بهره از صنعت و بازار کشور نیست. سه موتورسیکلت آپاچی، پالس و بنلی از نظر کیفی به شدت دارای ضعف هستند. این موضوع سبب شده که هزینه‌نگهداری برای راکبان به شدت افزایش و استهلاک آن‌ها بالا باشد. این ضعف شامل قطعات الکترونیکی، شاسی و بدنه موتورسیکلت می‌شود. راکب نیزبراساس استفاده‌ای که از محصول دارد، در برخی از اجزا دیرتر و در دسته‌ای دیگر زودتر شاهد خرابی خواهد بود.

کاهش کیفیت موتورسیکلت‌ها | آپاچی، پالس و بنلی دارای ضعف هستند

هرسه موتورسیکلت قطعات بسیار گرانی در بازار دارند، به طور مثال برای موتورسیکلت بنلی ۳۱۰ به تازگی میل‌لنگ با قیمت ۹ میلیون تومان خریداری کرده‌ایم

* به بحث نگهداری موتورسیکلت اشاره کردید، کدام یک از محصولات مذکور قطعات گران‌تری دارند؟
هرسه موتورسیکلت قطعات بسیار گرانی در بازار دارند، به طور مثال برای موتورسیکلت «بنلی ۳۱۰ »به تازگی میل‌لنگ با قیمت ۹ میلیون تومان خریداری کرده‌ایم.

* از نظر طراحی موتورسیکلت به نظر شما بهبود یافته است؟ همانطور که مستحضر هستید، راکبان به مدت طولانی برای تردد از موتورسیکلت استفاده می‌کنند موضوع طراحی در رفتار رانندگی آن‌ها تاثیر بسزایی دارد، آیا بهبود حاصل شده است؟
اگر بخواهیم بحث طراحی را نسبت به محصولات ۱۲۵ سی‌سی مشهور به سی‌ دی آی قیاس کنیم، قطعا بهبود چشمگیری ایجاد شده است. می‌توان بیان کرد که حدود ۶۰ تا ۷۰ درصد نسبت به نمونه سی‌دی‌آی در موتورسیکلت‌های جدید بهبود طراحی و استفاده ایجاد شده است. اما در حالت کلی اگر بخواهیم با موتورسازان به نام و محصولات جدید قیاس انجام دهیم، متاسفانه هنوز محصولات داخلی به یک سوم راه پیشرفت نیز نرسیده‌اند. فقط بحث نشستن راکب در زمان استفاده از موتورسیکلت نیست. بلکه فاکتورهای مهم‌دیگر از جمله ایمنی، کنترل موتورسیکلت، سیستم فرمان، سیستم ترمز، سیستم تعلیق برای کنترل وزن و ترمز ABS که بسیاری از محصولات داخلی ندارند، در بهبود تولید دخیل است. در خصوص سیستم ترمز باید گفت؛ در برخی از مدل‌ها ترمز به حدی قوی است که در صورت عدم مهارت راکب امکان واژگونی موتورسیکلت وجود دارد، در برخی دیگر به حدی ترمز ضعیف است که امکان بروز حادثه وجود دارد. به همین دلیل در بحث محاسبات ترمز، پهنا و قطر دیسک توام با انتخاب لاستیک، همچنان ضعف وجود دارد.

* در بازار لوازم یدکی باتوجه به شرایط تحریم، دسترسی به قطعات موتورسیکلت‌های چینی آسان‌تر است یا هندی؟
دسترسی مالکان موتورسیکلت‌های چینی به قطعات بسیار آسان‌تر از محصولات هندی است. به دلیل اینکه تعداد موتورسیکلت‌های چینی در بازار کم است، دسترسی به تامین قطعات آن آسان‌تر است. اما به دلیل تیراژ بالا موتورسیکلت‌های هندی در بازار، دسترسی به لوازم یدکی آن سخت‌تر است.

* باتوجه به اینکه موتورسیکلت‌سازان داخلی در مقاطع مختلف زمانی با تولیدکنندگان خارجی در تعامل بودند، پیشرانه موتورسیکلت‌ها از نظر مصرف سوخت و بهره‌وری ارتقا پیدا کرده است؟
در کشور مفهومی به نام تولید برای این صنعت وجود ندارد، این مساله نیز به دلیل عدم زیرساخت و نبود تکنولوژی ایجاد شده است. اگر هم محصولی جدید به بازار راه می‌یابد، به دلیل واردات و مونتاژ برپایه آن است. از سوی نیز محصولاتی که توسط بازرگانان وارد می‌شود، گاهی براساس نیازسنجی بازار موتورسیکلت و سفارش به تولیدکنندگان انجام می‌شود. در بحث کیفی، پیشرانه‌ها نسبت سال‌های گذشته افزایش داشته این موضوع در همان سه موتورسیکلت مذکور نیز صادق است. اما، کیفیتی که مشتریان از این محصولات انتظار دارند را برآورده نمی‌کند. مصرف سوخت این موتورسیکلت‌ها نسبت به محصول سی‌دی‌آی قطعا با کاهش و بهبود مواجه بوده است.

کاهش کیفیت موتورسیکلت‌ها | آپاچی، پالس و بنلی دارای ضعف هستند

طرح کلیک نسبت به کلیک از نظر قیمتی نیز تفاوت دارد، هوندا کلیک در بازار حدود ۱۳۰ میلیون تومان است اما طرح آن بهایی حدود ۶۵ میلیون تومانی دارد. قطعا طرح کلیک کیفیت و سواری هوندا کلیک را ندارد

* به تازگی محصولی به نام طرح کلیک در حال جایگزینی با محصولات ۱۲۵ سی‌سی است، این محصول در قیاس با هوندا کلیک چه تفاوت‌های دارد؟
طرح کلیک نسبت به کلیک از نظر قیمتی نیز تفاوت دارد، هوندا کلیک در بازار حدود ۱۳۰ میلیون تومان است اما طرح آن بها حدود ۶۵ میلیون تومانی دارد. قطعا طرح کلیک کیفیت و سواری هوندا کلیک را ندارد، راکب در زمان استفاده از هوندا کلیک به خوبی کشش، قدرت توان، میزان لرزش قابل انتقال به راکب موتورسیکلت را در بدو شروع به حرکت درک می‌کند. کاملا کیفیت آن مشهود و قابل لمس است. اما طرح آن به محض سوار شدن راکب برای حرکت میزان لرزش، سرو صدا و کشش پایین را متوجه می‌شود.

* گفته می‌شود، یکی از ضعف‌های موتورسیکلت‌های چینی، معیوب شدن سریع کیت کلاچ آن‌ها است، این موضوع چه میزان صحت دارد؟
ابتدا باید گفت، ایراد مذکور گاهی به دلیل عدم کیفیت روغن‌موتور یا کاهش سطح آن رخ می‌دهد. در بحث مجموعه کلاچ در محصولات هندی و چینی استهلاک‌ها بسیار زیاد است. عمر کیت کلاچ محصولات مذکور هیچگاه بیشتر از ۱۰ هزار کیلومتر نبوده و نیست. علاوه برکیت کلاچ، اتصالات دنده نیز به سرعت معیوب می‌شود. معمولا عمرمفید این در موتورسیکلت‌ها استاندارد، ۴ برابر مقدار مذکور است.

* به عنوان پرسش پایانی، در صورت ایجاد برجام دیگر، برای پیشرفت صنعت موتورسیکلت تعامل با شرکای هندی یا چینی‌ برای پیشرفت باید ادامه یابد؟
در میان محصولات هندی و چینی، موتورسیکلت‌های با کیفیت که به بازارهای جهانی راه یافته وجود دارد. بیشتر ضعف روی سفارش محصولاتی است که از کشور به تولیدکنندگان مذکور داده می‌شود. از چین یا هند می‌توان بهترین موتورسیکلت را نیز خریداری کرد، اما این مساله مشروط بر کاهش سود از سوی شرکت‌های داخلی برای عرضه محصول با کیفیت است. در حالت کلی محصولات هندی از کیفیت بیشتر و تکنولوژی بالاتری برخوردار هستند.

کد خبر: ۱۰۲٬۹۶۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha