۲۱ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۱:۰۲
دوچرخ‌ ایتالیایی رقبا را به چالش می‌کشد
ام‌وی‌آگوستا F۳ Rosso موتورسیکلتی ۱۴۷ اسبی

دوچرخ‌ ایتالیایی رقبا را به چالش می‌کشد

ام‌وی آگوستا F۳ Rosso موتورسیکلتی با حجم ۷۹۸ سی‌سی و ۱۴۷ اسب‌بخار قدرت است که رقبا را در این کلاس و حجم مغلوب می‌کند.

بازار؛ گروه خودرو: ام‌وی آگوستا بیش از یک قرن حضور در راستا طراحی و تولید موتورسیکلت را دارد. اسپرت‌بایک خوش فرم و جذاب این شرکت یعنی F۳ از سال ۲۰۱۲ روی خط تولید این موتوساز قرار دارد. F۳ برای رقابت با هموطن سرسخت خود یعنی دوکاتی سوپراسپرت به بازار آمده است. پروفیل این اسپرت‌بایک با فلاپ حجیم بدنه و زاویه قرارگیری سرنشین نسبت به فرمان جذاب است.

طراحی اگزوزهای لوزی‌شکل سه گانه و فلاپ حجیم روی بدنه استایل کاملا اسپرت از این موتورسیکلت را به نمایش می‌گذارد. دماغه این موتورسیکلت با زوایه نسبتا کمی که طراحی شده و حجم دماغه و طراحی کاسه چراغ لوزی مزین شده به LED مشابه سوپربایک سوزوکی یعنی GSX-R۱۰۰۰ است. زاویه نسبتا زیاد فلاپ عقب نسبت به تایر و طراحی دو ورودی هوا روی فلاپ عقب نمای زیبا برای این اسپرت بایک را به ارمغان آورده است.

دوچرخ‌ ایتالیایی رقبا را به چالش می‌کشد

نکته مهم در طراحی ام‌وی آگوستا F۳ Rosso این است که طراحان و مهندسان این شرکت ایتالیایی با طراحی ورودی‌های هوا روی دماغه، ورودی هوا بزرگ در جلو، ورودی‌هوا روی فلاپ‌های جانبی و عقب منجربه عبور حرکت جریان بهتر هوا روی بدنه می‌شود

نکته مهم در طراحی ام‌وی آگوستا F۳ Rosso این است که طراحان و مهندسان این شرکت ایتالیایی با طراحی ورودی‌های هوا روی دماغه، ورودی هوا بزرگ در جلو، ورودی‌هوا روی فلاپ‌های جانبی و عقب منجربه عبور حرکت جریان بهتر هوا روی بدنه می‌شود. بر این اساس ضریب درگ در این اسپرت‌بایک به ۰.۲۶ رسیده است. با توجه به طراحی زین و زاویه قرارگیری ۲۵.۲ درجه‌ی راکب نسبت به فرمان، بالاترین سطح ارگونومی در کلاس خود را دارد.

آنچه که ام‌وی‌آگوستا F۳ Rosso را متمایز می‌کند؛ پیشرانه این دوچرخ اسپرت است. پیشرانه سه سیلندر خطی به حجم ۷۹۸ سی‌سی مجهزبه ۱۲ سوپاپ در سرسیلندر و مکانیزم DOHC دو میل‌سوپاپ‌رو در تنه این اسپرت‌بایک جا خوش کرده است

از سوی دیگر آنچه که ام‌وی‌آگوستا F۳ Rosso را متمایز می‌کند؛ پیشرانه این دوچرخ اسپرت است. پیشرانه سه سیلندر خطی به حجم ۷۹۸ سی‌سی مجهزبه ۱۲ سوپاپ در سرسیلندر و مکانیزم DOHC دو میل‌سوپاپ‌رو در تنه این اسپرت‌بایک جا خوش کرده است. نسبت تراکم ۱۳.۳ به یک و نسبت قطر پیستون به کورس پیستون ۷۹ میلی‌متر در ۵۴.۳ میلی‌متر راندمان موتور را افزایش می‌دهد. بنابراین حداکثر توان خروجی F۳ Rosso به ۱۴۷ اسب‌بخار و حداکثر گشتاور خروجی به ۸۸ نیوتون‌متر می‌رسد. مکانیزم پاشش سوخت انژکتوری در پشت سوپاپ ورودی و استفاده از سامانه هوشمند جرقه‌زنی مستقیم داخل سیلندرها و نصب هدرز توانسته در افزایش راندمان موثر باشد.

دوچرخ‌ ایتالیایی رقبا را به چالش می‌کشد

همچنین تایپیت‌های سوپاپ‌ها روکش DLC یا کربن شبه الماسی دارند که می‌تواند عملکرد موتور را بهبود بخشد. گیربکس ۶ سرعته دنده ثابت با کلاچ چند صفحه‌ی با روکش سرامیکی انتقال قدرت به چرخ عقب را انجام می‌دهد. زنجیر وظیفه انتقال قدرت و گشتاور به چرخ عقب را برعهده دارد. باتوجه به اینکه زنجیر یک قطعه مکانیکی است و از استهلاک بالایی برخوردار است؛ بنابراین مهندسان ام‌وی‌آگوستا با استفاده از فرم X شکل توانسته‌اند، زنجیری با عمرمفید بالا طراحی کنند. به طوری که جنس زنجیر از فولاد سبک وزن با روکش تیتانیومی است و اورینگ‌های X شکل این زنجیر از جنس آلومینیومی طراحی شده است. این نوع طراحی به کاهش ارتعاش و افزایش طول عمر زنجیر کمک بسزایی می‌کند. سازه بدنه از جنس آلومینیوم است که باتوجه به فلاپ‌های از جنس پلاستیک فشرده مجموع وزن به ۱۷۳ کیلوگرم رسیده است.

همچنین مخزن سوخت ۱۶.۵ لیتر در نظر گرفته شده است. با این وجود این اسپرت‌بایک ایتالیایی در هر ۱۰۰ کیلومتر ۶.۱ لیتر بنزین می‌سوزاند

همچنین مخزن سوخت ۱۶.۵ لیتر در نظر گرفته شده است. با این وجود این اسپرت‌بایک ایتالیایی در هر ۱۰۰ کیلومتر ۶.۱ لیتر بنزین می‌سوزاند. سیستم تعلیق F۳ Rosso دو دامپر قابل تنظیم هیدرولیکی در جلو و تک دامپر قابل تنظیم هیدروپنوماتیکی با ساختار مونوشوک سواری باکیفیتی را ارائه می‌دهد. سایز تایرهای ۷۰/۱۲۰ در جلو با رینگ ۱۷ اینچی آلومینیومی و ۵۵/۱۸۰ با رینگ ۱۷ اینچی آلومینیومی در کیفیت سواری موثر است.

دوچرخ‌ ایتالیایی رقبا را به چالش می‌کشد

دو دیسک خنک شونده سوراخ دار به قطر ۳۲۰ میلی‌متر با کالیپر چهارپیستونه برمبو و تک دیسک خنک شونده سوراخ دار به قطر ۲۲۰ میلی‌متر با کالیپر دو پیستونه برمبو مجهزبه سیستم ABS ایمنی این اسپرت‌بایک را تضمین می‌کند. آپشن‌ها و تجهیزات مهم در ام‌وی‌آگوستا می‌توان به نمایشگر ۵.۵ اینچی TFT، سیستم ورودی هوا به جنس کامپوزیت تیتانیوم، سیستم کنترل سواری، کروز کنترل فعال و پکیج ام‌وی‌آگوستا اشاره کرد.

کد خبر: ۱۰۲٬۹۴۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha