۲۰ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۷:۱۷
تاکید رئیس سازمان بازرسی بر اعتبارسنجی مشتریان بانک‌ها

تاکید رئیس سازمان بازرسی بر اعتبارسنجی مشتریان بانک‌ها

رئیس سازمان بازرسی کل کشور بر ضرورت توجه به اعتبارسنجی مشتریان و دریافت وثایق واجب نقدشوندگی برای ارائه تسهیلات، کارآمدسازی سامانه‌های بانکی و هوشمندسازی آن‌ها تاکید کرد.

به گزارش بازار، حجت‌الاسلام‌والملسمین درویشیان در نشست رئیس قوه قضاییه با اعضای شورای هماهنگی بانک‌ها با اشاره به فشارهای سیاسی برخی افراد متنفذ برای اعطای تسهیلات یا تخصیص تسهیلات و یا عدم اخذ وثایق لازم برای ارائه تسهیلات حتی برای پروژه‌های سابق توزیع اقتصادی از مدیران عامل بانک‌ها خواست که در صورت برخورد با چنین مسئله‌ای موضوع را به بازرسی اطلاع دهند تا پیگیری و برخورد شوند.

وی افزود: بررسی‌های سازمان بازرسی نشان می‌دهد گاهی حتی یک بانک راضی به ارائه تسهیلات به برخی اشخاص نبوده، اما فشارهای سیاسی افراد ذینفوذ عامل پرداخت خارج ضابطه تسهیلات بانکی شده که گیرندگان تسیهلات آن را به نام تولید گرفته و در جای خودش هم هزینه نکرده و صرف کارهای دلایل کرده است.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور یکی از آسیب‌های نظام بانکی را نبود نظارت و سازوکار الزام آور قوی برای ایفای تعهدات ارزی عنوان کرد.

حجت‌الاسلام درویشیان در ادامه بر ضرورت توجه به اعتبارسنجی مشتریان و دریافت وثایق واجب نقدشوندگی برای ارائه تسهیلات، کارآمدسازی سامانه‌های بانکی و هوشمندسازی آن‌ها و پیوند دادن این سامانه‌ها برای جلوگیری از سوءاستفاده در دریافت تسهیلات و ایفای تعهدات در بازپرداخت و همچنین ضرورت هماهنگی بین بخشی نهادهای متولی واردات از جمله بانکها، گمرکات و وزارت صمت برای کاهش معضل بانک‌ها از دریافت بازپرداخت تسهیلات شد.

وی با اشاره به حجم بالای مطالبات و معوقات دولتی به خاطر عدم نظارت کافی بر تسهیلات کلان اعطایی اظهار داشت: در دو سال اخیر به دلیل عدم تناسب نرخ تورم با نرخ تسهیلات بانکی با سود ۱۸ و ۱۵ درصدی سپرده‌ها عده‌ای با استفاده از رانت تسهیلات گرفته و وارد بازاری کرده اند که سالانه ۴۰ درصد سودآوری داشته و پس از گرفتن سود خود سود بانک‌ها را بازگرداندند و حتی برخی نیز تسهیلات را برنگرداندند که موجب افزایش نقدینگی فزاینده در کشور شده است.

حجت‌الاسلام درویشیان بر لزوم اصلاح نظام بانکی تأکید و ابراز امیدواری کرد طرح مجلس برای اصلاح نظام بانکی که ۹۰ درصد آن بررسی شده هرچه سریعتر نهایی و ابلاغ شود.

کد خبر: ۱۰۲٬۸۹۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha