۱۹ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۵:۱۲
جواز تاسیس چیست؟ مدارک درخواست جواز تاسیس برای ثبت برند

جواز تاسیس چیست؟ مدارک درخواست جواز تاسیس برای ثبت برند

افراد مختلف برای انواع فعالیت های حقیقی و حقوقی به جواز تاسیس احتیاج دارند.

به گزارش بازار، چه میزان در مورد جواز تاسیس می دانید؟ مراحل دریافت این جواز را می دانید؟ در مورد هزینه های دریافت جواز تاسیس چطور؟ چه قدر اطلاعات دارید؟ جواز تاسیس در واقع نقش مهمی در اشتغال و تولید داخلی دارد.

تعریف جواز تاسیس

افراد مختلف برای انواع فعالیت های حقیقی و حقوقی به جواز تاسیس احتیاج دارند. نام محصول یا محصولات در جواز ذکر می شود و دارنده ی جواز می تواند در یکی از شهرک های صنعتی مشغول به فعالیت شود. چه فعالیتی؟ همان زمینه ای که در جواز ذکر شده است. بسته به نوع محصولات تان جواز را باید از وزارت صنعت، معدن و تجارت، وزارت جهاد کشاورزی یا دیگر ارگان ها دریافت کنید.

برخی تولیدات هم به اخذ مجوز از وزارت بهداشت قبل از هر فعالیت دیگری احتیاج دارند. مثلا تولیداتی مثل سرنگ، نخ جراحی و... از این دسته می باشد.

مسلما تولیدات شما باید با هم سنخیت داشته باشند یعنی شما نمی توانید هم مونتاژ قطعات کامپیوتر انجام دهید و هم کنسرو لوبیا تولید کنید!

نکته دیگری که باید بدانید این است که هر فرد یک بار و با کد کلی می تواند در سایت مربوطه ثبت نام کرده و نسبت به اخذ جواز اقدام نماید. البته این جوازها قابل انتقال است یعنی می توانید آن را به دیگران انتقال دهید یا از ان ها خریداری کنید.

اخذ جواز تاسیس چه مزایایی دارد؟

می توانید در شهرک های صنعتی صاحب زمین شوید. شرایط برای افرادی که دارای جواز تاسیس هستند به این شکل است که ۳۰ درصد مبلغ را نقدا پرداخت کرده و مابقی در اقساط ۳۶ ماهه دریافت می گردد. فاصله هر قسط با قسط بعدی سه ماه است.

می توانید برای محصولات خود برند فارسی ثبت نمایید.

می توانید در نمایشگاه های تجاری داخلی و خارجی شرکت کنید.

امکان دریافت وام های مختلف را دارید. این وام ها تنفس یک الی دو ساله دارد و دوره بازپرداخت ان هم بلند مدت است.

از طریق پیش طرح توجیهی که به تایید کارشناسان رسیده می توانید برای جذب سرمایه و همکاری با سرمایه گذاران اقدام کنید.

جواز تاسیس توسط چه مرجعی صادر می شود؟

همان طور که قبلا هم اشاره کردیم بسته به نوع فعالیت تان مرجع صادر کننده جواز می تواند متفاوت باشد.

برای اکثر فعالیت های صنعتی وزارت صنعت و معدن جواز لازم را صادر می کند. نهادهای دیگری هم هستند که جواز صادر می کنند. سازمان میرات فرهنگی جوازهای مربوط به صنایع دستی و حوزه گردشگری را صادر می کند. جوازهای مربوط به احزاب و NGO ها توسط وزارت کشور صادر می گردد و وزارت کشاورزی هم مسئولیت صدور جواز برای صنایع و تولیدات غذایی و کشاورزی را بر عهده دارد. هم چنین در مورد مشاغل خانگی و زمینه های کارآفرینی صدور جواز با وزارت کار و تعاون است.

شرایط عمومی برای دریافت جواز تاسیس

تابعیت جمهوری اسلامی ایران ضروری است.

حداقل سن متقاضی باید ‌۱۸ سال تمام باشد.

برگه پایان خدمت یا معافیت از آن برای آقایان ضروری است.

جواز تاسیس چیست؟ مدارک درخواست جواز تاسیس برای ثبت برند

چه مدارکی برای اخذ جواز تاسیس لازم است؟

علاوه بر شرایط عمومی لازم، بسته به این که اشخاص حقیقی یا اشخاص حقوقی بخوهند برای دریافت جواز تاسیس اقدام کنند مدارک لازم می تواند متفاوت باشد.

مدارک لازم برای اخذ جواز شخاص حقیقی

کپی شناسنامه و کارت ملی از متقاضی مورد نیاز است.

برای آقایان کارت پایان خدمت ضروری است.

مجوزهای لازم باید در صورت نیاز دریافت گردد.

مدارک لازم برای اخذ جواز شخص حقوقی

کپی شناسنامه و کارت ملی برای تمامی دارندگان حق امضاء لازم است.

تمامی دارندگان حق امضاء (آقایان) باید کارت پایان خدمت ارائه دهند.

تمامی مجوزهای لازم باید دریافت شود و استعلامات مربوطه هم تهیه گردد.

کپی از روزنامه رسمی تاسیس شرکت، اساسنامه، اظهارنامه یا شرکت نامه و کپی از روزنامه رسمی آخرین تغییرات مورد نیاز است.

مهر شرکت هم باید تایید شود.

مراحل دریافت جواز تاسیس چیست؟

ابتدا باید در سامانه بهین یاب ثبت نام کنید. در مرحله بعدی نام کاربری و کلمه عبوردریافت می کنید. در مراحل بعدی طرح توجیهی تنظیم می شود و استعلامات مختلف از جمله استعلام از سازمان حفاظت محیط زیست انجام می شود. مدارک بررسی می شود و اگر نقصی وجود داشته باشد با کمک کارشناسان برطرف می گردد. وقتی تایید نهایی را دریافت کنید باید به سازمان مراجعه کرده و جواز تاسیس را دریافت کنید.

وقتی تمام مراحل قبلی را به خوبی طی کنید باید منتظر بمانید تا کارشناس ثبت نام شما را تایید کند. اگر نقص و ایرادی وجود نداشته باشد جوازتان صادر می شود. در نظر داشته باشید که برای جواز صنایع، کالاهای مرتبط باید در جواز ذکر شود. هر کالا کد خودش را دارد و کالاهای مرتبط مشخص می شوند.

اگر به پروانه بهره برداری احتیاج دارید ابتدا باید جواز تاسیس بگیرید.

جواز تاسیس چه مدت اعتبار دارد؟

جواز تاسیس از زمان صدور تا یک سال اعتبار دارد و پس از ان هم برای یک سال قابل تمدید است. مدت تمدید با توجه به نظر کارشناسان و با توجه به پیشرفت کار متغیر است. در صورتی که تقاضایی برای تمدید وجد نداشته باشد جواز باطل می گردد.

چه تفاوتی میان جواز تاسیس حقیقی و حقوقی وجود دارد؟

از نظر قوانین و کارکرد تفاوتی میان این دو جواز وجود ندارد. بانک ها برای این که تسهیلات بدهند تمایل بیشتری به همکاری با جواز تاسیس حقوقی دارند. به عنوان مثال وام های خیلی کلان به ندرت به اشخاص حقیقی تعلق می گیرد.

داشتن طرح توجیهی برای جواز تاسیس ضروری است؟

بسته به این که مرجع صادر کننده جواز تاسیس کدام است، الزام طرح توجیهی می تواند وجود داشته باشد. وزارت صنعت، معدن و تجارت به عنوان یکی از مراجع مربوطه طرح توجیهی کاملی از شما نمی خواهد. در این جا با پیش طرح توجیهی جوازتان صادر می گردد. در مورد سازمان میزاث فرهنگی و گردشگری این موضوع متفاوت است. این سازمان به بودن طرح توجیهی اهمیت زیادی می دهد.

مدت زمان لازم برای اخذ جواز تاسیس

مانند هر فرآیند اداری دیگری در این جا هم زمان خیلی مشخصی نمی توان تعیین کرد. سازمان صادر کننده ی جواز هم در تعیین این مدت زمان موثر است. به صورت کلی می توان گفت یک بازه ی زمانی از ۲ روز تا ۲ماه برای دریافت این مجوز زمان لازم دارید. در این میان معمولا وزارت صنعت، معدن و تجارت سریعتر مجوز می دهد و  سازمان میزاث فرهنگی دیرتر.

جواز تاسیس و ثبت برند

اشخاص حقیقی و حقوقی وقتی بخواهند برای ثبت برند اقدام کنند ابتدا باید مجوز فعالیت لازم را داشته باشند. این مجوزها از اتحادیه ها، سازمان ها و... دریافت می شود. یکی از مهم ترین مجوزهای فعالیت، جواز تاسیس است که بر اساس ان می توان برای ثبت برند هم اقدام کرد.

اصلاح جواز تاسیس چگونه صورت می گیرد؟

در صورتی که بخواهید محصولات تولیدی تان را تغییر دهید باید ابتدا جواز تاسیس را اصلاح نمایید. در این اصلاحات می توان محصولاتی را حذف، اضافه یا تغییر داد. شما می توانید کل کاربری محصولات را هم عوض کنید. اگر هم به عنوان صاحب کارخانه بخواهید برای فروش کارخانه اقدام کنید باید جواز تاسیس را هم به نام خریدار بزنید. برای انجام این کار باید روند اداری طی شود. مالک جدید اجازه دارد وقتی مراحل خرید جواز تمام شد برای تغییر کاربری اقدام کند.

اخذ جواز تاسیس و تولید انبوه کالا

برای بسیاری از افراد سوال است که آیا با داشتن جواز تاسیس می توان برای تولید انبوه اقدام کرد؟

در این مورد باید بگوییم جواز تاسیس یک موافقت نامه است که برای احداث کارخانه، کارگاه یا... اخذ می شود. اگر می خواهید تولید انبوه داشته باشید باید بسته به نوع محصول خود مجوزهای بهداشتی، زیست محیطی و استانداردهای اجباری را پشت سر بگذرانید و پروانه بهره برداری هم دریافت کنید.

کد خبر: ۱۰۲٬۶۹۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha