۱۹ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۵:۳۵
ترکیب هزینه کرد خانوار در سال ۹۹| سهم بزرگ مسکن از مخارج
پژوهشکده پولی و بانکی بررسی کرد؛

ترکیب هزینه کرد خانوار در سال ۹۹| سهم بزرگ مسکن از مخارج

طبق اعلام مرکز آمار، ۷۴ درصد از کل هزینه خانوار شهری در سال گذشته مربوط به اقلام غیرخوراکی و ۲۶ درصد نیز خوراکی بوده و سهم مسکن و روشنایی از کل سبد هزینه خانوار ۳۷ درصد بوده است.

به گزارش بازار به نقل از ایبنا، مرکز آمارایران در تازه‌ترین گزارش خود ترکیب انواع هزینه‌های سالانه یک خانوار شهری در سال ۹۹ را که  شامل مقدار هزینه برای اقلام خوراکی و غیرخوراکی می‌شود را منتشر کرده که براساس آن، در سبد هزینه های خانوار، بخش خوراکی و دخانی ۲۶ درصد و هزینه‌های غیر خوراکی ۷۴ درصد سهم را به خود اختصاص داده‌اند.

نگاهی به نتایج بررسی مرکزآمار ایران نشان می‌دهد:

-آرد، رشته، نان و فرآورده‌های آن ۲۱ درصد، گوشت ۲۱ درصد، شیر و فراورده‌های آن و تخم پرندگان ۱۱ درصد، نوشابه‌ها، غذاهای آماده و دخانی‌ها ۶ درصد، ادویه‌ها، چاشنی‌ها و سایر ترکیب‌های خوراکی ۴ درصد، قند، شکر، شیرینی‌ها، چای، قهوه و کاکائو ۸ درصد، خشکبار و حبوب ۷ درصد، میوه‌ها و سبزی‌ها ۱۹ درصد، روغن‌ها و چربی‌ها ۳ درصد از سبد هزینه‌های خوراکی و دخانی را به خود اختصاص می دهند.

در این میان براساس آمار مورد اشاره گوشت و نان به طور یکسان بیشترین و روغن و چربی‌ها کمترین سهم را داشته اند.

- همچنین مسکن، سوخت و روشنایی ۵۰ درصد، پوشاک و کفش ۴ درصد، کالاها و خدمات متفرقه خانوار ۱۱ درصد، تفریحات سرگرمی‌ها و خدمات فرهنگی دو درصد، حمل و نقل و ارتباطات ۱۳ درصد، بهداشت و درمان ۱۳ درصد، لوازم اثاث و خدمات خانوار نیز ۶ درصد از هزینه‌های غیرخوراکی را به خود اختصاص داده است.

در این قسمت هم به نظر می‌رسد مردم هر اندازه که برای سوخت و روشنایی هزینه کرده‌اند از میزان خدمات فرهنگی و تفریحات خود کاسته‌اند و در هزینه این بخش به شدت صرفه‌جویی انجام داده اند.

مهم ترین اقلام در سبد هزینه های خوراکی خانوار در سال گذشته مربوط به گوشت، آرد، نان و غلات و ... و میوه ها و سبزی ها بوده و در بخش هزینه های غیرخوراکی نیز بیشترین سهم مربوط به هزینه مسکن و سوخت و روشنایی، حمل و نقل و بهداشت و درمان بوده است که این ۳ بخش ۷۴ درصد کل هزینه های غیرخوراکی خانوار را در سال گذشته شامل شده است.

ترکیب هزینه کرد خانوار در سال ۹۹| سهم بزرگ مسکن از مخارج

کد خبر: ۱۰۲٬۶۶۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha