۱ فروردین ۱۳۹۹ - ۰۹:۳۱
«مادرمه» به خانه های سیلزده نیامد/ تعطیلی بازسازی درپی کرونا
بازار گزارش می دهد؛

«مادرمه» به خانه های سیلزده نیامد/ تعطیلی بازسازی درپی کرونا

ساری - عقربه‌ها از عید گذشت و «مادرمه» بهاری به خانه‌های سیل‌زدگان پارسال در مازندران پاگشا نشد و بازسازی بسیاری از واحدها ناتمام مانده است.

خبرگزاری بازار - گروه استان‌ها؛ ۳۶۵ روز از سیل سال قبل می‌گذرد و وعده‌های بهاری در پس کرونا رنگ باخت و همچنان عده‌ای از سیل‌زدگان بهار پارسال در خانه‌های اجاره‌ای به سر می‌برند.

برخی از سیل‌زدگان، عید و آیین نو پاگشایی سال جدید که مادرمه نام دارد را در خانه‌های جدید به بهار رسانند و همچنان عده‌ای در آرزوی تکمیل و ساخت خانه‌های جدید هستند.

بیش از شش هزار واحد تجاری و مسکونی در سیل پارسال در مازندران دچار آسیب و تخریب شد و همچنان بخشی از واحدهای مسکونی تکمیل‌نشده است.

سوادکوه، حاشیه رودخانه وحشی

در حاشیه رودخانه وحشی سوادکوه، چند واحد مسکونی وجود داشت که سیل آنان را با خود برد و ساکنان این خانوارها یا مستأجرند و یا در جاهای دیگر زندگی می‌کنند.

مریم یکی از بازماندگان سیل پارسال که فقط یک قاب عکس از منزل قدیمی‌اش در حاشیه رودخانه باقی‌مانده است، می‌گوید: سیل همه دار و ندار ما را برد و در جایی دیگر برایمان منزلی در حال ساخت است که هنوز تکمیل‌نشده است.

وی از آن حادثه تلخ می‌گوید و ادامه می‌دهد: آب رودخانه زیرآب ساختمان مجاور رودخانه را تخریب کرد و بیشتر اسباب و اثاثیه منزلمان را نیز آب‌ برد.

وی ادامه می‌دهد تا روز سوم سیل هر روز به حاشیه رودخانه می‌آمدیم و وسایل باقی‌مانده را جمع می‌کردیم و اکنون چشم‌انتظار تکمیل خانه جدید هستیم.

زیرآب و سوادکوه در سال‌های گذشته همواره شاهد سیلاب‌های مخرب و زیان‌بار بوده است، هنوز خاطره تلخ سیلاب ۹۴ و بی‌خانمانی عده‌ای از اهالی از یاد نرفته است. باران و سیل برای بسیاری از اهالی مازندران در غرب و شرق استان، به لالایی کودکانشان تبدیل‌شده که هر از گاهی در سیل خانه و کاشانه‌شان را از دست می‌دهند.

در شرق مازندران و بهشهر، هاجر بانوی کهن‌سالی که منزلش در حاشیه رودخانه قرار دارد، می‌گوید: با هر بارندگی و سیل، خواب از چشمان گرفته می‌شود و وعده‌های مسئولان برای جابجایی و ساخت تاکنون نتیجه نداده است.

وی افزود: ساکنان حاشیه رودخانه خانه‌هایشان روی آب بناشده و با هر بارندگی دچار خسارت‌های سنگین و زیانباری می‌شود.

در تنکابن و روستای پلطان نیز سیل پاییز ۹۷ به خانوارهای زیادی آسیب‌زده است و بی‌خانمانی و آوارگی سیل‌زدگان در این منطقه هویدا است. پلطان روستای زیبای تنکابن بیشتر با باغات زیبای چایش معروف بود و اکنون سیل و بی‌خانمانی سبب شهره آن در مازندران شده است و خانوارهایی که همچنان درگیر سیلاب و آوارگی هستند.

محمدعلی دامدار پلطانی که سیل پارسال به خانه و کاشانه‌اش آسیب‌زده، است می‌گوید: با گذشت یک سال همچنان درگیر مرمت و بازسازی منزل و دامداریم هستم و وعده‌های مسئولان به سرانجام نرسیده است.

وی ادامه می‌دهد: من و چند نفر از اهالی بیشتر دارایی و سرمایه‌مان را براثر سیل از دست دادیم و کمک‌های اندک دولت و مسئولان کارساز نبوده است.

وی می‌گوید: برخی از اهالی به‌ناچار به‌جای دیگری رفتند و ما که جایی نداریم برویم مجبوریم مشکلات را تحمل‌کنیم.

سیل بهاری پارسال به ۹۲ هزار هکتار از مزارع، شش هزار و ۵۰۰ واحد مسکونی و ۵۲ کیلومتر راه روستایی در مازندران خسارت زد و در دو سیل پاییز ۹۷ و فروردین ۹۸ بیش از دو هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان خسارت روی دست مازندران گذاشته است.

کرونا روند بازسازی را تعطیل کرد

محمدخانی نوذری مدیرکل بنیاد مسکن مازندران در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه ۹۲ درصد پرونده سیل و تکمیل خانه‌های سیل‌زدگان تمام‌شده است، افزود: متأسفانه شیوع کرونا و شرایط اقتصادی سبب شده تا کار مرمت و بازسازی تعطیل شود.

وی بابیان اینکه بیش از ۴۵۸ واحد مسکونی براثر سیل پارسال تخریب‌شده بودند که نیازمند بازسازی بوده است، افزود: کار و پرونده ۹۰ درصد این واحدهای مسکونی به پایان رسید و اگر کرونا نبود، کار ساخت خانه‌های سیل‌زدگان به پایان می‌رسید.

وی درعین‌حال اظهار داشت: پرونده واحدهای تعمیراتی سیل‌زده در استان به پایان رسید و مشکلی در این بخش وجود ندارد.

مازندرانی‌ها طبق یک سنت دیرینه رسم دارند در روز اول سال نو آیین مادرمه و پاگشایی بهار را در خانه‌هایشان اجرا کنند و طبق این آیین، فردی با قرآن، سبزه و آب قبل از سال‌تحویل بیرون درب خانه می‌ایستد و با تحویل سال، اولین فردی است که به خانه پاگشا می‌شود.

این آیین امسال در بسیاری در خانه‌های نیم ساخته و نیمه‌کاره سیل زادگان اجرانشده است.

کد خبر: ۱۰٬۲۶۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha