۱۸ مرداد ۱۴۰۰ - ۲۰:۱۲
 یزد دیگر توان چالش‌های آبی را ندارد/ مخالفت دانشگاهیان با بهره‌برداری از معدن مس دره زرشک
در بیانیه ای اعلام شد؛

یزد دیگر توان چالش‌های آبی را ندارد/ مخالفت دانشگاهیان با بهره‌برداری از معدن مس دره زرشک

یزد- کانون تفکر دانشگاه یزد در بیانیه‌ای اعلام کرد که استان یزد دیگر توان چالش‌های آبی و اکولوژیک مخرب را ندارد و اعضای کانون تفکر با بهره برداری از معادن به ویژه معدن مس دره زرشک مخالف هستند.

به گزارش بازار به نقل از روابط عمومی دانشگاه یزد، اعضای کانون تفکر آب دانشگاه یزد پس از ده‌ها ساعت بحث کارشناسانه با حضور مسئولان، کارشناسان دستگاه‌های اجرایی و صاحبنظران و همچنین متخصصان مختلف و با توجه به نتایج مطالعاتی که تاکنون در منطقه دره زرشک انجام شده، با انتشار بیانیه‌ای از صدور هرگونه پروانه بهره‌برداری از معدن مس دره‌زرشک، مخالفت خود را اعلام کردند.

دبیرخانه کانون‌های تفکر دانشگاه یزد اعلام کرد که فعالیت‌های معدنی گذشته عمومأ بدون رعایت الزامات زیست محیطی و صرفأ بر اساس رونق اقتصادی در استان یزد انجام شده و تاثیرات جبران ناپذیری بر منابع آب و زمین، محیط زیست، منابع طبیعی و اقتصادی و اجتماعی استان وارد کرده است، لذا در آینده در صورت افزایش بهره برداری از معادن بدون این ملاحظات، حیات استان یزد با خطرات جدی مواجه خواهد شد.

طبق گزارش کانون تفکر آب دانشگاه یزد، معدن مس دره زرشک در منطقه‌ای واقع شده که از لحاظ ویژگی‌های هیدرولوژی و منابع آب، اقلیمی، محیط زیستی، اکولوژی و مسائل اجتماعی و اقتصادی قابل مقایسه با هیچ یک از معادن و مناطق دیگر کشور نیست.

همچنین عواملی چون بارندگی بسیار ناچیز در دشت‌های بزرگ یزد- اردکان، تفت- نصرآباد و دهشیر و وابستگی شدید این مناطق به بارش‌های ارتفاعات کم وسعت شیرکوه که معدن دره زرشک در آن واقع شده و نیز اکوسیستم آسیب پذیر منطقه نشان می‌دهد که استان یزد به هیچ عنوان بنیه چنین چالش آبی و اکولوژیک بزرگ و مخربی را ندارد.

کد خبر: ۱۰۲٬۵۵۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • رهگذر IR ۰۰:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۹
      0 0
      یزد زمانی باید واکنش تند نشان می‌داد که زاینده‌رود را خشک کردند و برای شهر یزد فرستادند. غافل از این که آخرین حق‌آبۀ زاینده‌رود، به غرب یزد تعلق دارد و حوضچه‌های زیر‌زمینی میبد و اردکان و بسیاری از روستاها را پر می‌کند. این تصور شیرین که اصفهان نابود خواهد شد و یزد جایگاه اصفهان را خواهد گرفت، تصور بچگانه‌ای بود که اکنون باعث شده است غرب یزد با بحران رو به رو شود. یزدی‌ها همان موقع باید نمایندگان و مسئولان آماتور خود را کنار می‌گذاشت و درصدد نجات زاینده‌رود بر می‌آمد. چون اصفهان و یزد در اصل به حوزۀ اکوسیستمی تعلق دارند. قطعا با تصفیۀ آب دریا، امکان تاسیس کارخانه در یزد ممکن بود. هرچند زمانبر اما بسیار پر سود و پایدار..! حالا فقط می‌توان گفت: خود کرده را تدبیر نیست!