۱۸ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۷:۱۳
صدور بیمه‌نامه عشایری و روستایی ۴۶۰ هزار قالیباف
رئیس مرکز ملی فرش ایران خبر داد

صدور بیمه‌نامه عشایری و روستایی ۴۶۰ هزار قالیباف

رئیس مرکز ملی فرش ایران گفت: به زودی بیمه نامه ۴۶۰ هزار نفر از قالیبافان صندوق عشایر و روستایی صادر می‌شود.

به گزارش بازار، فرحناز رافع با اشاره به اینکه با مشارکت کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی، هزار میلیارد تومان بودجه از سازمان برنامه و بودجه گرفته شده است، افزود: ثبت‌نام این تعداد از قالیبافان قبلا انجام شده و هزینه بیمه آن‌ها در سال اول رایگان و درطول پنج سال به صورت پلکانی اضافه می‌شود.

وی گفت: مبلغ هزینه بیمه این تعداد قالیباف بسیار کم است و با بیمه ایران توافق کردیم که بیمه درمان و تکمیلی برای قالیبافان در نظر بگیرند که از هفته جاری بیمه‌نامه آن‌ها صادر شود.

رافع افزود: قالیبافانی که برای بیمه عشایر و روستایی ثبت نام کرده بودند بیمه نامه آن‌ها در کل کشور صادر و به آدرس آن‌ها ارسال می‌شود.

وی گفت: در بودجه ۱۴۰۰ تبصره ۴ حذف شده بود و به همین دلیل بیمه تامین اجتماعی دچار مشکل شد و گفته شد بیمه قالیبافان استمرار ندارد که با پیگیری فراکسیون زنان، ۸۹ هزار میلیارد تومان به بیمه تامین اجتماعی تخصیص یافت تا بیمه نامه‌ها تداوم یابد و ۳۰ هزار نفر از قالیبافان جدید را نیز بیمه کردیم، گرچه تقاضای مرکز ملی فرش ایران ۵۰ هزار نفر است.

رافع افزود: بیش از ۶۰۰ هزار نفر قالیباف بیمه شده تامین اجتماعی داشتیم که از سال ۸۶ برخی از آن‌ها به حق و برخی دیگر به ناحق بیمه شدند، چون قالیبافان همیشه بافت و تولید ندارند و وقتی یک یا دو ماه هزینه بیمه را پرداخت نمی‌کردند به راحتی بیمه آن‌ها قطع می‌شد.

وی با بیان اینکه تعداد بیمه شدگان قالیباف تامین اجتماعی هم اکنون به ۲۶۱ هزار نفرکاهش یافته است، گفت: قالیبافان در دوران کرونا بیمه تامین اجتماعی دارند که در گذشته اگر تا سه ماه هزینه آن را پرداخت نمی‌کردند بیمه نامه آن‌ها قطع می‌شد، اما اکنون اگر ۴ ماه بیمه پرداخت نشود قطع می‌شود.

رئیس مرکز ملی فرش ایران افزود: یک میلیون و دویست هزار قالیباف به طور مستمر قالیبافی می‌کنند و ۸۰۰ هزار نفر هم بصورت غیرمستمر و بیش از ۱۹۱ هزار نفر هم در صنایع جانبی فرش فعالند.

وی تاکید کرد: صنعت فرش که ریشه در میراث کهن ما دارد و می‌تواند سهم زیادی در تولید ناخالص ملی داشته باشد، به دلیل حمایت نشدن دچار مشکلاتی شده است.

کد خبر: ۱۰۲٬۴۸۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha