۲۱ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۲:۲۷
سود تراشی از دل سنگ ها؛ ظرفیتی که مغفول ماند
در گفتگو با بازار مطرح شد؛

سود تراشی از دل سنگ ها؛ ظرفیتی که مغفول ماند

بیرجند- تراش سنگ‌های قیمتی و نیمه‌قیمتی، هنری با قدمت بسیار در خراسان‌جنوبی است که با ارائه آموزش ها می توان علاوه بر اشتغال زایی و کارآفرینی زمینه ارزی آوری را برای این استان فراهم کرد.

 بازار ؛ گروه استان‌ها: وقتی گفته می‌شود خراسان‌جنوبی یک گنج واقعی است اغراق نشده است. استانی که از خورشید و آفتاب تابان آن می‌توان انرژی، از خاک زرخیز آن محصولاتی چون زعفران و زرشک و از دل زمین آن معادن گرانیت و طلا و ...به دست آورد بی‌شک گنج است.

موضوع به همین جا ختم نمی‌شود چرا که علاوه بر موارد گفته شده از دل خاک خراسان‌جنوبی سنگ‌های قیمتی به دست می‌آید که در صنعت جواهرسازی از آن استفاده شده و علاوه بر اشتغال زایی و کارآفرینی در صورت فراهم کردن شرایط صادرات می تواند ارزآوری نیز داشته باشد.

 این روزها جوانان و کارآفرینانی در خراسان‌جنوبی در عرصه جواهرسازی فعالیت می‌کنند و معتقدند این دیار پتانسیل‌های بسیاری در این عرصه دارد که نمونه این افراد توانمند راضیه فریور است که علاوه بر کسب تجربه به صورت علمی و آکادمیک در دانشکده هنر دانشگاه بیرجند نیز مشغول به آموزش این حرفه است.

جوانی که معتقد است با آموزش و بهره‌گیری از اساتید مجرب می‌توان در خراسان‌جنوبی نیز در این زمینه گام‌های بسیار بزرگی برداشت و حتی در حوزه سنگ‌های قیمتی برای این دیار برندسازی نیز کرد.

راضیه فریور در گفت و گو با خبرنگار بازار اظهارکرد: به صورت پراکنده از سال ۸۴ کار ساخت و طراحی زیورآلات را انجام می‌دادم ولی از سال ۹۳- ۹۴ این کار شکل مستمر و به پیوسته به خود گرفت که تا امروز نیز ادامه دارد.

آموزش جواهرسازی در دانشکده هنر
این جوان هنرمند خراسان‎جنوبی که مدرک کارشناسی را در رشته صنایع دستی و کارشناسی ارشد را در رشته هنرهای تجسمی أخذ کرده است، بیان‌کرد: از سال ۹۳ کار تدریس در دانشکده هنر دانشگاه بیرجند را انجام می‌دادم که ابتدا در حوزه سفال ولی از سه سال پیش در حوزه طراحی و ساخت زیور آلات آموزش می‌دهم.

فریور درباره تأثیر کرونا بر روند فعالیت‌هایش ادامه‌داد: من قصد زدن یک گالری و فعالیت‌هایی شبیه به آن را داشتم ولی به واسطه کرونا این موضوع منتفی شد و در حال حاضر غیر از ایام خاص چون نوروز و شب یلدا به صورت مجازی کارهایم را عرضه می‌کنم.

وی گفت: در مواردی به مناسبت‌های مختلف چون شب‌های یلدا با همکاری دانشجویانم نمایشگاه‌هایی برپا کردیم.

سود تراشی از دل سنگ ها؛ ظرفیتی که مغفول ماند

پتانسیل خراسان‌جنوبی در حوزه سنگ‌های قیمتی و جواهرسازی
فریور درباره پتانسیل‌های خراسان‌جنوبی در حوزه سنگ‌های قیمتی و طراحی زیور آلات گفت: به نظر من شرایط و پتانسیل ما در حوزه سنگ‌های قیمتی به گونه‌ای است که می‌توانیم یک بازارچه داخلی و حتی بین‌المللی را به دست بگیریم.

وی با بیان اینکه در حوزه سنگ‌های قیمتی نباید به راه‌اندازی چند کارگاه اکتفا کنیم، اظهارکرد: همانطور که خراسان‌جنوبی در زمینه زعفران شناخته شده است می‌توانیم با تلاش و برنامه‌ریزی کاری کنیم که در زمینه سنگ‌های قیمتی نیز نام آشنا باشد.

مدرس دانشکده هنر دانشگاه بیرجند و هنرمند خراسان‌جنوبی با تأکید بر اینکه کار در حوزه زیورآلات و سنگ‌های قیمتی می‌تواند برای ما در خراسان‌جنوبی ارزآوری نیز داشته باشد، بیان‌کرد: بسیار از زبان هنرمندان فعال در این عرصه که در نمایشگاه‌های خارج از کشور شرکت کرده‌اند، شنیده‌ام که سنگ‌های قیمتی خراسان‌جنوبی به واسطه بافت، طرح و رنگ‌های مختلف در خارج از ایران نیز طرفدار دارد.

فریور گفت: همانطور که با شنیدن نام زعفران افراد به یاد خراسان‌جنوبی می‌افتند و به نوعی نام دیار ما با زرشک و زعفران و عناب گره خورده است، می‌توان به گونه‌ای برنامه‌ریزی کرد که با نام سنگ‌های قیمتی و عقیق و .. نیز نام خراسان‌جنوبی به ذهن ها بیاید.

وی گفت: خود من نیز قبل از ایام کرونا سه اثر به یک نمایشگاه در انگلستان فرستادم که یکی از آن آثار به فروش رفت و مورد اسقبال قرار گرفت.

سود تراشی از دل سنگ ها؛ ظرفیتی که مغفول ماند

خلاء آموزش در حوزه جواهرسازی داریم
این هنرمند خراسان‎جنوبی با بیان اینکه ما در خراسان‌جنوبی در حوزه طراحی و تراش سنگ‌های قیمتی و زیورآلات خلاء آموزش داریم، اظهارکرد:باید با کمک گرفتن از اساتیدی که سال‌ها و حتی از جوانی در این زمینه فعالیت کرده‌اند این خلاء را جبران کرده و در این عرصه نیز کارآفرینی و درآمدزایی برای جوانان استانمان داشته باشیم.

فریور درباره راهکارهای رفع خلاء آموزش در این زمینه برای افراد علاقمند گفت: حتی اگر نیاز باشد، باید استادانی توانمند از خارج از استان برای آموزش بیاوریم، چرا که آموزش پیش شرط رشد و ارتقاء این حرفه است.

وی افزود: نظر من بر این است که باید نگاه کلانی به این موضوع داشته باشیم و هدفمان برندسازی در خراسان‌جنوبی در این حوزه باشد و تنها به چند کارگاه کوچک اکتفاء نکنیم چنانچه برای برخی از محصولات استراتژیک چون زعفران این نام آشنایی از خراسان‌جنوبی در کشور وجود دارد.

ما در خراسان‌جنوبی حتی برای مواردی چون ابزارآلات نیاز داریم از دیگر استان‌ها وارد کنیم و از طرف دیگر به واسطه دور بودن از مرکز همواره مشکلاتی داشته‌ایم ولی امروز افراد بسیاری علاقمند به کار در این حوزه هستند

طراح جوار و زیور آلات که در حال حاضر بر روی طلا و نقره کار می‌کند در پاسخ به این سؤال که چرا استان‌هایی چون خراسان رضوی از ما در حوزه طراحی زیور آلات بسیار جلو هستند، اظهارکرد: خراسان رضوی و به ویژه شهر مشهد در این زمینه بسیار قوی است و تنها در یکی از بازارهای آن چندین کارگاه فعالیت می‌کنند.

مشکلات کار جواهرسازی در خراسان‌جنوبی
فریور بیان‌کرد: این در حالی است که ما در خراسان‌جنوبی حتی برای مواردی چون ابزارآلات نیاز داریم از دیگر استان‌ها وارد کنیم و از طرف دیگر به واسطه دور بودن از مرکز همواره مشکلاتی داشته‌ایم ولی امروز افراد بسیاری علاقمند به کار در این حوزه هستند.

وی درباره مشکلات هنرمندان فعال در حوزه صنایع دستی گفت: به نظر من در عین حمایت‌هایی که از هنرمندان صنایع دستی می شود، باز هم خیلی از افراد مشکل بیمه ‌دارند که در این  زمینه باید تدبیری اندیشیده شود.

سود تراشی از دل سنگ ها؛ ظرفیتی که مغفول ماند

این هنرمند فعال خراسان‌جنوبی افزود: چند سالی است که هنرمندان صنایع دستی یا بیمه نمی‌شوند و یا بیمه‌شان از طریق صندوق روستائیان و عشایر صورت می‌گیرد.

فریور ادامه‌داد: فضاهایی که به هنرمندان صنایع دستی برای ارائه کارهایشان در خراسان‌جنوبی داده شده مانند باغ اکبریه بسیار زیبا و دلباز هستند ولی نکته قابل توجه این است که طبق صحبت دوستان به جز ایامی چون نوروز رفت و آمد شهروندان به آنجا زیاد نیست.

یک پیشنهاد برای فروش بیشتر صنایع دستی
وی با اشاره به اینکه شلوغی مکان‌هایی چون باغ اکبریه در ایام عید به واسطه کرونا  نیز به شدت کاهش یافته است، افزود: به نظرم با تبلیغات مستمر و یا در نظر گرفتن فضاهای عمومی برای عرضه محصولات تولیدی فعالان صنایع دستی خراسان جنوبی شاید بتوان گام مؤثری در این حوزه و درآمدزایی برای فعالان این عرصه برداشت.

وی با تأکید بر اینکه باید گام به گام و قدم به قدم در این زمینه حرکت کنیم، یادآورشد: در خراسان‌جنوبی موضوع جواهرسازی تازه پاگرفته است و امیدواریم با حمایت‌های میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری این موضوع در سال‌های آتی بیشتر رونق گیرد.

کد خبر: ۱۰۲٬۴۰۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha