۱۷ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۴:۲۰
سکاندار ساختمان طالقانی چه کسی است؟ اوجی در نفت اوج گرفت| وزیر نفت سخت ترین انتخاب رییسی
بلاتکلیفی وزیر نفت دولت سیزدهم در شرایط تحریمی

سکاندار ساختمان طالقانی چه کسی است؟ اوجی در نفت اوج گرفت| وزیر نفت سخت ترین انتخاب رییسی

با وجود شرایط سخت تحریمی و کاهش شدید صادرات نفت، هنوز تکلیف وزیر نفت دولت سیزدهم مشخص نیست. در این میان برخی از منابع خبری از احتمال انتخاب جواد اوجی به عنوان سکاندار ساختمان طالقانی خبر می دهند.

بازار؛ گروه آب و انرژی: برخلاف آنچه تصور می شد امروز هم  لیست وزرای پیشنهادی دولت سیزدهم به مجلس نرفت.  در این میان لیست نهائی ارسالی به برخی از فراکسیون‌های تاثیرگذار مجلس حکایت از انتخاب احتمالی اوجی به عنوان وزیرنفت دولت سیزدهم داشته اما هنوز هیچ چیز نهایی نیست و همچنان اسامی دیگری مانند رستم قاسمی نیز به عنوان گزینه مطرح است. بلاتکلیفی سکاندار  وزارت نفت در شرایطی است که  ایران با تحریم های سخت اقتصادی دست و پنجه نرم می کند.

 صادرات نفت ایران بنا به اعلام سازمان برنامه و بودجه به ارقام ناچیز و نزدیک به صفر رسیده است. از آن طرف  امریکا تهدید کرده چنانکه ایران به احیای برجام با شرایط این کشور تن ندهد چین را ناچار به اعمال تحریم‌های شدید علیه واردات نفت از ایران خواهد کرد و در واقع همان آب باریکه صادرات نفت ایران را خواهد گرفت.

 در هر صورت نمایندگان مجلس اعلام کرده اند که سید ابراهیم رییسی باید حداکثر تا چهارشنبه اعضای کابینه خود را به مجلس معرفی کند.

نمایندگان حداکثر فرصت معرفی کابینه دولت سیزدهم را چهارشنبه اعلام کردند . با این وجود هنوز گزینه وزارت نفت نهایی نشده است . البته برخی از منابع خبری از احتمال انتخاب جواد اوجی برای سکانداری ساختمان طالقانی خبر می دهند

گزینه های مردودی برای وزارت نفت چه کسانی بودند؟
وزارت نفت در دولت سیزدهم شرایط عجیبی را تجربه می کند و با وجود گذشت چند روز از مراسم تحلیف هنوز مشخص نیست که چه کسی قرار است سکاندار ساختمان طالقانی شود.

البته در هفته های گذشته گزینه های متعددی برای این وزارتخانه مطرح شده اما هیچ یک هنوز قطعی نیست. حتی  فرهاد رهبر از دیگر گزینه های مطرح شده برای وزارت نفت بود. و در دولت‌های مختلف از اصولگرا گرفته تا اصلاح‌طلب و حتی در دولت روحانی پست و سمت داشته است.

رهبر رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی در دولت محمود احمدی‌نژاد است و در دولت روحانی از سوی طیب‌نیا، وزیر اقتصاد وقت مجوز عضویت در شورای راهبردی نظام مالیاتی را گرفت. رهبر در دولت محمد خاتمی هم معاونت اقتصادی وزارت اطلاعات را عهده‌دار شد. رهبر مدتی دولت احمدی‌نژاد ریاست دانشگاه تهران را به عهده داشت و برخی اقدامات او در دانشگاه تهران حواشی زیادی آفرید و در نهایت هم احمدی‌نژاد با بیان اینکه او در اداره دانشگاه تهران رویکردی «سیاست‌زده، غیر علمی و احیاناً امنیتی» داشته است، رهبر را از سمتش برکنار کرد.

احسان خاندوزی از دیگر افرادی بود که برخی از او به عنوان گزینه رییسی برای وزارت نفت سخن می گفتند. او که در حال حاضر نائب رییس کمیسیون اقتصادی مجلس یازدهم است، اقتصاد خوانده و عضو هیات علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه علامه است.

در این میان بسیاری  صحبت از وزارت غلامحسین نوذری می کردند. او در دولت نهم در فاصله سالهای ۱۳۸۶ تا ۱۳۸۸ وزیر نفت ایران بود. بسیاری براین باور بودند که در صورت انتخاب او به عنوان وزیر نفت، شاهد حضور تیم دولت یازدهم و دوازدهم در وزارت نفت دولت سیزدهم خواهیم بود.  

 اما به دلیل کش و قوس‌های فراوان بر سر انتخاب وزیرنفت که باید گفت پس از حرف و حدیث‌ها و چالش‌های فراوان بر سر انتخاب وزیر امور خارجه سخت ترین انتخاب رئیسی و یارانش تلقی می‌گردد تغییر دقایق ۹۰ هم چیز بعیدی به نظر نمی‌رسد

احتمال انتخاب اوجی قوت گرفت
حالا هم برخی از منابع خبری مدعی اند که ابراهیم رییسی جواد اوجی را  به عنوان وزیر پیشنهادی نفت به مجلس معرفی خواهد کرد.  که برآوردها حکایت از احتمال رای آوری این فرد پیشنهاد و تکیه وی بر صندلی مدیریت نفت دارد.

گفتنی است جواد اوجی، رئیس سابق شرکت ملی گاز است که بعد به یکی از شرکت‌های حوزه انرژی زیر مجموعه بنیاد مستضعفان رفت. او در ستاد انتخاباتی ابراهیم رئیسی حضور نسبتا فعالی داشت و حالا به عنوان گزینه وزارت نفت به مجلس معرفی شده است.

 اما به دلیل کش و قوس‌های فراوان بر سر انتخاب وزیرنفت که باید گفت پس از حرف و حدیث‌ها و چالش‌های فراوان بر سر انتخاب وزیر امور خارجه سخت ترین انتخاب رئیسی و یارانش تلقی می‌گردد تغییر دقایق ۹۰ هم چیز بعیدی به نظر نمی‌رسد.

کد خبر: ۱۰۲٬۳۱۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha