۱۹ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۲:۱۹
نبود ظرفیت‌های شغلی در بام ایران؛ گرایش جوانان به سمت شغل‌های صنفی
بازار گزارش می دهد؛

نبود ظرفیت‌های شغلی در بام ایران؛ گرایش جوانان به سمت شغل‌های صنفی

شهرکرد- کم بودن ظرفیت‌های شغلی در چهارمحال و بختیاری نسبت به دیگر مناطق کشور سبب شده است که بسیاری از جوانان چهارمحالی به سمت شغل‌های صنفی گرایش پیدا کنند.

بازار؛ گروه استان ها: استان چهارمحال و بختیاری جزو استان های دارای نرخ بالای بیکاری است. بی توجهی به توسعه بخش های مختلف صنعت، گردشگری، کشاورزی و... طی سال های گذشته سبب شده است که ظرفیت های شغلی در استان محدود باشد. رشد آمار جوانان جویای کار در این استان و کم بودن ظرفیت های شغلی سبب شده است که روز به روز آمار بیکاری در این استان افزایش یابد.

بسیاری از جوانان به ویژه فارغ التحصیلان دانشگاهی به سبب پیدا نکردن شغل های مرتبط با تحصیلات دانشگاهی برای کسب درآمد به سمت شغل های صنفی حرکت کردند.

برخی از فارغ التحصیلان علی رغم میل باطنی در شغل های حمل و نقل مسافر و کالا فعال شده اند و برخی دیگر با گرفتن تسهیلات به دنبال فعال کردن واحد صنفی هستند.

تعداد جوانان جویای کار در چهارمحال و بختیاری افزایش یافته است و از طرفی ظرفیت های شغلی محدود است

یک جوان فارغ التحصیل رشته عمران در چهارمحال و بختیاری به خبرنگار بازار گفت: تعداد جوانان جویای کار در چهارمحال و بختیاری افزایش یافته است و از طرفی ظرفیت های شغلی محدود است.

 علی نصیری بیان کرد: یک سال است که پس از فارغ التحصیلی و گذران دوران سربازی به دنبال یافتن کاری مناسب با رشته تحصیلی هستیم که متاسفانه پیدا نکرده ام و علی رغم میل باطنی در شغل راننده تاکسی فعال شده ام.

نبود ظرفیت های شغلی در بام ایران؛ گرایش جوانان به سمت شغل های صنفی

وی بیان کرد: وضعیت کار در استان چهارمحال و بختیاری مطلوب نیست و فارغ التحصیلان دانشگاهی مجبور هستند که در رشته های غیر مناسب که ارتباطی به رشته تحصیلی آنها ندارد، فعال شوند یا بیکار بمانند.

وی تاکید کرد: روز به روز به تعداد آمار فارغ التحصیلان دانشگاهی افزوده می شود و جستجو کار برای فارغ التحصیلان سابق سخت می شود.

تعداد محدودی از فارغ التحصیلان در چهارمحال و بختیاری می توانند شغل مرتبط با رشته تحصیلی خود را پیدا کنند و تعداد بالایی از فارغ التحصیلان دانشگاهی یا در شغل غیر مرتبط با درآمد پایین فعال می شوند یا بیکار می مانند

یکی از فارغ التحصیلان مهندسی کشاورزی که در بخش فروش لوازم آرایشگاهی در شهرکرد فعال شده است به خبرنگار بازار گفت: ماه ها به دنبال شغل مناسب با رشته خود بودم اما موفق نشدم.

مسعود امیری ادامه داد: علی رغم میل باطنی در شغل فروش لوازم آرایشگاهی فعال شده ام که این کار نیز به علت تعداد بالای فعالان این شغل صنفی درآمد چندانی ندارد.

وی تاکید کرد: کسب درآمد در چهارمحال و بختیاری بسیار مشکل است و این در حالی است که قیمت کالا ها در این استان از مناطق دیگر کشور نیز بالاتر است.

وی تاکید کرد: در حال حاضر تعداد محدودی از فارغ التحصیلان در چهارمحال و بختیاری می توانند شغل مرتبط با رشته تحصیلی خود را پیدا کنند و تعداد بالایی از فارغ التحصیلان دانشگاهی یا در شغل غیر مرتبط با درآمد پایین فعال می شوند یا بیکار می مانند.

افزایش تعداد واحد های صنفی در چهارمحال و بختیاری
نبود ظرفیت های شغلی موجب شده است که بسیاری از جوانان چهارمحالی به سمت راه اندازی واحدهای صنفی حرکت کنند و این در حالی است که هر روز آمار واحدهای صنفی افزایش می یابد و رقابت واحدهای صنفی افزایش و درآمدشان کاهش می یابد.

یکی از فعالان واحد های صنفی در شهر فرخ شهر به خبرنگار بازار گفت: نبود ظرفیت های شغلی در استان موجب شده است که بسیاری از جوانان راه اندازی شغل صنفی را مورد نظر قرار دهند و این امر در بسیاری از مواقع مشکلات بسیار زیادی را برای واحد های صنفی سابق و همچنین خود فرد ایجاد می کند.

رشید شاهرخ گفت: بسیاری از جوانان به علت نداشتن سرمایه از تسهیلات بانکی استفاده می کنند و در قالب شغل صنفی فعالیت می کنند که تعداد بالایی از آنها به علت هزینه های بالای واحد صنفی به ویژه اجاره محل ونبود درآمد مناسب از ادامه فعالیت در کسب و کار منصرف می شوند.

وی ادامه داد: این جوانان به علت منصرف شدن از شغل صنفی، مجبور می شوند که برای پرداخت اقساط، تسهیلات کالاهای خود را زیر قیمت بازار بفروشند که این امر سبب می شود که واحدهای صنفی سابق نیز برای فروش با مشکل مواجه شوند.

وی گفت: هر روز در بازار شهر شاهد باز و بسته شدن واحدهای صنفی مختلف هستیم که بسیاری از جوانان بدون تحقیق و داشتن مهارت وارد آن شده اند.

۴۵ هزار واحد صنفی در چهارمحال و بختیاری وجود دارد
رئیس اداره اصناف سازمان صمت چهارمحال و بختیاری به خبرنگار بازار گفت: آمار واحدهای صنفی در چهارمحال و بختیاری روز به روز در حال افزایش است.

رحمت الله صفری گفت: صدور پرانه کسب در چهارمحال و بختیاری در سالجاری رشد ۱۳ درصدی داشته است.

رئیس اداره اصناف سازمان صمت چهارمحال و بختیاری ادامه داد: از ابتدای سالجاری تاکنون یک هزار و ۷۹ پروانه کسب برای اصناف استان چهارمحال و بختیاری صادر شده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل از آن ۱۳ درصد افزایش یافته است.

وی تصریح کرد: در حال حاضر ۴۵ هزار واحد صنفی در چهارمحال و بختیاری وجود دارد.

رئیس اداره اصناف سازمان صمت چهارمحال و بختیاری افزود: بیشترین واحدهای صنفی استان چهارمحال و بختیاری در شهرستان های شهرکرد و بروجن واقع هستند.

جذب سرمایه گذاران در چهارمحال و بختیاری و فعال شدن واحدهای صنعتی و توسعه بخش کشاورزی و خدمات از مهمترین راهکارها برای افزایش ظرفیت های شغلی در این استان است که می تواند زمینه جذب بسیاری از جوانان جویای کار را فراهم کند.

کد خبر: ۱۰۲٬۲۴۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha