۱۶ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۳:۰۹
نگهداری ۵۴۰۰ ژرم پلاسم در ایستگاه های تحقیقاتی/ تولید سالانه ۳۰ تُن بذر در همدان
رئیس مرکز تحقیقات کشاورزی همدان خبر داد:

نگهداری ۵۴۰۰ ژرم پلاسم در ایستگاه های تحقیقاتی/ تولید سالانه ۳۰ تُن بذر در همدان

همدان - اسدیان، رئیس مرکز تحقیقات، آموزش کشاورزی و منابع طبیعی همدان گفت: حدود پنج هزار و ۴۰۸ ژرم پلاسم در ایستگاه‌های تحقیقاتی استان همدان حفظ و نگه‌داری می‌شود.

قاسم اسدیان در گفتگو با خبرنگار بازار با تأکید بر آنکه مرکز تحقیقات، آموزش کشاورزی و منابع طبیعی در کنار توجه به اهداف به هفت گرایش مهم نیز توجه دارد، تشریح کرد: تحقیق، تولید فناورانه، کنترل و ثبت گواهی بذور تولیدی در استان، حفظ ذخایر ژنتیکی، آموزش در سه بُعد کلان (پرسنلی، ترویجی، رسمی) و ارائه خدمات آموزشی به گروه‌های مدنظر و غیره از جمله این موارد است تا بتوان بهره‌وری را در این زمینه ارتقا بخشید و از بذور اصلاح‌شده بهره گرفت و گام‌های مناسبی  در این عرصه‌ها برداشت.

رئیس مرکز تحقیقات، آموزش کشاورزی و منابع طبیعی همدان با بیان آنکه سالانه حدود ۲۰ تا ۳۰ تُن بذور مختلف را تولید می‌کنیم، اظهار کرد: بذرهای قابل قبول درنهایت آن مشخص و در اختیار شرکت‌های تولیدکننده و در آخر در اختیار تولیدکنندگان قرار داده می‌شود.

وی با بیان اینکه بذور و نهال‌های تولیدی طی چهار مرحله مورد بازدید قرار می‌گیرند، گفت: بذور قبل از کاشت و دو مرحله حین کاشت و درنهایت در مرحله آخر مورد بازدید و بررسی قرار می‌گیرند.

حدود پنج هزار و ۴۰۸ ژرم پلاسم در ایستگاه‌های تحقیقاتی نقاط مختلف استان همدان حفظ و نگه‌داری می‌شوند و سعی داریم تا با این منوال ذخایر ژنتیکی حفظ شود

اسدیان در این خصوص به لزوم حفظ ذخایر ژنتیکی تاکید کرد و گفت: در این راستا حدود پنج هزار و ۴۰۸ ژرم پلاسم در ایستگاه‌های تحقیقاتی نقاط مختلف استان همدان حفظ و نگه‌داری می‌شوند و سعی داریم تا با این منوال ذخایر ژنتیکی حفظ شود.

رئیس مرکز تحقیقات، آموزش کشاورزی و منابع طبیعی همدان بابیان آنکه این مجموعه فعالیت‌ها در مرکز تحقیقات، آموزش کشاورزی و منابع طبیعی تا سال گذشته در ۶ بخش تحقیقاتی پیش می‌رفت، عنوان کرد: این بخش‌ها شامل تحقیقات اصلاح بذر، تحقیقات چغندرقند، تحقیقات فنی و مهندسی، تحقیقات گیاه‌پزشکی و تحقیقات منابع طبیعی بود که خوشبختانه در سال جاری با برنامه‌ریزی‌ها و پیگیری‌های به‌عمل‌آمده دو بخش خاک و آب و باغبانی و نیم بخش آبخیزداری به مجموعه تحقیقات اضافه شد.

وی با بیان اینکه در استان همدان درحال حاضر تعداد ۱۱ ایستگاه تحقیقاتی وجود دارد، اظهار کرد: این ایستگاه‌ها شامل ایستگاه تحقیقاتی انگور ملایر، باغ گیاهان دارویی، تجرک، لک لک، لتگاه، گردو و غیره و چند پایگاه تحقیقاتی است.

یک‌هزار و ۶۰۰ عنوان طرح تحقیقاتی بدون تکرار تاکنون در این مرکز به انجام رسیده و به‌طور متوسط در سال‌های اخیر بین ۱۵۰ تا ۲۰۰ مورد در سال طرح تحقیقاتی اجرایی شده است

رئیس مرکز تحقیقات، آموزش کشاورزی و منابع طبیعی همدان اضافه کرد: یک‌هزار و ۶۰۰ عنوان طرح تحقیقاتی بدون تکرار تاکنون در این مرکز به انجام رسیده و به‌طور متوسط در سال‌های اخیر بین ۱۵۰ تا ۲۰۰ مورد در سال طرح تحقیقاتی اجرایی شده است.

وی با بیان اینکه تاکنون بالغ‌بر ۵۰ جلد کتاب به‌صورت کتاب‌های ترویجی، دستورالعمل‌ها، کتابنامه و کتابچه‌های علمی نگارش شده است، ادامه داد: ارقامی طی این چند دهه اجرا شده و از مجموع ۸۵۰ رقمی که در کشور مطرح شده، حدود ۳۵ رقم آن در استان همدان است و برخی از ارقام در ۱۸ استان کشور مورد استفاده قرار می‌گیرد.

اسدیان در بخش دیگری از سخنان خود مطرح کرد: در سال گذشته گروه «یاوران تولید» شکل گرفت که هدف آن‌ها مراجعه به بخش‌های مختلف تولیدکنندگان کشاورزی در مقاطع زمانی گوناگون بوده تا بتوان مشکلات و موانع تولید را بررسی و راه‌های مقابله با آن‌ها را مطرح کرد که در این راستا در سال گذشته حدود ۲۲۰ مورد را در زیرگروه‌های مختلف در قالب یاوران تولید پیش برده‌ایم.

وی با اشاره به لزوم انتقال یافته‌های تحقیق توسط محققین نیز عنوان کرد: با این روند می‌توان عملکردهای کشاورزی را ارتقا بخشید؛ بدین‌ترتیب اقداماتی نیز در این عرصه صورت گرفت و با کشاورزان پیشرو و محققین مربوطه، این اقدام به انجام رسید.

کد خبر: ۱۰۲٬۱۱۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha