۱۴ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۴:۳۳
سیاست‌های مالی دولت، استقلال بانک مرکزی را به مخاطره می‌اندازد
کارشناس مسائل اقتصادی:

سیاست‌های مالی دولت، استقلال بانک مرکزی را به مخاطره می‌اندازد

قنبری، کارشناس اقتصادی گفت: بانک مرکزی و دولت باید مستقل از هم عمل کنند، زیرا سیاست‌های مالی دولت استقلال بانک مرکزی را به مخاطره می‌اندازد.

به گزارش بازار، علی قنبری استاد دانشگاه تربیت مدرس افزود: بانک مرکزی وضع کننده و اجرا کننده سیاست‌های پولی بوده و دولت، اجراکننده سیاست‌های مالی است.

وی ادامه داد: عملکرد بانک مرکزی و دولت باهم متفاوت بوده و این دو باید مستقل از هم عمل کنند.

قنبری با اشاره به اینکه رئیس کل بانک مرکزی باید توسط شورای پول و اعتبار انتخاب شود گفت: در حال حاضر و با توجه به دخالت‌های دولت، رئیس کل بانک مرکزی توسط رئیس جمهور انتخاب می‌شود و به همین دلیل دولت زیاده خواهی‌های زیادی از بانک مرکزی دارد.

قنبری افزود: برای اینکه سیاست‌های پولی بانک مرکزی اثرگذاری کافی داشته باشد باید بانک مرکزی مستقل از دولت عمل کند، اما در حال حاضر سیاست‌های پولی متاثر از سیاست‌های مالی دولت و تحت تاثیر نوسانات دولت است.

وی ادامه داد: دخالت سیاست‌های مالی دولت در بانک مرکزی و همچنین استقراض دولت از این بانک برای جبران کسری بودجه خود سبب افزایش نقدینگی، به دنبال آن افزایش تورم در جامعه شده است.

قنبری افزود: بانک مرکزی باید سیاست‌های پولی کشور را با نظارت کامل اجرا کند و همچنین بر سیاست‌های مالی دولت نیز نظارت کافی داشته باشد، اما این نظارت‌ها از طرف بانک مرکزی به درستی انجام نمی‌شود.

وی گفت: سیاست‌های مالی دولت، استقلال بانک مرکزی را به مخاطره انداخته است.

این استاد دانشگاه تربیت مدرس با بیان اینکه بازار ارز هم تحت نظارت بانک مرکزی است افزود: بانک مرکزی باید بازار ارز را مطابق عرضه و تقاضا کنترل کرده و قیمت ارز را در یک بازه قابل قبول کنترل کند.

وی اضافه کرد: متاسفانه بازار ارز هم تحت تاثیر سیاست‌های مالی دولت قرار گرفته است.

قنبری گفت: برای اجرای درست سیاست‌های پولی و نظارت درست بانک مرکزی بر اجرای این سیاست‌ها و همچنین نظارت بانک مرکزی بر بازار ارز، باید مستقل از دولت عمل کند.

کد خبر: ۱۰۲٬۰۰۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha