۱۴ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۷:۳۴
ضرورت توجه به سلامت و امنیت زنان شاغل
مشاور وزیر صمت در امور زنان و خانواده تاکید کرد

ضرورت توجه به سلامت و امنیت زنان شاغل

حسینی، مشاور وزیر صنعت در امور زنان و خانواده با تاکید بر لزوم توجه به سلامت و امنیت زنان شاغل از راه‌اندازی کلینیک‌های مشاوره سلامت و کسب‌وکار و همچنین افتتاح میز خدمت در وزارت صمت خبر داد.

به گزارش بازار به نقل از شاتا، فاطمه سادات حسینی در مراسم افتتاح و راه‌اندازی کلینیک مشاوره زنان و خانواده، کلینیک کسب‌وکار و میزخدمت برای بانوان شاغل در وزارت صمت که بعدازظهر روز گذشته (۱۳ مرداد ماه) با حضور قائم مقام وزیر صمت در امور بازرگانی، جمعی مدیران ارشد وزارتخانه و مشاورین زنان و خانواده وزارت صمت برگزار شد، ضمن گرامیداشت روز مباهله و روز خانواده، در خصوص اهداف راه‌اندازی این کلینیک‌ها و میز خدمت گفت: با توجه به اهمیت موضوع سلامت جسمی و آرامش روحی کارکنان و تاثیرات آن در افزایش توان و انگیزه کاری و همچنین ایجاد امنیت در بین بانوان شاغل وزارتخانه و نیز آثار آن در سلامت خانواده‌ و نهایتا در نشاط جامعه، این موضوع مورد توجه دفتر امور زنان و خانواده وزارت صمت قرار گرفت که خوشبختانه با پیگیری‌های دفتر امور زنان و خانواده وزارت صمت و حمایت‌هایی که از طرف وزارتخانه انجام شد، امروز شاهد افتتاح کلینیک مشاوره و سلامت خانواده در وزارت صمت هستیم.

مشاور وزیر صمت در امور زنان و خانواده با بیان اینکه خدمات این کلینیک به صورت حضوری و غیر حضوری به جامعه هدف ارائه می‌شود، توضیح داد: با توجه به شرایط همه‌گیری کرونا، برنامه‌ریزی و امکان برای ارائه این خدمات به صورت آنلاین و تلفنی انجام شده است و در کنار مشاوره و برنامه‌های روانشناسی، مسائل حقوقی و معرفتی، برنامه‌های آموزشی را نیز در دستور کار قرار دادیم.
حسینی با تاکید بر تاثیرات ارائه این خدمات به کارکنان و خانواده آنان در افزایش بهره‌وری نیروی انسانی وزارتخانه، به راه‌اندازی کلینیک کسب و کار ویژه زنان کارآفرینان اشاره کرد و افزود: بر اساس بررسی‌های انجام شده در سطح ملی و همینطور در دفتر امور زنان و خانواده وزارت صمت، بسیاری از مسائل مربوط به حوزه وجود دارد که نیازمند آموزش و آگاه‌سازی است که با استفاده از ظرفیت‌هایی که موجود در برخی از سازمان‌های زیرمجموعه وزارت صمت وجود دارد، این کلینیک راه‌اندازی شد.
وی در ادامه صحبت‌های خود به نقش بانوان در اقتصاد خانواده و کشور اشاره کرد و با تاکید بر ضرورت حمایت‌های ویژه از بانوان شاغل، راه‌اندازی این کلینیک را گام موثری در این راستا دانست.
ضرورت ایجاد مشوق و ارتقاء انگیزه برای زنان شاغل
مشاور وزیر صنعت، معدن و تجارت در امور زنان و خانواده همچنین خواستار تخصیص و تعریف یک بخش ویژه زنان در سامانه صنوف شد و اظهار داشت: ایجاد مشوق‌های قوی و مناسب ویژه بانوان باید مورد توجه قرار گیرد و این اقدام می‌تواند به عنوان یک مشوق برای بانوان موجب افزایش انگیزه در بین جامعه بانوان شاغل و کارآفرین باشد.
راه‌اندازی میز خدمت از دیگر بخش‌های مورد افتتاح در برنامه امروز بود که بر اساس توضیحات حسینی، این بخش به منظور تسریع و تسهیل روند پیگیری و انجام کارهای بانوان مراجعه کننده است که با درنظر گرفتن گستردگی که در وزارت صمت وجود دارد، ارائه خدمات چه برای خدمات درون‌سازمانی و چه برون سازمانی بصورت حضوری و غیرحضوری ارائه می‌شود.
تاکید بر همکاری همه بخش‌های درون سازمانی و برون سازمانی برای حمایت از جامعه بانوان
حسینی همچنین از راه‌اندازی دبیرخانه عفاف و حجاب در وزارت صمت خبر داد و با بیان اینکه باید در این حوزه از ظرفیت همه دستگاه‌ها استفاده شود تصریح کرد: با همکاری همه دستگاه‌ها و با تعریف یک چارچوب معین و مشخص کردن وظایف همه دستگاه‌ها، میتوان علاوه بر جلوگیری از موازی‌کاری، تمامی خدمات مورد نیاز جامعه را ارائه داد.
وی ایجاد نمایشگاه‌های دائمی را در ایجاد و انتشار فرهنگ موثر دانست و با تاکید بر لزوم برنامه‌ریزی در این حوزه گفت: تحقق این برنامه نیازمند هم‌افزایی، همکاری و تعامل مدیران دارد و امیدواریم با نگاه مثبت و تعامل و همکاری که مدیران ارشد در وزارتخانه به این حوزه دارند، شاهد تحقق و توسعه این برنامه‌ها در سطوح گسترده‌تر باشیم و با ایجاد یک ساختار عملیاتی در جامعه زنان، که بخش بزرگی از سرمایه‌های اجتماعی و نیروی انسانی کشور را تشکیل می‌دهند، باشیم.
اهم برنامه‌ها و اقدامات سه ماهه دفتر امور زنان و خانواده
حسینی در بخش دوم صحبت‌های خود، ضمن تشکر از حمایت‌های وزارت صمت از برنامه‌های این دفتر، گزارشی از مهم‌ترین اقدامات و برنامه‌های دفتر امور زنان و خانواده وزارت صمت ارائه داد.
وی با استناد به مواد۱۰۱، ۱۰۲ و ۸۰ و همچنین بند ۱۴ از اصل سوم، اصل ۱۰، ۲۰ و ۲۱ قانون اساسی، ۲ ماموریت اصلی دفتر امور زنان و خانواده را ساماندهی امور زنان و خانواده در راستای سیاست های کلی نظام جمهوری اسلامی ایران در سطح وزارتخانه و همچنین هدایت و رهبری و هماهنگ سازی امور بانوان و خانواده در سطح وزارت به منظور پیگیری و حمایت از حقوق مادی و معنوی جامعه هدف عنوان کرد و افزود: آسیب شناسی وضعیت موجود برای رسیدن به شرایط مطلوب با رویکرد شبکه سازی و ساماندهی برنامه ها و ظرفیت، انجام مطالعات جهت هدف‌گذاری و برنامه‌ریزی و ارتقاء جایگاه زنان شاغل با تاکید بر حفظ مقام همسری و مادری از جمله مهم‌ترینمترین اهدافی بوده است که در این مدت مورد پیگیری قرار گرفته است.
تحکیم بنیان خانواده با محوریت حمایت از حقوق مادر و کودک، برقراری توازن بین رسالت فردی، خانوادگی و شغلی، راه اندازی دفتر و تشکیل ستاد هم اندیشی مشاوران و کارگروه های تخصصی، تدوین نقشه راه و برنامه ها در سه سد های کوتاه مدت میان مدت و بلند مدت، تدوین بانک جامعه آماری زنان شاغل وزارتخانه زنان کارآفرین و زنان فرهیخته در وزارتخانه از دیگر اقداماتی بود که حسینی به آن‌ها اشاره کرد.
مشاوره وزیر صمت در امور زنان و خانواده تعداد زنان شاغل در وزارت صنعت را بیش از ۲ هزار و ۸۰۰ نفر عنوان کرد و افزود: تعداد زنان کارآفرین استانی نیز بیش از هزار و ۶۳ نفر و تعداد زنان کارآفرین در شهرک های صنعتی نزدیک به ۷۳۰ نفر برآورد شده است.
بر اساس توضیحات حسینی تعداد زنان شاغل در ستاد وزارت سمت ۵۱۸ نفر است که ۹۵ نفر از زنان شاغل متصدی سمت های بالاتر از کارشناسی هستند و از این میزان، سهم مشاغل در سطح مدیر کل به بالا صرفا ۳.۲ درصد است که با توجه به قابلیت و توانایی این بخش از جامعه، انتظار حضور پررنگی‌تر زنان در عرصه‌های مدیریتی می‌رود.
در ادامه مراسم، قائم مقام وزیر صمت در امور بازرگانی از اقدامات این دفتر در سه ماهه گذشته تقدیر کرد و با اشاره به ظرفیت‌های بالای وزارت صمت در حمایت از بانوان چه در سطح درون سازمانی و چه برون سازمانی، از آمادگی تمام بخش‌های وزارتخانه برای حمایت و ارتقاء جایگاه زنان خبر داد.
گفتنی است در این مراسم ضمن افتتاح از کلینیک‌های یادشده و میز خدمت، از جمعی از مشاورین بانوان در امور زنان و خانواده نیز تقدیر شد.
کد خبر: ۱۰۱٬۹۸۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha