۱۴ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۲:۵۷
پساب تصفیه خانه «بوئین زهرا» کام خشک صنایع را شیرین می کند
گزارش خبری؛

پساب تصفیه خانه «بوئین زهرا» کام خشک صنایع را شیرین می کند

قزوین- اگرچه زنگ خطر کم آبی سالهاست که در قزوین به صدا درآمد است اما تغییرات اقلیمی طی دو سال اخیر این بحران را به اوج خود رسانده است، بحرانی که با استفاده از پساب های تصفیه شده مدیریت می شود.

بازار؛  گروه استانها: لزوم مدیریت منابع آب، کم آبی و در نهایت بحران خشکسالی از کلیدواژه های پرتکراری است که طی چند سال گذشته در کنار اسم قزوین می درخشد، مباحثی که در کنار ظاهر ساده آن دغدغه ها و نگرانی های زیادی را ایجاد کرده است و تاکنون نیز برنامه های متعددی برای مدیریت شرایط اجرایی شده، اما امروز به نظر می رسد انتشار بیش از حد اخبار مرتبط با این حوزه موجب شده تا نوعی کرختی و بی حسی نسبت به مسئله کم آبی ایجاد شود.

از سوی دیگر این کم آبی آشکار در شهر کشاورزی و صنعت می تواند بسیار مخرب نیز باشد، چرا که در کنار ایجاد صدمات برای بخش کشاورزی، باغات و مزارع بسیاری از صنایع و واحدهای صنعتی استان قزوین با مشکل کم آبی مواجه هستند، مشکلی که در کنار کاهش راندمان تولید توانسته بی کاری و تعطیلی تولید را به همراه داشته باشد.

براساس آمارهای موجود نزدیک به ۴ درصد کل مصرف آب استان قزوین در بخش صنعت و ۵ درصد در بخش کشاورزی هزینه می شود که مدیریت درست این مصارف می تواند کم زیادی به استان باشد.

آریان فولاد پساب تصفیه خانه بوئین زهرا را می خرد
صنایع فولاد را شاید بتوان در جزو پرمصرف ترین صنایع در کشور دانست، صنایعی که به ویژه در بخش آب نیازمند حجم بالایی از انرژی هستند و این در حالی است که شریان های حیاتی قزوین توان تامین آب مورد نیاز برای بسیاری از این واحدها را ندارد.

از سوی دیگر مسئله مدیریت پساب های تصفیه خانه ها و استفاده از این آب در مصارف صنعتی پس از سالها ایده و نظر امروز به مرحله اجرا رسیده است و وجود واحدهای فولاد بزرگ نظیر آریان فولاد این امید را برای استان قزوین ایجاد کرد که بتواند با مدیریت شرایط و ایجاد زیرساختی برای استفاده مجدد از پساب تصفیه خانه ها مشکل کم آبی صنایع پرآب بر استان قزوین را تامین کند، از این رو امروز تفاهم نامه فروش پساب تصفیه خانه بوئین زهرا به حجم دو هزار مترمکعب با ‌کارخانه ذوب آهن آریان فولاد امضا شد.

بر اساس این تفاهم نامه پساب تصفیه خانه بوئین زهرای قزوین در اختیار کارخانه آریان فولاد قرار میگیرد و به عبارتی صنعت پرمصرفی نظیر فولاد زین پس با استفاده از آب تصفیه شده تصفیه خانه بوئین زهرا فعالیت خواهد شد.

استفاده از پساب های تصفیه شده در صنایع، تنها راه حل موجود
سید حمید رضا کشفی معاون نظارت و بهره برداری شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور چهارشنبه شب در جلسه امضای تفاهم نامه استفاده از پساب تصفیه خانه بوئین زهرا در بخش صنعت که با حضور هدایت الله جمالی پور، استاندار قزوین، یدالله ملکی مدیر عامل شرکت آب منطقه ای استان قزوین و داراب بیروندندی مدیرکل آبفای استان قزوین برگزار شد، اظهار داشت: مسئله کم آبی امروز در بسیاری از استان های کشور به یک تهدید عمومی تبدیل شده است و فعالیت بسیاری از واحدهای صنعتی را نیز با مشکل مواجه کرده است.

وی بیان کرد: بسیاری از صنایع در حوزه فولاد، نیروگاه ها و مشاغل پرمصرف در حوزه آب امروز دچار مشکل جدی هستند، چرا که خنک سازی بخش قابل توجهی از دستگاه های این افراد توسط آب انجام می شود و اکنون تلاش برای استفاده از پساب های صنعتی میتواند در کنار مدیریت منابع آبی به رفع مشکلات تولید کنندگان نیز منجر شود.

معاون نظارت و بهره برداری شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور گفت: باید بپذیریم شرایط در حوزه آب اصلا خوب نیست و بسیاری از نیروگاه ها و صنایع بزرگ امروز برای تامین آب مورد نیاز خود دچار مشکل هستند که با این اقدام جالب می توان امیدوار بود به زودی بخشی از مشکلات صنایع در این بخش مرتفع شود.

کشفی گفت: انعقاد این قرار داد در قزوین خبر از تلاش برای رخداد های ارزشمند در این حوزه است و به زودی شاید بهره برداری از توافق نامه های دیگر برای سایر تصفیه خانه ها نیز خواهیم بود.

وی همچنین بیان کرد: آینده نگری ایجاد شده در استان قزوین چشم انداز روشنی را پیش روی صنایع و منابع آبی این استان قرار داده است و امروز نزدیک به دو هزار متر مکعب از منابع دور ریز و آب های تصفیه شده در بخش صنعت فولاد این استان به کار گیری خواهد شد که بسیار ارزشمند است.

استفاده از منابع زیرزمینی برای خنک سازی صنایع منطقی نیست
هدایت الله جمالی پور استاندار قزوین در ادامه این جلسه با اشاره به این که در بسیاری از واحدهای صنعتی به خصوص در حوزه صنایع فولاد اهم استفاده از آب برای خنک سازی سیستم تولید و دستگاه ها به کار گرفته می شود و در شرایطی که کم آبی جدی استان را تهدید میکند استفاده از منابع زیرزمینی برای این روند منطقی نیست.

وی گفت: قزوین یک شهر صنعتی است و تعداد زیادی از واحدهای صنعتی استان قزوین مسئولین ایجاد اشتغال و اقتصاد استان را برعهده دارند اما به این معنا نیست که اولویت استان در تخصیص منابع صنایع است چرا که مصارف خانگی در این حوزه اولویت بیشتری دارد و از این رو تلاش ما این است با اجرای طرح های این چنینی صنایع از پساب های تصفیه شده استفاده کنند.

استاندار قزوین اظهار داشت: مدیران صنعت آب و برق در استان قزوین به واقع در طول یک سال و نیم گذشته عملیات جهانی را به تصویر کشاندند که جای خرسندی دارد و از این رو امروز می توان زیرساخت های مناسب و قابل قبولی در این دو بخش مشاهده کرد.

جمالی پور عنوان کرد: خوشحالیم که مدیران برای رفع مشکلات تامین آب و برق در بخش های مختلف خانگی و صنعتی تلاش می کنند.

زیرساخت های تامین آب ۲۵ سال آینده قزوین اجرایی شده است
یدالله ملکی مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان  قزوین اظهار داشت: با همه تنش آبی جدی به وجود آمده در استان قزوین و مشکلاتی که برای بخش صنعت و تولید ایجاد شده است، خوشبختانه در استان قزوین با تامین زیرساخت های انتقال پساب های تصفیه خانه ها به واحدهای صنعتی بخشی از این نگرانی مرتفع شده است و در آینده منتظر اجرای طرح های بیشتری در این خصوص هستیم.

وی بیان کرد: چند طرح مهم آبرسانی در استان قزوین در حال اجراست که با تکمیل و بهره برداری از این طرح ها زیرساخت های مورد نیاز برای تامین آب قزوین تا ۲۵ سال آینده اجرایی می شود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان قزوین گفت: فروش پساب های تصفیه خانه ها به واحدهای صنعتی از اقدامات دیگری است که رایزنی ها برای افزایش تعداد این قراردادها ادامه دارد.

 ۵۸ هزار متر مکعب پساب صنعتی در بوئین زهرا تولید می شود
داراب بیرنوندی مدیرعامل آبفای استان قزوین نیز در ادامه این جلسه با اشاره به مشکلات تامین آب در استان قزوین اظهار داشت: در حالی که نزدیک ۸۰ روستای استان قزوین در تنش آبی جدی قرار دارند و در تامین بخشی از نیاز مردم شهرهای قزوین به آب دچار مشکل هستیم، تنها در شهر بوئین زهرا ۵۸ هزار متر مکعب پساب صنعتی تولید می شود.

وی بیان کرد: انعقاد قراردادهای واگذاری پساب تصفیه شده می تواند در کنار استفاده بهینه از منابع آبی برای خروج استان از این تنش آبی ایجاد شده بسیار اثر بخش باشد.

مدیر عامل شرکت آبفای استان قزوین گفت: در حال حاضر از این میزان پساب صنعتی قرار داد واگذاری ۲ هزار متر مکعب آن با یک واحد فولاد منعقد شده است و منتظریم تا با قراردادهای بعدی واحدهای صنعتی و تولیدی بیشتری به جمع ما بپیوندند.

اگرچه کشاورزان سالهاست مشکل کم آبی را با جان و دل تجربه کرده اند، گویا امسال زمان پیوستن صنعت گران به این ماجرا بوده است، بسیاری از واحدها برای تامین آب مورد نیاز خود دچار مشکل شدند، در حالی که هر ساله هزاران متر مکعب پساب های صنعتی در استان قزوین دور ریز می شود که تصفیه و استفاده مجدد آنها می تواند صنایع را از بی آبی نجات دهد.

کد خبر: ۱۰۱٬۹۷۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha