۱۳ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۷:۲۴
دولت سیزدهم سازمان بورس را مستقل کند
تحلیلگر بازار سرمایه:

دولت سیزدهم سازمان بورس را مستقل کند

نکویی، تحلیلگر بازار سرمایه اظهار کرد: در ماده شش قانون اوراق بهادار مصوب سال ۸۴، سازمان بورس به صورت یک نهاد عمومی غیردولتی تعریف شده و دولت سیزدهم باید سازمان بورس را مستقل کند.

به گزارش بازار، وحید نکویی تحلیلگر بازار سرمایه با اشاره به اتفاقات خاص بازار سرمایه در دو سال اخیر گفت: شاخص کل بازار سرمایه در ابتدای سال ۹۹ فقط ۵۰۸ هزار واحد بود که در عرض پنج ماه یعنی نیمه مردادماه به میلیون و صدهزار واحد رسید.

وی با اشاره به صدور ۲۴ میلیون کد سهامداری جدید در سال ۹۹ گفت: این به معنای ظرفیت عظیم بازار سرمایه و ورود ۲۲۴ درصد افراد جدید به بازار سرمایه کشور بود که در حال حاضر هم بیش از ۶۰ میلیون سهامدار در این بازار فعال هستند.

تحلیلگر بازار سرمایه، عدم ثبات در قوانین و مقررات را از جمله چالش های این بازار دانست و افزود: یک معضل دیگر تغییر دامنه نوسان بود که کل فعالان بازار را درگیر کرد.

نکویی از مسئولان و دولتمردان تقاضا کرد که در تصمیمات خود از جمله تعیین نرخ بهره، تعیین نرخ عوارض صادراتی برای شرکتها و حق انتفاع معادن و قیمت گذاری ها حتماً منافع شرکت های بورسی و میلیون ها سهامدار را مورد توجه قرار دهند.

وی با بیان اینکه دولت باید نقدینگی را از بازار طلا و دلار و دارایی های غیرمولد به سمت فعالیت های مولد اقتصادی حرکت دهد گفت: بازار سرمایه پتانسیل بسیار بزرگی برای وصول درآمدهای مالیاتی دارد البته به شرطی که درست هدایت شود و مردم احساس کنند که حمایت می شوند.

تحلیلگر بازار سرمایه با اظهار اینکه اختلاف نظر بین وزارت نفت و اقتصاد بر سر عرضه «دارا دوم» شوک بزرگی به بازار سرمایه وارد کرد گفت: اختلاف وزارت صمت با وزارت اقتصاد نیز بر سر قیمت گذاری دستوری فولاد پول عظیمی را از دست مردم خارج کرد.

نکویی در رادیو گفت وگو، علت این مشکلات را در عدم استقلال بازار بورس دانست و افزود: در ماده ۶ قانون اوراق بهادار مصوب سال ۸۴، سازمان بورس به صورت یک نهاد عمومی غیردولتی تعریف شده و دولت سیزدهم باید سازمان بورس را مستقل کند.

وی هماهنگی سیاست های پولی با سیاست های بازار سرمایه را نیز به عنوان یک راهکار مطرح کرد و گفت: همانطور که اعضای شورای عالی پول در جلسات هیئت دولت شرکت می کنند، رئیس سازمان بورس نیز باید در جلسات هیئت دولت شرکت کند.

نکویی لزوم تقویت بازار اول، حذف قانون و مقررات دست و پاگیر و گسترش تعداد کارگزاری ها و افزایش نهادهای جدید را نیز متذکرشد و افزود: ما نباید از نقش اساسی بازار سرمایه که بازار اول و پذیرش شرکت های اولیه است غافل شویم.

کد خبر: ۱۰۱٬۸۹۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha