۱۳ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۴:۴۵
روی خوش بورس به موج تورمی به وجود آمده| پول پرقدرت در بازار نیست
تحلیل روزانه بورس به بیان کارشناس؛

روی خوش بورس به موج تورمی به وجود آمده| پول پرقدرت در بازار نیست

کارشناس بازار سرمایه با اشاره به هم‌سو شدن شاخص کل بورس با موج تورمی، مطرح کرد: با وجود افزوده شدن نقدینگی در بورس، همچنان پول پرقدرتی وارد بازار نشده است.

بازار؛ گروه بورس: امروز در دقایق ابتدایی معملات، شاخص کل رنگ سبز به خود دید.با ادامه پیدا کردن معاملات این روند صعودی قدرت بیشتری گرفت و تا انتهای معاملات شاخص کل افزایش پیدا کرد.

امروز، نماگر اصلی بورس ۳۰ هزار و ۴۱۵ واحد افزایش داشت و به یک میلیون و ۴۰۶ هزار و ۸۵۹ واحد رسید تا امروز رکورد رشد شاخص در سال ۱۴۰۰ شکسته شود. شاخص کل هم‌وزن ، در انتهای معاملات، ۲ هزار و ۵۷۴ واحد افزایش یافت و رقم ۴۰۳ هزار و ۲۶۴ واحد را نشان داد.

شاخص فلزات اساسی نیز امروز هم با روند بازار همسو شد تا این شاخص امروز از مرض یک میلیون و ۱۰۰ هزار واحدی عبور کند. در نهایت با رشد ۱۹ هزار و ۴۷۱ واحدی به رقم یک میلیون و ۱۰۱ هزار و ۸۶۱ واحد رسید. امروز روند تغییرات اکثر نماد های این گرو روند مثبت داشتند و فقط ۴ نماد قرمز رنگ بودند.

امروز تعداد بیشتری از نماد های گروه گانی غیرفلزی سبز رنگ بودند و نماد «کگاز» با رشد نزدیک به ۴ درصدی بیشترین افزایش را در بین نماد های این گروه داشت. در گروه محصولات شیمیایی، اکثر نماد ها سبز رنگ بودند و فقط ۸ نماد با افت قیمت همراه بودند. امروز فقط ۳ نماد از نماد های گروه خودرو و ساخت قطعات کاهش قیمت داشتند و نماد «خزر» با افت نزدیک به ۵ درصدی بیشترین کاهش را داشت. در گروه بانکها و موسسات اعتباری اکثر نماد ها روند مثبت داشتند.

امروز نماد «دابور» بیشترین رشد و نماد «غمهرا» بیشترین ریزش را داشتند. نماد «فارس» امروز بیشترین تاثیر در روند شاخص کل را داشت.

سجاد ملاجان، کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با خبرنگار بازار در رابطه با روند معاملات بورس اظهار کرد: نکته مهم در نگاه کلی به وضعیت معاملات این است که هرچند روند خروج نقدینگی از بازار متوقف یا کند شده است، اما هنوز شواهد ورود پول پرقدرت به بازار مشاهده نشده است.

وی در ادامه تصریح کرد: با توجه به عبور از فصل مجامع شرکت‌ها (و تقسیم سودهای جذاب سال مالی ۹۹) طبیعتاً انگیزه معامله‌گران به خرید سهام بنیادی کاسته خواهد شد و با توجه به محدود بودن نقدینگی موجود در بازار، تمایل به خرید سهام کوچک بیش از گذشته خواهد بود که با توجه به ریزش‌های هیجانی سهام این گروه‌ها پس از بازگشایی‌های بدون دامنه و تلخ در نقطه مقابل فرصت‌های شیرین و مغتنمی را برای خریداران در برخی از نمادها را ایجاد کرده است.

این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه این روزها روند بازار بسیار متعادل شده است، افزود: با توجه به اینکه نرخ دلار در مرز ۲۶ هزار تومان تثبیت شده است، نمی‌توان انتظار رشد یا افت شارپی را در بازار سهام داشت. در سهم‌های کوچک، تمام گروه‌ها به یک میزان جذاب نخواهند بود و اولویت با گروه‌هایی می‌تواند باشد که از شرایط تورمی اقتصاد بیشترین بهره را می‌برند. در این بین گروه‌های غذایی، زراعت و همچنین دارویی به ترتیب بیشترین ظرفیت رشد را خواهند داشت و گروه‌هایی هستند که یک ویژگی مشترک دیگر نیز دارند، آن هم زمزمه حذف تدریجی ارز ترجیحی در آن‌هاست.

ملاجان درباره تأثیر آینده برجام روی بازار سرمایه گفت: همزمان با تحویل دولت، بزرگترین سوال فعالان بورسی، آینده برجام در دولت جدید است و اینکه این موضوع با چه سرعت و شرایطی می‌تواند نهایی شود. هر چند، گمانه زنی‌ها حاکی از آن است که می‌توان به سرانجام رسیدن این موضوع در ابتدای شروع به کار دولت جدید خوش‌بین بود.

وی در پایان خاطرنشان کرد: بررسی نمودار همبستگی شاخص کل و تورم سالیانه نشان می‌دهد که بورس ما به صورت تاریخی به موج‌های تورمی، روی خوش نشان داده و در این دور نیز می‌توان انتظار رشد متناسب شاخص متاثر از تورم را داشته باشیم. در صورت وقوع شرایط مذکور و با شرط ثابت در نظر گرفتن سایر عوامل تاثیرگذار، کانال یک میلیون و ۵۰۰ هزار واحد را می‌توان برای شاخص تا انتهای سال به عنوان محدوده احتمالی و همچنین سقف آن در نظر گرفت.

کد خبر: ۱۰۱٬۸۷۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha