۱۳ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۷:۲۷
اجرای مصوبه دولت باعث کمبود مرغ در بازار کردستان شد
مدیر عامل اتحادیه مرغداران کردستان:

اجرای مصوبه دولت باعث کمبود مرغ در بازار کردستان شد

سنندج- شفیعی، مدیرعامل اتحادیه مرغداران استان کردستان اجرای مصوبه دولت در خصوص کاهش جوجه ریزی در بعضی از واحدهای مرغداری را یکی از عوامل اصلی کمبود مرغ در بازار استان طی دو هفته گذشته عنوان کرد.

موسی شفیعی در گفتگو با خبرنگار بازار ضمن اشاره به رفع مشکل کمبود مرغ در بازار استان کردستان از یکی دو روز گذشته، عنوان کرد: متاسفانه کاهش جوجه ریزی در خرداد ماه عامل اصلی کمبود مرغ در بازار در روزهای ابتدایی مرداد ماه سال جاری بود.

وی گفت: بر اساس مصوبه دولت در اواخر سال ۱۳۹۹، اعلام شده بود که مرغداری های که میزان تولید خود در اردیبهشت ماه را به صورت رسمی اعلام نکنند و مرغ زا خارج از چرخه رسمی عرضه کنند، در خرداد ماه از جوجه ریزی در این واحدها ممانعت به عمل خواهد آمد و متاسفانه شماری از واحدهای تولیدی استان با این مشکل مواجه شده و در نهایت جوجه ریزی آنها در خرداد ماه کاهش پیدا کرد.

مدیرعامل اتحادیه مرغداران استان کردستان عنوان کرد: این کاهش جوجه ریزی در خرداد ماه عامل اصلی کاهش تولید مرغ در ابتدای مرداد ماه شد و به همین دلیل ما برای یکی دو هفته با کاهش شدید تولید مواجه شدیم و متاسفانه مرغ در بازار استان کردستان و شماری از استانهای دیگر با کمبود جدی مواجه شده بود.

وی ضمن اشاره به تلاش های صورت گرفته در راستای رفع این مشکل در استان کردستان، افزود: با عنایت به اقدامات صورت گرفته خوشبختانه هم اکنون این مشکل رفع شده و تلاش های خوبی در راستای تامین به موقع مرغ در استان کردستان صورت گرفته است.

نیمی از مرغ تولیدی در کردستان صادر می شود
شفیعی با بیان اینکه کردستان دو برابر نیاز خود مرغ تولید و روانه بازار مصرف می کند، بیان کرد: با توجه به اینکه نیمی از مرغ تولیدی در استان کردستان باید به دیگر استانهای کشور صادر شود ما در این خصوص محدودیتی نداریم ولی متاسفانه بعضی وقت ها سودجویی در این زمینه صورت می گیرد که باید با آن مقابله کرد.

وی با اشاره به اقدامات صورت گرفته در راستای مدیریت صدور مرغ از استان کردستان، اظهار کرد: ما باید یک سیستم درست و نظارتی طراحی نموده و در یک چهارچوب مشخص مرغ مازاد کردستان صادر شود ولی با توجه به اختلاف قیمت ایجاد شده، متاسفانه در بعضی شرایط سوء استفاده های صورت می گیرد که باید با آن برخورد کرد.

مدیرعامل اتحادیه مرغداران استان کردستان افزود: در شرایط عادی ما هیچ گونه مشکلی در خصوص تامین مرغ استان نداریم ولی وقتی که یک اتفاقی روی می داد و  مقداری مرغ در بازار کاهش می یابد سریع قیمت آن در استان کردستان افزایش پیدا کرده و به همین دلیل افراد سودجو نیز وارد عرصه می شوند.

اختلاف قیمت مرغ در کردستان با دیگر نقاط عامل سودجویی برای افراد واسطه است
وی اختلاف قیمت عرضه مرغ در استان با سایر نقاط کشور از جمله استانهای همچون تهران را یکی از دلایل اصلی این سوء استفاده های احتمالی عنوان کرد و گفت: در ابتدای مرداد ماه اختلاف قیمت مرغ در کردستان در مقایسه با تهران حدود هفت هزار تومان بود و عده ای که به دنبال سود بیشتر هستند از این فضا به نفع خود بهره برداری می کنند و مسائلی شکل می گیرد که نیازمند مدیریت و برنامه ریزی بهتر است.

شفیعی با بیان اینکه هم اکنون تمامی واحدهای مرغداری در استان کردستان در قالب یک سامانه نظارتی رصد می شوند، یادآور شد: انتظار می رود که در سایه حمایت های بهتر دولت شاهد رفع مشکلات و دغدغه های مرغداران باشیم، چرا که این قشر نقش زیادی در تامین زنجیره غذایی مردم دارد و به همین دلیل باید به شکل بهتری مورد حمایت قرار گیرند.

وی در پایان  از اجرای سیستم نظارتی بر میزان ورود و خروجی کشتارگاه های مرغ در استان کردستان خبر داد و افزود: تمامی فعالیت های صورت گرفته در راستای تامین به موقع نیاز استان و همچنین کمک به مردم و تولید کننده است و انتظار داریم که در سایه این نظارت ها و همچنین اقدامات صورت گرفته دیگر شاهد کمبود مرغ در بازار نباشیم و دولت نیز با حمایت های موقع خود، در این مسیر حضور موثر و مفیدی داشته باشد.

کد خبر: ۱۰۱٬۸۶۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha