۱۳ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۸:۲۱
بورس جاماندگی خود را جبران می کند

بورس جاماندگی خود را جبران می کند

از دیدگاه کارشناسان بازار سرمایه، رشد بورس در سال ۱۴۰۰ دور از انتظار نیست.

به گزارش بازار به نقل از بازار سرمایه ایران، بازار املاک و مستغلات، خودرو، طلا و ارز خود را با واقعیت اقتصاد تطبیق دادند اما تنها بازاری که هنوز خود را با واقعیت اقتصاد تورمی منطبق نکرده، بازار سهام و بورس است. بنابراین از دیدگاه کارشناسان این بازار، رشد بورس در سال ۱۴۰۰ دور از انتظار نیست.

یک کارشناس بازار سرمایه درباره عوامل موثر بر رفتار سرمایه گذاران حقیقی در بازار سرمایه، گفت: رفتار سرمایه گذاران در همه بازارها به خصوص بازار سرمایه ناشی از اقتصاد جهانی و روابط بین الملل، سیاست های کلان اقتصادی در کشور، قوانین و مقررات بالا دستی، قوانین و مقررات خاص بازار سرمایه و تغییرات بازارهای جهانی است.

اسداللهی در ادامه مطلب فوق اظهار کرد: به طور کلی رفتار سرمایه گذاران حقیقی در بازار از سه جنبه یعنی ویژگی های شخصی سرمایه گذار، تغییرات بازارها و افق زمانی، قابل بررسی است.

او سرمایه گذاران را به ۲ طیف ریسک گریز و ریسک پذیر تقسیم کرد و افزود: سرمایه گذاران ریسک گریز به دنبال درآمدهای ثابت و بدون ریسکی هستند که تغییرات روزانه بازار روی آنها تاثیر ندارد و در شرایط تورم بلندمدت تغییر روش می دهند. اما سرمایه گذاران ریسک پذیر برعکس ریسک گریز ها به دنبال هیجان و ریسک و بازده بالا بوده و دائم در معرض بخش روانی بازار هستند.

او تاکیدکرد که اگر سرمایه گذاران ریسک پذیر استراتژی درستی برای سرمایه گذاری نداشته باشند، دچار رفتار هیجانی شدید و اضطراب و نگرانی دائمی خواهند بود.

اسداللهی در پاسخ به این سوال که رفتار سرمایه گذاران نسبت به تغییرات و روند بازار سرمایه چگونه خواهد بود، عنوان کرد: بازارها صعودی، نزولی یا متعادل هستند که در بازارهای صعودی همانند نیمه اول سال ۹۹، همه شاخص ها و قیمت ها رو به رشد بود، در چنین بازاری دانش تحلیل بسیار کمرنگ خواهد شد و رفتار سرمایه گذاران به جای تحلیل و بررسی فرصت های سرمایه گذاری بیشتر هیجانی و دائما تغییر پرتفوی است.

به گفته این کارشناس بازار سرمایه؛ در بازار نزولی همانند نیمه دوم سال ۹۹، رفتار سرمایه گذاران به دلیل ترس از زیان، غیر منطقی است به طوری که دست به فروش سهام خود زده و هیجان در آنها بسیار مشهود است.

او در ادامه تصریح کرد: اما در بازار متعادل، رشد قیمت ها منطقی و شرایط فروش و خرید بسیار خوب است به طوری که بخش ارزنده بازار مورد توجه قرار گرفته و بالعکس در بخش غیر ارزنده، اقبال سرمایه گذاران اتفاق نخواهد افتاد.

اسداللهی یادآور شد؛ در چنین بازاری سکان در اختیار حرفه ای ها و متخصصان و تحلیل گران خواهد بود زیرا افراد به شایعه و خبر و سهم بالا و پایین توجه نمی کنند و رفتار سرمایه گذاران ضمن منطقی بودن به دنبال کسب تجربه، دانش و تحلیل است.

او به بازار سرمایه در سال ۹۹ اشاره کرد و گفت: متاسفانه در سال گذشته رفتارهای هیجانی به دور از منطق در بازار حاکم بود و صف های خرید دائم بدون تکیه بر تحلیل وجود داشت. بنابراین انتظار تورم دور از ذهن نبود.

این کارشناس با بیان اینکه رفتار سرمایه گذاران با افق سرمایه گذاری ها مرتبط است، خاطر نشان کرد: اگر سرمایه گذاران با دیدگاهی کوتاه مدت وارد بازار شده باشند، به طور حتم دچار ترس و اضطراب و سودهای کم و کوتاه مدت می شوند زیرا بازار سرمایه را به عنوان بازار بلند مدت در نظر نمی گیرند.

او افزود: زمانی که سرمایه گذاری با افق بلند مدت وارد بازار می شود، هیجان های خود را کنترل و گزارش ها و عملکرد شرکت ها را به دقت بررسی و تداوم فعالیت و کیفیت سود شرکت ها را مد نظر قرار می دهند.

اسداللهی گفت: پیش بینی می شود در سال جاری صنایع غذایی، دارویی، صنایع پایین دستی پالایش و پتروشیمی شرایط بهتری نسبت به دیگر صنایع در قیمت سهام شرکت ها داشته باشند.

کارشناس بازار سرمایه یادآور شد؛ تنها بازاری که هنوز خود را با واقعیت اقتصاد منطبق نکرده، بازار سهام و بورس است و این در حالی است که بازارهای املاک و مستغلات، خودرو، طلا و ارز خود را با واقعیت اقتصاد تطبیق داده اند.

به گفته او، به نظر می رسد رشد بازار در سال جاری قابل توجه بوده و مذاکرات برجام و سیاست های دولت جدید هم در رشد آن بی تاثیر نباشد.

کد خبر: ۱۰۱٬۸۳۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha