۱۲ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۶:۰۰
۳ دلیل برای نخریدن پلی استیشن ۵

۳ دلیل برای نخریدن پلی استیشن ۵

پلی استیشن ۵، نهمین نسل از کنسول های بازی است که به تازگی توسط شرکت سونی روانه بازار شده است.

بازار؛ گروه صنعت: پلی استیشن ۵، نهمین نسل از کنسول های بازی است که به تازگی توسط شرکت سونی روانه بازار شده است.

این کنسول پیشرفته و خارق العاده مزایای فراوانی دارد و تجربه بازی منحصر بفردی برای کاربران خود فراهم می کند. همچنین با سیاستی که سونی طی این سال ها در پیش گرفته، کنسول های تولیدی این شرکت، میزبان تعداد زیادی بازی های انحصاری هستند که بر روی کنسول های دیگر قابل اجرا نمی باشند. اما گاهی اوقات علاوه بر آگاهی از مزایای یک محصول باید به معایب آن نیز توجه کرد تا بتوان تصمیم عاقلانه تری برای خریدن یا نخریدن آن گرفت. در این مقاله تلاش می کنیم تا به بررسی دلایل نخریدن ps5 بپردازیم.

ضعف پشتیبانی از بازی های قدیمی
پلی استیشن ۵ امکان پشتیبانی از بازی های ps4 را دارد اما برای بازی های کنسول های قدیمی تر کمی دچار مشکل خواهید شد. باید بدانید که در صورتی می توانید بازی های ps3 را روی ps5 اجرا کنید که از مسیر «PlayStation Now» اقدام نمایید. البته این راهکار در کشورهایی که محدودیت خاصی برای آن ندارند نیز طرفدار زیادی ندارد. همچنین تعداد محدودی از بازی های پلی استیشن ۲ و ۱ از این طریق قابل اجرا هستند و امکان دانلود آن ها وجود دارد. 

در طرف مقابل شرکت مایکروسافت را داریم که در حمایت از بازی های قدیمی خود حتی با عرضه Xbox سری X و S نیز بسیار قدرتمند عمل کرده است و تمام این بازی ها را با کیفیت بالا پشتیبانی می کند. همچنین به صورت ماهیانه در سرویس Xbox Live Gold، بازی های قدیمی این شرکت در دسترس کاربران قرار می گیرد. اگر می خواهید تجربه بازی های پلی استیشن ۱ و ۲ و ۳ را داشته باشید، خرید ps5 خواسته هایتان را برآورده نخواهد کرد. برای انجام بازی هایی نظیر Metal Gear Solid و ،God of War 1,2 باید تا زمان ریمیک یا ریمستر آن ها صبر کنید که البته ممکن است هیچگاه این امکان فراهم نشود.

ضعف در ارائه راهکارهای اقتصادی برای تجربه بازی های مختلف
همانطور که می دانید نسخه دیجیتال ps5 قابلیت پشتیبانی از دیسک های فیزیکی را ندارد و گیمرها تنها با خرید نسخه استاندارد آن می توانند از دیسک های فیزیکی استفاده کنند. همچنین یکی دیگر از روش های اقتصادی تجربه بازی برای ps5، خرید حساب های ظرفیتی است که مایکروسافت نیز چنین امکانی را برای کاربران خود فراهم نموده است. اما برای افرادی که به دنبال روش های ارزان برای بازی کردن با ps5 می گردند، قیمت ۷۰ دلاری این بازی ها چندان راضی کننده نیست. اما در طرف دیگر مایکروسافت شرایط را به شکل دیگری آماده نموده است. این شرکت در سرویس Xbox Game Pass اشتراک های یکماهه، سه ماهه و شش ماهه خود را با دریافت هزینه ناچیزی در اختیار متقاضیان قرار می دهد تا بدینوسیله به آرشیو بزرگی از بازی های مختلف آن دسترسی داشته باشند. این بازی ها شامل برخی آثار شخص ثالث پرطرفدار و تمام بازی های انحصاری مایکروسافت است که برای همیشه در دسترس مشترکان قرار دارند.

سه دلیل برای نخریدن پلی استیشن ۵

همچنین دارندگان کنسول های Xbox اورجینال، ۳۶۰ و وان که بازی های آن ها روی سرویس Live Gold عرضه شده، می توانند بازی های قدیمی مورد علاقه خود را از این طریق دانلود نمایند. مشاهده می کنید که شرایط مایکروسافت برای بهره مندی کاربران آن از بازی های قدیمی و مقرون به صرفه بودن هزینه بسیار ایده آل است در حالی که سونی در این زمینه دارای نقاط ضعف زیادی می باشد. البته این شرکت تلاش کرده تا با PlayStation Plus Collection تا حدی این خلا را پر کند، اما هنوز Game Pass مایکروسافت پیشتاز است.

وجود برخی شرایط مبهم و تصمیمات ضد و نقیض
پلی استیشن ۵ امکان پشتیبانی از هدست پلی استیشن VR، دوربین ps4 و کنترلرهای پلی استیشن Move را دارد، اما به احتمال زیاد این پشتیبانی به دلیل تمرکز شرکت سونی بر روی VR2 و معرفی هدست نسل آینده آن می باشد. همچنین ps5 از کنترلر ps4 که به نام Dual Shock 4 شهرت دارد، برای بازی های نسل نهم خود پشتیبانی نمی کند و فقط می توانید از آن برای بازی های نسل های قبلی استفاده نمایید. در طرف مقابل شرکت مایکروسافت شرایطی را مهیا کرده که Xbox سری X و S پشتیبانی کاملی از کنترلر ایکس باکس وان داشته باشند. درست است که دوال سنس خصوصیات ویژه و منحصر بفردی دارد اما اگر قرار باشد تا ۱۱۵ میلیون نفری که در گذشته اقدام به خرید خرید ps4 نموده اند، از بازی های نسل نهمی سونی محروم شوند، خرید این دستگاه چه فایده ای دارد؟

سه دلیل برای نخریدن پلی استیشن ۵

از طرف دیگر از عملکرد شرکت سونی برای رزولوشن خروجی ps5 نمی توان دفاع کرد. چرا که خبری از رزولوشن 1440p نیست و فقط دو رزولوشن 1080p و 4K UHD را به کاربران ارائه می کند. در حالی که Xbox سری S که دارای سخت افزار ضعیف تری نسبت به ps5 است دارای رزولوشن خروجی 1440p می باشد. 

یکی از قابلیت های جذاب ps5، ویژگی صدای سه بعدی آن است که سونی تبلیغات زیادی بر روی آن انجام داد. این خصوصیت که تجربه جالبی برای کاربران فراهم می کند با هدست های معمولی نیز سازگاری دارد. اما از سیستم های صوتی 5.1 و بلندگوهای پیش فرض تلویزیون پشتیبانی نمی کند، در حالی که فناوری Dolby Atmos که در Xbox سری X و S بکار رفته با این سیستم ها سازگار است.

کلام آخر
پلی استیشن ۵ از نظر نوآوری و خلاقیت می تواند تجربه جدیدی برای کاربران خود ایجاد کند. این کنسول از بازی های هیجان انگیز و با کیفیت نسل نهم و آثار انحصاری نسل هشتم پشتیبانی می کند و شاید همین دلایل می تواند برای خرید ps5 کافی باشد. همچنین عرضه دو کنسول که از نظر سخت افزاری مشابه هستند و دارای اختلاف قیمت ۱۰۰ دلاری می باشند، نظر بسیاری را به خود جلب می نماید. اما همانطور که گفتیم برخلاف مایکروسافت که راهکارهای اقتصادی برای تجربه بازی های مختلف در اختیار کاربران خود قرار می دهد، سونی در این زمینه ضعیف عمل کرده است. از طرف دیگر کاربران به بسیاری از بازی های انحصاری نسل های قدیمی تر از ps4 دسترسی نخواهند داشت. به همین دلیل آنهایی که علاقه مند به ps5 هستند اما دوست دارند بازی های قدیمی پلی استیشن را نیز تجربه کنند، ممکن است مجبور به خرید ps3 در کنار کنسول پیشرفته خود شوند. 

کد خبر: ۱۰۱٬۷۳۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha