۱۱ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۸:۵۱
کرونا شکاف اقتصادی درون جوامع و میان کشورها را نشان داد| ثروتمندان، ثروتمندتر شدند
استاد دانشگاه پنسیلوانیا امریکا در گفتگو با بازار:

کرونا شکاف اقتصادی درون جوامع و میان کشورها را نشان داد| ثروتمندان، ثروتمندتر شدند

رئیس دانشکده علوم انسانی دانشگاه پنسیلوانیای آمریکا معتقد است شیوع ویروس کرونا شکاف اجتماعی هم درون جوامع و هم در سطح میان کشورها را نشان داد.

بازار؛ گروه بین الملل: شرایط جدیدی که در دروان پساکرونا ایجاد و رایج می‌شود با افزایش اختلافات اقتصادی، اجتماعی و سیاسی بسیار بیشتری نسبت به دوران ماقبل از بروز این بحران همراه خواهد بود. با این وجود پیش‌بینی می‌شود ضمن این‌ که بشر در سطح اجتماعی شاهد نوعی پسرفت اساسی و بازگشت به شرایط زندگی اجتماعی مشابه با نیاکان قبیله‌نشین خود است، در سطح سیاسی نیز شاهد تشدید پوپولیسم و نابودی هر چه بیشتر محافظ‌های کنونی حقوق بشر باشد که در حال حاضر نیز به قدرت رسیدن افرادی هم‌چون دونالد ترامپ گواهی بر این ادعا محسوب می‌شود.

در حالی صحبت از جهان پساکرونا در حوزه اقتصاد می شود که «نیل فرگوسن» اقتصاددان برجسته معاصر و استاد دانشگاه هاروارد آمریکا معتقد به جهان پساکرونا نیست. وی می‌گوید: ««دنیای پسا کرونایی وجود ندارد. ما باید به زندگی با این ویروس عادت کنیم و خطر ابتلا به آن را برای خود و اطرافیانمان به حداقل برسانیم. همانطور که دوره پسا ایدز وجود نداشت و دوره پسا آنفولانزا در دنیا تجربه نشد. مردم با وجود اطلاع در مورد احتمال ابتلا به ویروس آنفولانزا یا ابتلا به ویروس اچ ای وی به زندگی عادی خود ادامه می دهند و شمار زیادی هم دراثر ابتلا به این ویروس ها هر ساله جانشان را از دست می دهند. ویروس کرونا مهمان ناخوانده دنیای ما است و ما باید با این مهمان زندگی کنیم.»

فرگوسن پیش بینی رشد اقتصادی V شکل  دنیا به معنای رشد سریع اقتصاد دنیا بعد از پایان همه گیری و از میان برداشته شدن محدودیتها را اشتباهی بزرگ می داند و می گوید: «در نتیجه همه گیری ویروس کرونا ما سخت ترین رکود اقتصادی از زمان رکود بزرگ دهه ۱۹۳۰ میلادی را تجربه کردیم. از نظر من این رکود از تمامی رکودهای تجربه شده در تاریخ بزرگتر است و حتی رکود بزرگ دهه ۱۹۳۰ هم در مقایسه با وضعیت کنونی چندان بزرگ نبود. هم اکنون نرخ بیکاری در دنیا به سطحی بالاتر از دهه ۱۹۳۰ رسیده است. این اتفاق ظرف چند هفته افتاد در حالی که در دهه ۱۹۳۰ میلادی چندین سال طول کشید تا بیکاری افزایش پیدا کند. رکود کنونی سریع ترین، عمیق ترین و آسیب رسان ترین رکودی است که دنیا به خود دیده است و بدون شک خارج شدن از این رکود هم زمان زیادی نیاز دارد.»

پروفسور «کوین ملکوم ریچاردز» رئیس دانشکده علوم انسانی دانشگاه پنسیلوانیای آمریکا در خصوص تأثیر کرونا بر اقتصاد جهان و زمان بازگشت اقتصاد جهان به شرایط عادی به خبرنگار بازار گفت: کرونا تاثیرات مختلف و گوناگونی بر جامعه بشری داشته است. برخی از این تاثیرات با اینکه اقتصادی نیستند ولی دارای آثار اقتصادی نیز هستند.

وی در ادامه افزود: تغییر در سبک زندگی مردم و آثار روحی و روانی شیوع ویروس کرونا زمان زیادی را می طلبد تا کم اثر و محو شود. در واقع برای بهبود وضعیت اقتصاد جهانی موضوع صرفا مولفه های اقتصادی نیست.

ریچاردز در ادامه یادآور شد: از سوی دیگر دولتها در طول شیوع ویروس کرونا هزینه هایی کرده اند و از برخی هزینه ها و سرمایه گذاری ها کاسته اند.

رئیس دانشکده علوم انسانی دانشگاه پنسیلوانیای آمریکا افزود: بنابراین دولتها در جهت تامین بدهی های ناشی از ضرر و زیانهای ناشی از کرونا در وهله اول اقدام خواهند کرد.

وی گفت: هزینه های دولتها بر روابط تجاری آنها با سایر کشورها نیز تأثیر خواهد داشت. این موضوع حتی می تواند بر نظم اقتصادی جهان نیز اثرگذار باشد.

ریچاردز در ادامه تأکید کرد: تأثیر این موضوع بر اقتصاد آمریکا نیز نمایان است و می تواند جایگاه این کشور در اقتصاد جهانی را تغییر دهد. مساله اصلی و مهم این است که چه کشورهایی می توانند شرایط اقتصادی خود را عادی سازند. این موضوع به میزان واکسیناسیون و چگونگی کنترل این ویروس بستگی دارد.

رئیس دانشکده علوم انسانی دانشگاه پنسیلوانیای آمریکا افزود: ویروس کرونا از سوی دیگر شکاف طبقاتی و سیاستهای نادرست بهداشتی و درمانی کشورها را به نمایش گذاشت. افراد ثروتمند حتی با وخامت اوضاع اقتصادی وضعیت بهتری نیز پیدا کردند و بر ثروت آنها نیز افزوده شد.

وی یادآور شد: این در حالی بود که افراد فقیر دچار بحران اقتصادی شدند. از سوی دیگر افراد ثروتمند دسترسی بیشتر و بهتری به خدمات درمانی داشتند تا افراد فقیر. این موضوع در کشورهایی که خدمت درمانی با هزینه های بالا و مبتنی بر سود بود بیشتر مشاهده شد.

وی در ادامه تأکید کرد: در واقع هر کسی پول داشت و توانست اقدامات پیشگیرانه و لازم را انجام بدهد بیشتر از افرادی که این توان را نداشتند مصون ماندند.

ریچاردز گفت: در سطح دولتها هم برخی دولتها با اینکه منابع مالی زیادی را صرف هزینه های نظامی می کنند اما در ایجاد یک شبکه درمانی موثر ناتوان بوده اند و نتوانستند در خصوص شیوع ویروس کرونا و برای نجات جان شهروندانشان اقدامات لازم را انجام بدهند.

رئیس دانشکده علوم انسانی دانشگاه پنسیلوانیای آمریکا افزود: گویا آنها فراموش کرده اند که دولتها امری قراردادی و برای تامین مصالح عموم افراد جامعه و توسط شهروندان به وجود آمده اند.

وی در ادامه تصریح کرد: برخی جوامع با گسترش ویروس کرونا اقدامات لازم را انجام ندادند و در مراحل ابتدایی خوب عمل نکردند. از باورهای غلط اعم از باورهای نادرست دینی و مذهبی تا دیدگاههای راستگرایانه باعث شده بود تا پیشگیری های علمی مناسب و راههای علمی درمان مورد توجه قرار نگیرد.

ریچاردز افزود: در ابتدا بر اساس برخی باورهای نادرست، کرونا جدی تلقی نشد و با گذشت زمان و اجبار و الزام بود که دگم اندیشان دیدگاههای خود را موقتا به کناری نهادند و به ناچار شرایط را پذیرفتند.

رئیس دانشکده علوم انسانی دانشگاه پنسیلوانیای آمریکا در پایان گفت: حتی در شرایطی که اقتصاد جهانی وضعیت نرمالی پیدا کند باز هم وضعیت افراد فقیر و آسیب پذیر در مقایسه با ثروتمندان دیرتر بهبود پیدا خواهد کرد.

کد خبر: ۱۰۱٬۴۳۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha