۱۰ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۴:۲۱
دلاری که قرار بود ۱۵ هزار شود ۲۶ هزار تومان شد| ارز، ابزار درآمد دولت روحانی!
گزارش «بازار» از عملکرد ضعیف ارزی دولت فعلی؛

دلاری که قرار بود ۱۵ هزار شود ۲۶ هزار تومان شد| ارز، ابزار درآمد دولت روحانی!

بازار ارز در پی طولانی شدن روند مذاکرات برجام و اعمال سیاستهای درآمدزایی دولت از این بازار، همچنان افزایشی است و معلوم نیست تا چند روز آینده سرنوشت این کالا با استقرار دولت جدید چگونه رقم خورد.

اسدالله خسروی؛ بازار: پس از نوسان اندک و درنهایت ثبات قیمت دلار در کانال ۲۴ هزار تومان در چند ماه ابتدای سالجاری، نرخ این کالا از حدود یک ماه گذشته دچار تغییر با شیب ملایم رو بالا شده است تا جایی که دیروز برای ساعاتی دلار قیمت ۲۶ هزار تومانی را تجربه کرد.

اگر چه فعالان بازار ارز مدت هاست به انتظار نتیجه مذاکرات برجام نشسته اند و با این امید که توافقاتی با حفظ اقتدار حاصل تا قیمت ها در این بازار کاهشی شوند اما ادامه دار شدن روند مذاکرات با خروجی بی نتیجه آن طی یک ماه اخیر معامله گران ارز را روانه بازار کرد. این موضوع باعث شد تا بازار با افزایش میزان تقاضا برای ارز مواجه و قیمت ها نه به صورت جهشی بلکه به آرامی در مسیر رشد قرار گیرند. افزایش قیمتی که پس از مدت ها دلار ۲۴ هزار تومانی را هفته گذشته به کانال ۲۵ هزار تومان آورد و در نهایت دیروز فعالان این بازار را شاهد دلار ۲۶ هزار تومانی کرد.

برآورد خیلی از کارشناسان اقتصادی این است که با توجه به وجود نرخ بالای تورم در کشور همراه با وضعیت نامناسب  شاخص های کلان اقتصادی حتی با سیاست گذاریهای تیم اقتصادی دولت جدید آنگونه که برنامه ریزیها محور مهار نرخ ارز در بازار باشد قیمت این کالا با جهشی تند سقوط نمی کند

بازار ارز در انتظار سیاست گذاریهای جدید دولت سیزدهم
اکنون نیز فعالان بازار بر سر دوراهی قرار دارند خیلی ها با نا امیدی از نتیجه برجام به امید سیاست گذاری های ارزی تیم اقتصادی دکتر رئیسی در دولت سیزدهم نشسته اند و منتظر تغییر قیمت ها در بازار با سیاست گذاریهای جدید هستند. سیاست گذاری و تصمیماتی که معلوم نیست چگونه اتخاذ شود تا بازار ارز سامان گیرد و قیمت ها با نوسان همراه نشوند.  

البته برآورد خیلی از کارشناسان اقتصادی این است که با توجه به وجود نرخ بالای تورم در کشور همراه با وضعیت نامناسب سایر موئلفه ها و شاخص های کلان اقتصادی حتی با سیاست گذاریهای تیم اقتصادی دولت جدید آنگونه که برنامه ریزیها محور مهار نرخ ارز در بازار باشد قیمت این کالا در بازار با جهشی تند سقوط نمی کند چرا که نرخ تعادلی دلار در کشور حدودا بین ۲۲ تا ۲۴ هزار تومان است. مگر اینکه توافقی در انجام مذاکرات برجام با رفع تحریم های بین المللی ایجاد تا با برگشت ارزهای بلوکه شده و نیز رونق بخشی وضعیت صادرات بخصوص فروش نفت، منابع ارزی کشور تقویت شود.  

سید مرتضی افقه، اقتصاددان و استاد دانشگاه در گفتگو با «خبرگزاری بازار» درباره علل نوسان قیمت ارز در بازار طی دو هفته اخیر گفت: نتیجه مذاکرات برجام بربازار ارز تاثیر گذاشته است،  اینکه اکنون قیمت ها در بازار ارز افزایشی است ناشی از تداوم سیاست های تحریمی است که قرار بود با انجام توافقات حل و فصل می شد اما چون مذاکرات همچنان بی نتیجه ادامه دارد چنین موضوع بر روی نرخ ارز در بازار اثرگذار شده است.

نرخ تعادلی دلار در بازار بین ۲۰ تا ۲۴ هزار تومان برآورد می شود در این میان باید دید که دولت جدید با چه راهکار و سیاست گذاری می خواهد نرخ ارز را در بازار به رقمی معقول و منطقی برساند

تاثیر موکول شدن روند مذاکرات برجامی به دولت جدید بر تغییر قیمت ها در بازار ارز
وی با بیان اینکه هرگونه خبری که منجر به خوش بینی در برچیده شدن تحریمها باشد قیمت ها را در بازار ارز و سایر بازارهای نزولی می کند، افزود: ادامه دار شدن روند مذاکرات برجامی تاثیر خود را بر بازار ارز و سایر بازارها به جای می گذارد. از طرفی موکول شدن تداوم مذاکرات توسط دولت روحانی به دولت سیزدهم نیز در افزایش نرخ ارز موثر بوده چرا که معلوم نیست این دولت با چه سیاست گذاری بازار ارز را مدیریت کند.

افقه خاطرنشان کرد: نرخ تعادلی دلار در بازار بین ۲۰ تا ۲۴ هزار تومان برآورد می شود در این میان باید دید که دولت جدید با چه راهکار و سیاست گذاری می خواهد نرخ ارز را در بازار به رقمی معقول و منطقی برساند چرا که دولت صاحب اصلی ارز به دلیل برخورداری این کالا در حجم بسیار بالاست. حال اگر دولت سیزدهم اقدامات خود را در راستای ساماندهی بازار ارز بگذارد باید با در نظرگرفتن جمیع جهات، سیاست گذاری های ارزی خود را طوری اعمال کند که نرخ ارز سیر صعودی به خود نگیرد.

این اقتصاددان با بیان اینکه سیاست دولت فعلی سیاست اقتصاد بازار آزاد است و به تبع همین سیاست دولت نمی خواست نرخ ارز خیلی در بازار کاهشی باشد، گفت: امیدواریم تیم اقتصادی دولت جدید سیاستی را پیش گیرد که قیمت ها متعادل در نظر گرفته شود و در مسیر ثبات قیمت ها گام بردارد زیرا بی ثباتی همیشه بازارها را به هم می ریزد و قیمت ها را نوسانی می کند.

وی اضافه کرد: البته ایجاد تعادل قیمت ها و بسترسازی مناسب برای کاهش قیمت ارز در بازار نیازمند برخورداری دولت از این منابع است در چنین شرایطی اقدام دولت در بازار در صورت افزابش قیمت ها و یا نوسانی شدن بازار باید با راهکارهای اصولی و اعمال مدیریت درست انجام شود تا عرضه ارز به بازار به درستی صورت گیرد چرا که طی چند سال اخیر منابع ارزی زیادی در قالب ارز کالاهای اساسی تخصیص یافت اما بخش عمده آن بدون اینکه به نفع مردم باشد از بین رفت.

تیم اقتصادی دولت جدید باید بر ثبات بخشی نرخ ارز در بازار تمرکز ویژه کند حتی اگر این نرخ یعنی دلار ۲۵ هزار تومان یا بیشتر هم باشد اما با تعیین قیمت مشخص و معین آن دیگر نگذارد بیش از آن افزایش یابد چرا که با ثبات بخشی بازار ارز سایر متغیرهای دیگر به راحتی  پس از مدتی کوتاه خود را با این نرخ تطبیق می دهند

ثبات بخشی قیمت ارز مهمتر از کاهش قیمت این کالاست
این استاد دانشگاه تصریح کرد: تیم اقتصادی دولت جدید باید بر ثبات بخشی نرخ ارز در بازار تمرکز ویژه کند حتی اگر این نرخ یعنی دلار ۲۵ هزار تومان یا بیشتر نیر باشد اما با تعیین قیمت مشخص و معین آن دیگر نگذارد بیش از آن افزایش یابد چرا که با ثبات بخشی بازار ارز سایر متغیرهای دیگر به راحتی و پس از مدتی کوتاه خود را با این نرخ تطبیق می دهند.

وی به سردرگمی فعالان اقتصادی و بازاریان در پی بی ثباتی نرخ ارز در بازار اشاره کرد و گفت: بازار تا پایان فعالیت دولت روحانی هیجانی و بی ثبات همراه با نوسان قیمت خواهد بود اما با استقرار دولت جدید بی تردید تحولی در بازار با سیاست گذاریهای جدید ایجاد می شود.

آلبرت بغزیان، اقتصاددان و استاد دانشگاه تهران نیز در گفتگو با «خبرگزاری بازار» گفت: استدلال من این است که بانک مرکزی در این روزهای پایانی فعالیت خود می خواهد از محل فروش ارز کسب درآمد بالا کند و اینکه اعلام می شود بازار آزاد بانی افزایش قیمت ارز بوده دروغ محض است.

 وی با بیان اینکه خود بانک مرکزی قیمت ها را در بازار ارز تعیین می کند افزود: قیمت دلار دیروز از مرز ۲۶ هزار تومان نیز عبور کرد اما بانک مرکزی با درج قیمت دلار در کانال ۲۵ هزار تومان، مانع از رشد نرخ این کالا شد. حال سئوال اینجاست که چرا زمانی که نرخ ارز ۲۲ یا ۲۳ هزار تومان بود این بانک قیمت ها را پایین نگه نداشت تا اکنون قیمت دلار به حدود ۲۶ هزار تومان برسد؟.

اگر بانک مرکزی رهرو قیمت ارز در بازار است همچنین رژیم ارزی نرخ مدیریت شناورشده را دارد این چگونه مدیریتی است که قیمت ها باید در اختیار بازارآزاد باشد؟ حال اگر واقعا چنین است باید در بانک مرکزی را بست

دولت روحانی مقصر افزایش نرخ ارز را بازار آزاد عنوان می کرد
این اقتصاددان خاطرنشان کرد: معمولا رشد قیمت ها در بازار ارز را به گردن بازار آزاد می اندازند در حالی که چنین نیست و اگر بانک مرکزی رهرو قیمت ارز در بازار است همچنین اگر بانک مرکزی رژیم ارزی نرخ مدیریت شناور شده را دارد این چگونه مدیریتی است که قیمت ها باید در اختیار بازارآزاد باشد؟ حال اگر واقعا چنین است باید در بانک مرکزی را بست.

وی با بیان اینکه چه اتفاقی افتاد که ارزی که قرار بود ۱۵ هزار تومان شود اکنون حدود ۲۶ هزار تومان است افزود: همین آقایان (مسئولان دولتی) می گفتند؛ ارز ۱۵ هزار تومان می شود حال به نظر می رسد که دولت می خواست با این ترفند ارزهای خانگی را سمت بازار بکشاند و از این طریق کسب سود کند.

بغزیان ادامه داد: دولت جدید نیز معلوم نیست برای ساماندهی ارز چه سیاستی را در پیش گیرد چرا که سفره مردم با ارز ۲۳ هزار تومان هم خالی بود. امیدواریم سیاست های ارزی  در دولت جدید چون دولت فعلی که عمر آن رو به پایان است نباشد چرا که دولت روحانی ارز را ابزاری برای کسب درآمد خود می دانست بدون اینکه به تبعات آن فکر می کرد.

بنا به این گزارش، بازار ارز در این روزهای پایانی فعالیت دولت روحانی متشنج و هیجانی است،  قیمت ها بر ریل رشد قرار گرفته و بانک مرکزی نیز خیلی راغب به مدیریت این بازار نیست. کارشناسان می گویند، نوسان قیمت ها در  بازار تا پایان فعالیت دولت دوازدهم ادامه دارد و با استقرار دولت جدید و سیاست گذاری های جدید تغییراتی در قیمت ها در بازار ارز ایجاد خواهد شد.

کد خبر: ۱۰۱٬۳۱۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha