۹ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۶:۰۹
اصلی‌ترین علت‌های خاموشی‌ها؛ ناترازی در اقتصاد برق
عضو هیات رئیسه کمیسیون انرژی مجلس مطرح کرد

اصلی‌ترین علت‌های خاموشی‌ها؛ ناترازی در اقتصاد برق

اگر تنها یک درصد مساحت کشور را به پنل‌های خورشیدی اختصاص دهیم می‌توانیم نصف انرژی دنیا را تامین کنیم یا اگر فقط یک سوم کویر لوت به پنل‌های خورشیدی اختصاص یابد، دو برابر نیاز کشور تولید برق خواهیم کرد.

به گزارش بازار به نقل از خانه ملت، حسین حسین زاده به عواملی -که منجر به مواجهه با کمبود برق در کشور شده- اشاره کرد و گفت: یکی از اصلی‌ترین علت‌های خاموشی‌ها در سال جاری، عدم توازن در اقتصاد برق طی سالیان متوالی است، عدم توازن اقتصاد به معنی درآمد کم و هزینه بالا یا همان ناترازی است، البته این ناترازی مانع از سرمایه‌گذاری کافی برای تولید برق شده است به همین دلیل کشور در چنین وضعیتی قرار گرفته است.

نماینده مردم لارستان و خنج و گراش و اوز در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه دولت ۵۰ هزار میلیارد تومان به بخش خصوصی و صنعت برق بدهی دارد، افزود: اگرچه اخلاقا از مردم انتظار کاهش مصرف می‌رود اما آن‌ها مقصر وضعیت موجود نیستند چراکه تصمیم‌گیری‌ها و عملکرد مسئولان، صنعت برق را به این وضعیت کشانده است.

وی رفتن به سمت انرژی‌های تجدیدپذیر را ازجمله راه‌های برون‌رفت از این مشکل دانست و ادامه داد: هرچند باید تا پایان برنامه ششم، سالانه ۵ درصد (رقمی معادل ۴ تا ۵ هزار مگاوات) به تولید برق کشور از طریق انرژی‌های تجدیدپذیر اضافه می‌شد اما این تولید تاکنون-که در پایان سال برنامه ششم هستیم- به سختی به هزار مگاوات می‌رسد.

حسین زاده با تاکید بر اینکه درحالی صنعت سیاسی شده است که سیاست صنعتی خوبی نداریم، اظهار کرد: همچنین ایران ظرفیت بالایی برای استفاده از انرژی‌های خورشیدی دارد تا جایی که اگر تنها یک درصد مساحت کشور را به پنل‌های خورشیدی اختصاص دهیم می‌توانیم نصف انرژی دنیا را تامین کنیم یا اگر فقط یک سوم کویر لوت به پنل‌های خورشیدی اختصاص یابد، ۲ برابر نیاز کشور تولید برق خواهیم کرد.

این نماینده مجلس یازدهم در ادامه توضیح داد: اگرچه پایدارترین برق، برق هسته‌ای است اما از آنجا که هزینه تولید برق هسته‌ای بالا است می‌توان روش‌های دیگری را پیش برد چراکه تولید برق از طریق انرژی هسته‌ای به ازای هر کیلووات ساعت ۱۳۰ تا ۱۵۰ دلار هزینه دارد اما هزینه تولید برق از طریق انرژی خورشیدی بین ۳۰ تا ۵۰ دلار است بنابراین باید به سمت هزینه کمتر در زمان کوتاه با تولید برق بیشتر رفت.

عضو هیات رئیسه کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه معیوب بودن سیستم انتقال و توزیع نیز از عوامل دیگری است که کمبود برق را به دنبال داشته است لذا باید این مشکل را نیز به صورت ریشه‌ای حل کرد، گفت: به‌یقین تعطیلی پنجشنبه‌ها و صنایع بزرگ صرفا مسکنی در کوتاه مدت برای جلوگیری از قطعی برق است چراکه قطعی برق صنایع بزرگ افزایش قیمت محصولات مختلف همچون سیمان را به‌دنبال داشته لذا بیش از این نمی‌توان کارخانجات را تعطیل نگه داشت.

کد خبر: ۱۰۱٬۲۰۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha