۹ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۴:۰۱
کاهش سهم بخش کشاورزی و خدمات در اشتغال کل کشور؛ سهم بخش صنعت افزایش یافت
در سه ماهه نخست امسال صورت گرفت

کاهش سهم بخش کشاورزی و خدمات در اشتغال کل کشور؛ سهم بخش صنعت افزایش یافت

در سه ماهه نخست امسال در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته سهم بخش کشاورزی در اشتغال کشور ۷ دهم درصد و سهم خدمات ۹ دهم درصد کاهش ولی سهم بخش صنعت چهار دهم درصد افزایش یافته است.

بازار؛ گروه اصناف و بازرگانی: مرکز آمار ایران در گزارش خود اعلام کرد که در سه ماهه نخست امسال سهم بخش خدمات از اشتغال کل کشور به ۴۸.۸ درصد، سهم بخش های صنعتی ۳۳.۲ درصد بود و سهم کشاورزی نیز از کل اشتغال کشور در بهار امسال به ۱۷.۹ درصد رسید.

در این مدت تعداد شاغلین کشور در حوزه‌های مختلف صنعتی به ۷ میلیون و ۸۷۲ هزار و ۲۳ نفر رسیده است و سهم این بخش در اشتغال کل کشور معادل ۳۳.۲ درصد بوده است.

همچنین در این مدت سهم خدمات از کل اشتغال کشور به ۴۸.۸ درصد  و آمارها نشان می‌دهد که در این بخش در کشور ۱۱ میلیون و ۵۵۲ هزار و ۳۹۷ نفر مشغول کار بودند.

در مدت یاد شده سهم بخش کشاورزی از کل اشتغال کشور نیز به ۱۷.۹  درصد رسید و در مجموع در این بخش در سه ماهه نخست امسال ۴ میلیون و ۲۴۹ هزار و ۷۵۴ مشغول کار بودند

در مدت یاد شده سهم بخش کشاورزی از کل اشتغال کشور نیز به ۱۷.۹  درصد رسید و در مجموع در این بخش در سه ماهه نخست امسال ۴ میلیون و ۲۴۹ هزار و ۷۵۴ مشغول کار بودند. این در حالی است که در سال گذشته در بخش کشاورزی ۴ میلیون و ۲۶۴ هزار و ۶۲۷ نفر، در بخش خدمات ۱۱ میلیون و ۴۰۴ هزار و ۹۴۲ نفر و در بخش صنعتی کشور ۷ میلیون و ۲۹۰ هزار و ۹۷۶ شاغل مشغول بکار بودند.

آمارها نشان می دهد که در  فصل بهار سال گذشته سهم بخش کشاورزی ۱۸.۶ درصد،   سهم خدمات ۴۹.۷ درصد و  سهم بخش صنعت      ۳۱.۸ درصد بوده است.

تعداد شاغلان در کشور بیش از ۲۳ میلیون نفر 
در بهار سال جاری تعداد شاغلان در کل کشور ۲۳ میلیون و ۷۰۰ هزار نفر بوده است که حدود ۳۸ درصد از کل جمعیت کشور را تشکیل می‌دهد.

طبق گزارش مرکز آمار ایران در سه ماهه نخست امسال در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، تعداد شاغلان کشور بیش از ۷۱۳ هزار نفر بیشتر شده که افزایش ۸ دهم درصدی را نشان می دهد.

در این مدت تعداد شاغلان مرد بیش از ۸۳ درصد کل شاغلان کشور را به خود اختصاص دادند که نسبت به مدت مشابه سال ۹۹ بالغ بر ۸۸۰ هزار نفر بیشتر شده است و این باعث شده نسبت اشتغال مردان طی این مدت ۲.۱ درصد افزایش یابد.

همچنین در این مدت تعداد شاغلان زن بیش از ۱۶۰ هزار نفر کمتر شده که نسبت اشتغال برای این گروه ۷ دهم درصدی داشته است.

نرخ بیکاری  در سه ماهه نخست امسال ( فصل بهار)
در سه ماهه امسال حدود ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار نفر بالای ۱۵ سال در کشور بیکار بودند، که این تعداد نرخ بیکاری به ۸.۸ درصد رساند و در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته تعداد بیکاران در کشور حدود ۲۱۴ هزار نفر کاهش یافته و نرخ بیکاری نیز یک واحد درصد کمتر شده است.

بر اساس این گزارش مرکز آمار ایران، در این مدت نرخ بیکاری برای مردان از ۹ درصد در بهار ۹۹ به ۷.۵ درصد در بهار ۱۴۰۰ رسیده و تعداد بیکاران مرد نیز کاهش ۲۸۶ هزار نفری را تجربه کرده است.

در این مدت ۶۷ هزار نفر به تعداد بیکاران زن اضافه شده است
این در حالی است که طی این مدت ۶۷ هزار نفر به تعداد بیکاران زن اضافه شده و نرخ بیکاری آنها نیز از ۱۳.۷ درصد به  ۱۵.۶ درصد افزایش یافته است.

نرخ بیکاری برای جوانان کشور به مراتب بالاتر است زیرا در سه ماه نخست امسال نرخ بیکاری در میان جوانان ۱۵ تا ۲۴ سال به ۲۲.۱ درصد بوده است که نسبت به مشابه سال گذشته  ۲.۴ درصد کمتر شده است.

با این حال بهبود نرخ بیکاری در این مدت برای زنان و مردان یکسان نبوده است و نرخ بیکاری مردان جوان در این رده سنی حدود ۴ واحد درصد کاهش یافته و به ۱۸.۹ درصد رسیده است و این در حالی است که نرخ بیکاری زنان ۶.۴ درصد بیشتر شده و به ۳۷.۹ درصد رسیده است.

در بهار ۱۴۰۰ نرخ بیکاری افراد ۱۸ تا ۳۵ سال از ۱۶.۷ درصد به ۱۵.۶ درصد کاهش یافته است و نرخ بیکاری مردان در این گروه سنی با کاهش ۲.۱ درصد به ۱۲.۹ درصد رسیده است

در میان جوانان ۱۸ تا ۳۵ سال نرخ بیکاری کمی بهتر از گروه سنی ۱۵ تا ۲۴ سال بوده است، اما نسبت به کل افراد ۱۵ سال به بالا بیشتر شده است.

در بهار ۱۴۰۰ نرخ بیکاری افراد ۱۸ تا ۳۵ سال از ۱۶.۷ درصد به ۱۵.۶ درصد کاهش یافته است و نرخ بیکاری مردان در این گروه سنی با کاهش ۲.۱ درصد به ۱۲.۹ درصد رسیده است.

این در حالی است که طبق گزارش مرکز آمار ایران نرخ بیکاری زنان در این گروه سنی ۳.۵ واحد درصد افزایش داشته و معادل ۲۷.۸ درصد  ۲۷کاهش یافته است.

کد خبر: ۱۰۱٬۱۶۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha