۹ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۷:۲۰
رکود عمیق در بازار آهن

رکود عمیق در بازار آهن

در هفته منتهی به عید غدیر، کلیت بازارآهن تحت فشار کاهش تولید و از سوی دیگر عدم تحقق ۱۰ درصد دیماند برق واحدهای فولادی در نابسامانی سپری شد.

به گزارش بازار به نقل از آهن پرایس، در هفته منتهی به عید غدیر، کلیت بازارآهن تحت فشار کاهش تولید و از سوی دیگر عدم تحقق ۱۰ درصد دیماند برق واحدهای فولادی در نابسامانی سپری شد. شیب صعودی قیمت ها نیز چشم گیر بود؛ متوسط قیمت میلگرد ۱۴ آجدار تقریبا ۶۷۸ تومان رشد داشت و روی نرخ ۱۷ هزار و ۸۴۰ تومان قرار گرفت، همچنین متوسط قیمت تیرآهن ۱۴ نیز با ۳۵۰ تومان رشد به ۱۷ هزار و ۸۵۰ تومان رسید. از سوی دیگر برای سومین هفته متوالی عرضه شمش تعطیل بود و میلگرد عرضه شده در روز چهارشنبه با رقابتی بالغ بر ۱/۵درصد مواجه شد.

با تغییرات آب و هوایی نیز در روزهای اخیر کاهش دما نوید بخش احتمال رفع تدریجی مشکل برق فولادی ها خواهد بود؛ با این وجود کارشناسان معتقدند زودتر از یک ماه آینده شرایط به حالت عادی بر نمی گردد. در طی هفته گذشته نیز شمش القایی که با محدودیت خاموشی مواجه بود، با رشد قیمت همراه شد و علت بخشی از نوسان وسیع بازار نیزهمین رشد نابسامان بود.

پیش بینی می شود در هفته ی جاری نوسان قابل ملاحظه ی در بازار ارز را شاهد باشیم؛ در واقع بعد از سخنرانی مقام معظم رهبری در روز چهارشنبه در مورد مذاکرات وین دلار تا مرز ۲۶ هزار تومان نیز صعود کرد؛ حال با توجه به سطح معاملات فردایی و همچنین نرخ نابسامان دلار در هفته جاری احتمال رشد را دارد اگرچه دخالت بازار ساز می تواند در کنترل این هیجانات موثر باشد.

به طور کلی بازار فولاد افزایش نرخ ارز در روز چهارشنبه را لحاظ نکرده و احتمالا در روز جاری با افزایش قیمت و یا در بهترین حالت ثبات قیمتی کار خود را ادامه خواهد داد. با اینکه در روزهای اخیر بازار گرفتار رکود عمیق و نفس گیری است اما عرضه کننده هر بار به دنبال دلیل خردمندانه ای در جهت افزایش قیمت می باشد.

در پایان این هفته مراسم تحلیف رییس جمهور نیز پیشرو است و روزهای پایینی دولت روحانی می باشد؛ بنابراین بسیاری از مصرف کنندگان که تا کنون به امید تغییرات در دولت رئیسی از خرید دست نگه داشته اند صبر پیشه خواهند کرد تا رویکردهای دولت جدید را مشاهده کنند. در بازه زمانی کوتاهی که احتمال تبادل زندانیان و دسترسی ایران به ۵ الی ۶ میلیارد دلار از منابعش وجود دارد این کار می تواند مشکلات کسری بودجه ۱۴۰۰ را رفع نماید؛ اما با تمام این اوصاف کار دولت سیزدهم در کنترل متغیرهای اساسی اقتصادی آسان نخواهد بود.

کد خبر: ۱۰۱٬۱۲۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha