۱۰ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۸:۴۵
شیل امریکا در حال نمایش اولین نشانه های بهبود| عقب نشینی ۵۸ دلاری برنت در سال آینده
رئیس تحقیقات خاورمیانه بانک میتسوبیشی ژاپن؛

شیل امریکا در حال نمایش اولین نشانه های بهبود| عقب نشینی ۵۸ دلاری برنت در سال آینده

«احسان خمان» با بیان اینکه قیمت نفت در حال حاضر نزدیک به بالاترین سطح چرخه ای و با جهشی اضافی در حال حرکت است، می گوید: برنت در سه ماهه سوم و چهارم ۲۰۲۱ با قیمت ۷۳ و ۶۴ دلار در هربشکه معامله خواهد شد.

تهمینه غمخوار؛ بازار: با افزایش سریع تقاضا نسبت به عرضه و واکسیناسیون که می تواند تاثیر تجدید حیات بیماری کوید_۱۹ در سراسر جهان را کاهش دهد، قیمت نفت در روز جمعه افزایش یافت و شاخص جهانی برنت چهارمین افزایش ماهانه خود را ثبت نمود.

بر اساس گزارش سی ان بی سی، بهای معاملات آتی نفت برنت برای سپتامبر که روز جمعه به پایان رسید، با ۲۸ سنت یا ۰.۴ درصد افزایش به ۷۶.۳۳ دلار در هر بشکه رسید و قرارداد فعال تر برای ماه اکتبر با ۳۱ سنت افزایش، ۷۵.۴۱ دلار در هر بشکه را تجربه کرد.

بهای معاملات آتی نفت وست تگزاس اینترمدیت آمریکا (WTI) با ۳۳ سنت یا ۰.۵ درصد افزایش نیز به ۷۳.۹۵ دلار در هر بشکه رسید.

هر دوی این معیارها بیش از دو درصد در هفته گذشته افزایش یافتند، در حالی که نفت برنت در ماه جولای ۱.۶ درصد رشد داشت و چهارمین افزایش ماهانه متوالی را به ثبت رساند. قیمت وست تگزاس اینترمدیت آمریکا نیز در این ماه بدون تغییر گزارش شد.

حتی با افزایش موارد ابتلا به ویروس کرونا در ایالات متحده، سراسر آسیا و مناطقی از اروپا، تحلیلگران بر این باورند که که نرخ بالای واکسیناسیون نیاز به محدودیت و تعطیلی شدید را که تقاضا را در اوج بیماری همه گیر در سال گذشته کاهش داده بود، محدود می کند.

«جیم ریتربوش» رئیس شرکت «ریتربوش اند آسوشیتس» در همین راستا گفت:مجموعه نفت ظاهراً به عامل کرونا و تاثیر آن بر روی نفت نگاه مجددی کرده تا مشخص شود که تقاضا تنها با کاهش نسبی روبرو خواهد شد که البته در مقایسه با کاهش مصرف سال گذشته بسیار ناچیز است.

بر اساس این گزارش، همچنین، تحلیلگران به افزایش سریع مصرف بنزین و تولیدات صنعتی هند پس از شیوع کووید_۱۹ به عنوان نشانه ای از انعطاف پذیری بیشتر اقتصادی اشاره کرده اند.

الکساندر نواک، معاون نخست وزیر روسیه در همین راستا اعلام کرده که مصرف نفت در سراسر جهان در حال افزایش است. وی در گفتگو با رویترز ضمن بیان اینکه تقاضا در حال طی کردن روند رو به رشد است، اظهار کرده که مصرف نیز در حال افزایش است. البته، شیوع ویروس کرونا هنوز وجود دارد اما هیچ گونه قرنطینه ای مانند قبل وجود نخواهد داشت.

به گفته تحلیلگران، غول های نفتی آمریکایی «اکسون موبیل» و «شورون» درآمد خود را اعلام کرده اند و تحلیلهای آنها نشان داده است که بازار باید منقبض باقی بماند.  

شورون به عنوان یکی از غولهای صنعت نفت آمریکا در حالی که انتظار دارد حداقل یک یا دو دکل در حوضه پرمین در سه ماهه سوم یا چهارم اضافه کند، اعلام کرده که تقاضا برای اکثر محصولات غیر از سوخت جت بین المللی به سطح قبل از همه گیری در حال بازگشت است.

داده های «بیکر هیوز»، یک شرکت نفت و گاز آمریکایی و یکی از بزرگترین شرکت‌های خدمات نفتی جهان نشان می دهد که تعداد دکل های نفتی ایالات متحده برای ۱۱ ماه متوالی افزایش یافته در حالی که البته این هفته دو تن کاهش یافته و به ۳۸۵ دکل رسیده است.

«ادوارد مویا»، تحلیلگر ارشد بازار آمریکا در تجارت آنلاین فارکس و کارگزار فارکس اظهار کرده است که بیگ اویل هزینه های چاه های جدید را افزایش نداده و بر کاهش بدهی تمرکز نمی کند چرا که باید اوپک پلاس را از برنامه ثابت خود برای افزایش تولید نفت راضی نگه دارد. 

از طرفی، اوپک پلاس نیز در حال از دست دادن سهم بازار آمریکا نیست و این موضوع بدان معناست که بازار نفت هنوز در شرف صعود بسیار بیشتر است.

نظرسنجی رویترز نشان می دهد که تولید نفت اوپک در ماه ژوئیه به بالاترین میزان از آوریل ۲۰۲۰ رسید چرا که اعضای این گروه اعمال محدودیت های بیشتر را کاهش دادند.  

بر اساس گزارش ماهانه دولت، تولید نفت خام آمریکا در ماه مه فقط ۸۰ هزار بشکه در روز افزایش یافت و به ۱۱.۲۳ میلیون بشکه در روز رسید.

همچنین، نظرسنجی رویترز نشان داد که با این وجود، قیمت نفت تا پایان سال با حمایت از بهبود اقتصاد جهانی و بازگشت کندتر از آنچه از سوی عرضه نفت ایران انتظار می رود  به همراه دستاوردهای بیشتر محدود شده توسط گونه های جدید ویروس کرونا، نزدیک به رقمی برابر ۷۰ دلار در هر بشکه معامله خواهد شد.

منابع تجاری اعلام کرده اند که انتظار می رود عربستان سعودی صادرکننده بزرگ نفت نیز در ماه سپتامبر برای دومین ماه متوالی قیمت نفت خام خود را برای فروش به آسیا افزایش دهد و در معیارهای خاورمیانه قدرت خود را دنبال نماید.

شیل امریکا در حال نمایش اولین نشانه های بهبود| عقب نشینی ۵۸ دلاری برنت در سال آینده

در همین راستا، «احسان خمان»، رئیس تحقیقات خاورمیانه و شمال آفریقا در بانک ژاپنی MUFG مستقر در امارات به خبرنگار بازار گفت: بازارهای نفت بسیاری از نگرانی های کلان پیرامون ویروس کرونا را کنار گذاشته اند چرا که نفت خام برنت افت هفت درصدی خود را در ۱۹ ژوئیه جبران کرد.

 وی افزود: با این حال، بسیاری از مسائل هنوز نامشخص است. به نظر می رسد که برای سوق دادن بازار به هر دو طرف تردید وجود دارد و با توجه به دو نیروی متضاد، احتمالاً در هفته های آتی، بازار در وضعیتی ثابت باقی خواهد ماند.

 رئیس تحقیقات خاورمیانه و شمال آفریقا در بانک ژاپنی MUFG ادامه داد: در درجه نخست، به دلیل سرعت چشمگیر تقاضای ناشی از واکسن (به ویژه در بازارهای توسعه یافته)، در کنار عرضه غیر کششی (رشد ملایم شیل، تأخیر عرضه بشکه های ایرانی در بازار و تنها افزایش های تولید پایدار اوپک پلاس)، اصول بنیادی و اساسی در آینده نزدیک از محدودیت بازار جهانی نفت حمایت خواهند کرد.

احسان خمان اضافه کرد: از طرفی، خطرات و پیامدهای منفی برای تقاضای بازارهای نوظهور (که نرخ واکسیناسیون در آن مناطق عقب می افتد) ناشی از نوع دلتا وجود دارد.

بر اساس اعلام رئیس تحقیقات خاورمیانه و شمال آفریقا در MUFG، در خصوص وضعیت نفت در هفته گذشته به خبرنگار بازار، فشارها بر بازار نفت به دلیل ادامه کشمکش میان نگرانی های نوع دلتا و بازگشایی مجدد، در هفته گذشته به طور موقت متوقف شده بود.

این کارشناس حوزه نفت در خصوص شرایط بازار در هفته جاری افزود: ما از نظر تاکتیکی با توجه به نیروهای متضاد در هفته جاری بی طرف هستیم و سه عامل در این زمینه را در نظر میگیریم: ۱) انقباض بازار نفت از نظر فیزیکی  ۲) جنبش گسترده جهانی نوع دلتا در حالی که کاهش تحرک به سرعت ادامه می یابد ۳) مشاهده چگونگی تولید اوپک پلاس به طور مداوم توسط بازارها.

احسان خمان همچنین گفت: ما همچنان انتظار داریم در آینده نزدیک بازار جهانی نفت منقبض شود در حالی که می تواند نفت برنت را در این سه ماهه از سال گهگاه به ۸۰ دلار در هر بشکه برساند. با این حال، قدرت امروز قیمت نفت بیانگر ضعف قیمت فردای نفت است.

خمان: ما همچنان انتظار داریم در آینده نزدیک بازار جهانی نفت منقبض شود در حالی که می تواند نفت برنت را در این سه ماهه از سال گهگاه به ۸۰ دلار در هر بشکه برساند 

وی اضافه کرد: در حالی که ظرفیت اضافی فراوان و منحنی عرضه حاشیه ای مسطح، روایت یک ابر چرخه گاوی را محدود میکند، نفت شیل ایالات متحده در حال نمایش اولین نشانه های بهبود است، قیمت های بالاتر نفت، فضا را برای حفاظت تاکتیکی تولیدکنندگان فراهم کرده و چشم انداز بازگشت تولید شیل را در سال ۲۰۲۲ تقویت می نماید.

رئیس تحقیقات خاورمیانه و شمال آفریقا در بانک ژاپنی MUFG اضافه کرد که با این اوصاف، ما معتقدیم که قیمت نفت در حال حاضر نزدیک به بالاترین سطح چرخه ای و با جهشی اضافی در حال حرکت است.

وی گفت: تحلیل فصلی ما این است که برنت در سه ماهه سوم و چهارم ۲۰۲۱ به ترتیب با قیمت ۷۳ دلار در بشکه و ۶۴ دلار در بشکه و در سال ۲۰۲۲ به طور میانگین ۵۸ دلار در بشکه عقب نشینی کند. 

با میزان بیشتر تولید اوپک پلاس، افزایش مداوم شیل، بازگشت نهایی عرضه نفت ایران در کنار تقاضای عادی تر، به تدریج شورت اویل در امتداد منحنی بیشتر منحرف خواهد شد

خمان گفت: با میزان بیشتر تولید اوپک پلاس، افزایش مداوم شیل، بازگشت نهایی عرضه نفت ایران در کنار تقاضای عادی تر، به تدریج شورت اویل در امتداد منحنی بیشتر منحرف خواهد شد.

کد خبر: ۱۰۱٬۱۲۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha