۹ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۰:۵۶
مسیرهای معامله گری موفق در بورس
یادداشت؛

مسیرهای معامله گری موفق در بورس

امیرآبادی مدرس و فعال بازار جهانی به بررسی طرح معاملاتی در یادداشتی پرداخته است.

رحمان امیرآبادی؛ بازار: برای اینکه بتوانید بهترین معاملات را در بازار جهانی داشته باشید ابتدا باید ببینید چگونه تریدری هستید، این نکته مهمی است که باید تکلیف خود را با خود در نحوه ترید مشخص کنید 

 بسیاری از معامله‌گران تصور می‌کنند پس از چند معامله موفق شانس همیشه با آنها باقی خواهد ماند اما هرگز اینگونه نیست. به محدودیت‌های خود پایبند باشید و با مدیریت ریسک (Risk Management) از پول خود مراقبت کنید


اصولا سه گروه معامله گر در بازار ها وجود دارد :
 معامله گر روزانه
 کسی است که تمام معاملات خود را در طول یک روز انجام می‌دهد 
و در آخر  روز خود هیچ معامله  فعال یا بازی  ندارد. 
این دسته از تریدرها در طی چند ساعت یا ثانیه ( اسکالپر ) تکلیف خریدها و فروش‌های خود را معلوم می‌کنند
سوئینگ تریدر ها 
 معاملات این دسته بر  نگهداری و فروش در قیمت مشخص است برخلاف معامله گران  روزانه این دسته از تریدرها  ممکن است چند روز، چند هفته، چند ماه یا حتی چند سال به نگهداری از دارایی‌های خود بپردازند.
 ربات‌ها یا الگوریتم‌ها
 الگوریتم‌ها حاصل تحلیل‌های پیچیده هستند و توسط یک ربات اجرا می‌شوند. 
در این نوع از ترید، ربات‌ها با رسیدن به شرایط خاصی که در الگوریتم مشخص شده اقدام به خرید یا فروش یک ارز دیجیتال می‌کنند. و یک ایراد بزرگ در آنها درک نکردن احساسات بازار است، در کل هیچ دارو و قرص جادویی برای ساختن یک معامله گر عالی وجود ندارد. تنها چیزی که می‌دانیم این است که یک سری حقایق کلیدی وجود دارند که باید آنها را رعایت کنیم تا در معامله با دارایی واقعی خود، آماده و محتاط باشیم.

جالب است بدانیم بازندگان اصلی بازار پزشکان مهندسان و وکلا و افرادی هستند که طبقه اجتماعی بالایی دارند،حتی با دانش ترین  معامله‌گران هم گاهی اوقات به علت  تصمیمات احساسی اشتباه کرده و بعد از آن خود را سرزنش می کنند . این امر در معامله طبیعی است زیرا ما انسان هستیم و گاهی تسلیم احساسات خود می‌شویم خصوصا وقتی می‌خواهیم پول خود را به خطر بیندازیم.و این موارد احساسی در اشخاص که در شغل خاصی ماهری هستن مثل پزشکان و ... بیشتر خودش را  نشان می‌دهد.

حالا باید بررسی کنیم چه نگاهی داشته باشیم تا معامله گر یا تریدر بهتری باشیم برای این کار باید چند نکته را رعایت کنیم:
 
۱.مانند ربات  باشید و هیچگاه به احساسات اجازه تصمیم گیری ندهید 

۲.تصمیمات شما باید بر اساس پلن مانند تحلیل تکنیکال ، بنیادی، و رفتار شناسی بازار باشد و بدون سیگنال نباید دست به هیچ کاری بزنید.
 
۳. همیشه تحلیل خود را داشته باشید و صرفاً به توصیه دیگران اقدام به خرید یا فروش نکنید.چرا که احمقانه ترین کار این است که در ترید به توسعه دیگران دست به خرید فروش بزنید،در دنیا هیچ کار احمقانه تر از این وجود ندارد، زیرا شما اگر سود هم کنید تا همیشه به عده ای دیگر وابسته هستید.
 
۴.در رابطه با زندگی و کار ترید تعادل ایجاد کنید. استرس بالا و فشار کاری معامله گر هارو  را خسته می‌کند. بنابراین همیشه برای زندگی شخصی خود زمان مناسبی بگذارید و همه چیز را فدای کار خود نکنید. به قول آلفنسو معامله گر معروف،  شما زندگی نمی کنید که ترید کنید .ترید می کنید که زندگی کنید.

و در ادامه چند نکته مهم در جهت تبدیل شدن به یک تریدر موفق:

نگاه باز به مارکت داشته و سعی کنید بین رویدادهای خبری ارتباط برقرار کنید تا در صورت بروز فرصت‌های معاملاتی بتوانید آنها را تشخیص دهید.

استفاده نکردن از حد ضرر متحرک بسیار ناراحت کننده استی زیرا ممکن است معامله سودده به یک معامله زیان‌ده تبدیل شود بنابراین همیشه از یک حدضرر متحرک (تریلینگ استاپ ) استفاده کنید.

یک پلن معاملاتی ساده طراحی کنید :  طرح تریدینگ خود را بیش از حد پیچیده نکنید.بر کسی پوشیده نیست که اگر اندیکاتور خوب بود به صورت رایگان به ما ارائه نمی دادند 
 استفاده از تعداد زیادی اندیکاتور (Indicator) و ابزارآلات معاملاتی دیگر می‌تواند شما را از برنامه ریزی‌های اولیه‌تان دور کند . هر چه تعداد این ابزارها بیشتر باشد پیچیدگی برنامه معاملاتی شما بیشتر می‌شود و ممکن است موجب شود تعداد زیادی معامله را به طور همزمان باز کنید. همچنین ممکن است اندیکاتورهای متعدد سیگنال‌های ضد و نقیض صادر کنند.برای مثال اندیکاتوری در یک پوزیشن ممکن سیگنال بای داشته و  اندیکاتور دیگری در همون موقعیت سیگنال برعکس را صادر کند.

مدیریت ریسک و سرمایه
موضوع مهم دیگه مدیریت ریسک: تجربه ثابت کرده اگه مدیریت ریسک نداشته باشید دچار فلج مغزی می شوید  در واقع تنها مقداری از پول خود را سرمایه‌گذاری کنید که توانایی از دست دادن آن را دارید.
 بسیاری از معامله‌گران تصور می‌کنند پس از چند معامله موفق شانس همیشه با آنها باقی خواهد ماند اما هرگز اینگونه نیست. به محدودیت‌های خود پایبند باشید و با مدیریت ریسک (Risk Management) از پول خود مراقبت کنید.

پایبند به قوانین نوشته خود باشید :
 یادتان باشه اگه به پلن معاملاتی خودتون احترام بزاید بازار هم به شما احترام خواهد گذاشت وگرنه دچار ضرر هنگفتی خواهید شد.
. سعی کنید نسبت ریوارد به ریسک (Risk\Reward Ratio) خود را در زمان بازکردن معامله درک کرده و مطمئن شوید که با توجه به این نسبت از آن معامله خارج خواهید شد.
حد سود و ضرر باید مطابق با طرح معاملاتی باشد و تعیین نقطه (Take Profit) و (Stop Loss) می‌تواند به شما کمک کند تا احساسی معامله نکنید.

اشتباهات خود را به چالش بکشید : مطمئن باشید با دانش ترین معامله‌ گران نیز دچار  خطا  می‌شوند، پس مهم است که بتوانید منطق این اشتباهات را درک کنید. اشتباهات رایج در معامله‌ گری شامل معامله در مارکت های  متعدد، وارد شدن به معامله با حجم نامتناسب و استفاده از  لورج  (leverage) بیش از حد، می‌شوند.

هدف معامله کردن نیست هدف معامله درست انجام دادن است: بازار وحشی  است و ما فقط می‌توانیم با چیزی که می‌بینیم معامله کنیم. ممکن است بعضی روزها چند معامله داشته باشیم و گاهی اوقات به مدت چند هفته هیچ معامله‌ای در کار نباشد. در این حالت بهترین کار این است که منتظر موقعیت‌هایی باشید که با استراتژی معامللاتی شما منطبق باشد. باز کردن معاملات تصادفی در دراز مدت باعث خداحافظی شما از این مارکت خواهد شد .

یک پلن معاملاتی ساده طراحی کنید :  طرح تریدینگ خود را بیش از حد پیچیده نکنید.بر کسی پوشیده نیست که اگر اندیکاتور خوب بود به صورت رایگان به ما ارائه نمی دادند 
 

افزایش علم و دانش نیاز همیشگی معامله گران
 به عنوان یک معامله ‌گر باید همواره به دنبال یادگیری باشید. خود را آموزش داده و پس از اتمام یک معامله آن را تحلیل کنید. با داشتن یک ژورنال تریدری  می‌توانید نکات مثبت و منفی استراتژی معاملاتی خود را پیدا کنید.
مواردی که ذکر شد برای داشتن معاملات سالم و خوب کافی نیست، اما برای شروع کافی است. وضعیت معاملاتی شما هرچه باشد باید مطمئن باشید که ذهن‌تان متمرکز است. معامله‌ گری کار آسانی نیست، اما می‌توانید با کمی نظم، انعطاف‌پذیری و عزم راسخ نحوه کنترل احساست خود را یاد بگیرید.

کد خبر: ۱۰۱٬۱۱۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha