۹ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۰:۰۹
والبر؛ سود سازی با کمک بازار سرمایه
بازار بررسی می‌کند؛

والبر؛ سود سازی با کمک بازار سرمایه

شرکت سرمایه گذاری البرز در سال ۹۹ از محل درآمدهای عملیاتی و غیر عملیاتی در مجموع ۹۷۰ میلیارد تومان سود خالص کسب کرده است که بخش قابل توجهی آن را از بازار سرمایه کسب کرده است.

بازار؛ گروه بورس: شرکت سرمایه‌گذاری البرز در سال ۹۹ از مجموع درآمدهای عملیاتی و غیر عملیاتی نزدیک به ۹۷۰ میلیارد تومان سود خالص کسب کرده که این عدد نسبت به سال گذشته ۹۸، ۹۰ درصد رشد را نشان می‌دهد که برای کسب این میزان سود هزینه‌ها خود را طی یکسال تنها ۸ درصد رشد داده است.

شرکت گروه البرز به غیر از شرکت اصلی شامل ۱۱ عضو است که از  این تعداد ۱۰ شرکت در بورس و فرابورس پذیرفته شدند و تنها یک شرکت آن غیر بورس است. عمده فعالیت شرکت گروه البرز سرمایه گذار در شرکت‌های دارویی است.

مجموع هزینه‌های اداری این شرکت برای سال ۹۹ تنها ۹ میلیارد تومان بوده که نسبت به سال ۹۸، فقط ۸ درصد رشد را نشان می‌دهد که از این ۹ میلیارد تومان ۴ میلیارد ۵۰۰ میلیون تومان آن مربوط به حقوق و دستمزد ۱۹ پرسنل در ۱۲ ماه بوده که به طور میانگین هر کارمند ماهانه نزدیک به ۲۰ میلیون تومان مزایا و دستمزد دریافت کرده است

شرکت‌ اصلی سرمایه‌گذاری البرز در سال گذشته نزدیک به ۵۳۰ میلیارد تومان درآمد عملیاتی داشته که از این میزان ۵۲۰ میلیارد تومان آن حاصل از سرمایه‌گذاری در سهام بوده که این سود نسبت به سال ۹۸ بیش از ۵۰ درصد رشد کرده است. در جزئیات درآمد حاصل از سهام نزدیک به ۴۸۰ میلیارد تومان آن از سهام شرکت‌های فرعی(شرکت‌های زیر مجموعه شرکت اصلی) بوده که این عدد نسبت به سال گذشته ۲ برابر شده است در حالی که درآمد حاصل از سود سهام شرکت‌های وابسته(به شرکتی که واحد سرمایه‌گذار در آن نفوذ قابل ملاحظه دارد)  بوده که در سال ۹۹، حدود ۳۰ میلیارد تومان بوده نسبت به سال ۹۸ تقریبا نصف شده است.

این شرکت نیمی از سود سهام را از شرکت گروه داروئی سبحان با ۶۴ درصد از سهام شرکت دارد و بعد از شرکت پخش البرز بیشتر سود سهام را به این شرکت داده است، بنابراین هر گونه عملکرد در این دو شرکت بیشترین تاثیر را بر درآمدهای عملیاتی آن دارد، به عبارتی شرکت سرمایه گذاری البرز با داشتن حدود ۲ میلیارد سهم از گروه دارویی سبحان به ازای هر سهم ۱.۲۳۴ ریال درآمد کسب کرده است.

این شرکت در سال گذشته حدود ۴۴۰ میلیارد تومان درآمد غیر عملیاتی کسب کرده که حاصل فروش سهام شرکت‌های فرعی و وابسته بوده که این درآمد در طی یکسال ۱۵۲ درصد رشد داشته که این درآمد پایدار نیست. بیشترین سهامی که این شرکت در سال گذشته فروخته است مربوط به شرکت دارو سازی سبحان آنکولوژی با ۴۹ میلیون سهم که متوسط نرخ فروش هر سهم ۱۹.۹۸۴ ریال بوده، فروخته است که در مجموع ۹۲ میلیارد تومان از این فروش سود کرده است.

فروش سهام در زمان ریزش شاخص کل
در سال گذشته با رشد شارپی شاخص کل بورس سهام  سبحان آنکولوژی با نماد دسانکو در ۱۶ تیر ماه به ۳۶.۷۶۹ ریال رسید که بعد از آن با ریزش بازار سهام آن در ۲۵ آبان به حدود ۱۳.۸۶۱ ریال رسید که میانگین این دو عدد به ۲۵.۳۱۵ ریال می‌رسد یعنی  این شرکت سهام دسانکو در یک بازه زمانی کوتاه مدت در دوران ریزش فروخته است.

در مجموع شرکت سرمایه‌گذاری البرز در سال گذشته ۹۷۰ میلیارد تومان از درآمدهای عملیاتی و غیر عملیاتی درآمد کسب کرده که به خاطر کم بودن هزینه‌ها تقرییا سود خالص آن نزدیک به درآمد این شرکت است که نسبت به سال گذشته ۹۰ درصد رشد داشته است.

این شرکت به ازای هر واحد درآمد عملیاتی نزدیک به ۵۷.۶۰۰ ریال هزینه کرده است که عمده هزینه هم مربوط هزینه اداری است. مجموع هزینه‌های اداری این شرکت برای سال ۹۹ تنها ۹ میلیارد تومان بوده که نسبت به سال ۹۸، فقط ۸ درصد رشد را نشان می‌دهد که از این ۹ میلیارد تومان ۴ میلیارد ۵۰۰ میلیون تومان آن مربوط به حقوق و دستمزد ۱۹ پرسنل در ۱۲ ماه بوده که به طور میانگین هر کارمند ماهانه نزدیک به ۲۰ میلیون تومان مزایا و دستمزد دریافت کرده است.

سود سازی بالای شرکت سرمایه‌گذاری البرز و افزایش ۳۷ درصدی سود انباشته آن برای سال ۹۹ این شرکت را از جهت مالی در وضعیت مناسبی قرار داده است.

در بخش ترازنامه دارایی‌های جاری(دارایی‌های که قدرت نقدشونگی آن زیر یکسال است) در سال ۹۹ به بیش از ۹۰۰ میلیارد تومان رسیده که ۶۶ درصد رشد را نشان می‌دهد که از این میزان تنها ۵میلیارد تومان است و مابقی مربوط به سرمایه‌گذاری کوتاه مدت و دریافتنی‌های تجاری است.

خیال راحتی برای پرداخت بدهی
بدهی‌های جاری این شرکت هم در سال گذشته به ۲۰۰ میلیارد تومان رسیده که ۲۸۱ درصد رشد را نشان می‌دهد که بیشتر آن به دلیل سود سهام پرداختی و پرداختی‌های غیر تجاری است. با توجه به دو دارایی جاری و بدهی جاری نسبت جاری این شرکت ۰.۲ است که نشان می‌دهد شرکت توان بسیار بالای برای پرداخت بدهی‌های کوتاه مدت خود از بخش دارایی‌های جاری دارد.

شرکت سرمایه‌گذاری البرز با نماد والبر با میانگین حجم ماهانه ۷میلیون واحد، سهام شناور ۳۱ درصد، نسبت p/e ۹.۲۱ (نسبت پی به ای گروه ۱۳.۴۵) و قیمت پایانی ۹.۱۵۰ ریال در تابلوی بورس ثبت شده است.

شرکت سرمایه گذاری دارویی تامین با نماد تیپیکو و شرکت سرمایه‌گذاری شفا دارو با نماد شفا دو شرکت سرمایه‌گذاری در گروه مواد و محصولات دارویی هستند که نماد آن‌ها در تابلوی بورس مورد معامله قرار گرفتند.

۷۹ درصد کاهش در سود انباشته تیپیکو
 آخرین گزارش صورت مالی  شرکت سرمایه‌گذاری دارویی تامین که به صورت حسابرسی نشده در کدال منتشر شده، مربوط به ۹ ماهه متهی ۳۰ بهمن ماه سال گذشته است که در آن سود خالص این شرکت ۳۶۰ میلیارد تومان بوده که بیشتر مربوط فروش سرمایه‌گذاری‌ها می‌باشد. بر اساس همین گزارش مالی سود انباشته این شرکت نسبت به دوره مالی سال۹۸، ۷۹ درصد کاهش را نشان می‌دهد.

سود سازی ۹۹درصدی سرمایه گذاری شفا
سود خالص شرکت سرمایه‌گذاری شفا دارو طبق صورت مالی حسابرسی شده ۱۲ ماهه سال گذشته ۳۵۰ میلیارد تومان بوده که ۹۹ درصد بیشتر از سال ۹۸ هست. درآمد عملیاتی که این شرکت سرمایه‌گذاری برای سال گذشته ۳۳۰ میلیارد تومان بوده که ۲۶۰ میلیارد آن را از محل سود سهام به دست آورده و ماباقی آن سود ناشی از سرمایه‌گذاری می‌باشد.

میزان هزینه‌های عملیاتی که این شرکت برای کسب این میزان درآمد خرج کرده ۱۲ میلیارد تومان بوده است. سود انباشته این شرکت برای سال ۹۹ به نزدیک  ۴۴۰ میلیارد تومان رسیده که ۴۸ درصد رشد را نسبت به سال ۹۸ نشان می‌دهد.

کد خبر: ۱۰۱٬۰۰۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • Sinahero IR ۱۷:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۹
      0 0
      چه فایده که حقوقی های والبر اجازه رشد لازم رو به سهم نمیدن