تولید انرژی الکتریکی از طریق کنترل عرق نوک انگشتان
«بازار» گزارش می دهد

تولید انرژی الکتریکی از طریق کنترل عرق نوک انگشتان

مهندسین دانشگاه کالیفرنیا یک فناوری پوشیدنی را طراحی کرده اند که از طریق عرق نوک انگشتان انرژی الکتریکی تولید می کند؛ این نوار باریک قادر است در یک خواب ۱۰ ساعته بیش از ۴۰۰ میلی ژول انرژی تولید کند.

به گزارش بازار به نقل از «Mashable »، مهندسان دانشگاه کالیفرنیا موفق شدند یک نوار نازک و انعطاف پذیر تولید کنند که برق ایجاد می کند؛ این نوار باریک بر روی نوک انگشتان پوشیده می شود واز طریق عرق  انگشت برق تولید می کند. در واقع، این دستگاه مینیمال پوشیدنی قسمت لمس انگشت را به منبع تغذیه الکترونیک و حسگرهای کوچک تبدیل می کند که با هدف حداکثر بازگشت انرژی به شخص طراحی شده است.

نکته ویژه در مورد این دستگاه با سوخت عرق این است که فناوری فوق حتی در حالی که فرد در حال خواب است یا حتی زمانی که بی حرکت می باشد نیز انرژی تولید می کند؛ به گفته این مهندسین زمانی که آب از سطح پوست تبخیر می شود، دمای پوست بدن کاهش می یابد و انسان احساس خنک شدن می کند و از همین فرایند تبخیر و جذب رطوبت می تواند انرژی هرچند اندک اما قابل استفاده استخراج کرد.

تولید انرژی الکتریکی از طریق کنترل عرق نوک انگشتان

به گفته مهندسین، این دستگاه اولین نمونه دستگاه پوشیدنی منبع تغذیه از طریق واکنش های متابولیسمی بدن است که برای تولید انرژی نیازمند هیچگونه حرکت ورزشی و فیزیکی نیست و بسیار کاربردی و راحت است. این وسیله دارای هیچگونه وزن مازادی برای کاربر نیست و مداخله ای در کارهای روزانه افراد ایجاد نخواهد کرد.

جوزف وانگ، استاد نانو دانشگاه کالفرنیا در این باره می گوید: فناوری که ما در پیش رو داریم از طریق فشار دادن انگشتان میزان قابل توجهی از  انرژی اضافی تولید می کند به گونه ای که هرکدام از فعایت های روزانه همانند تایپ کردن، ارسال پیام کوتاه، نواختن پیانو یا ضربه زدن روی بر روی صفحه کلید یک نوع فرایند تولید انرژی قلمداد می شوند.

وی افزود: این دستگاه بیشترین قدرت خود را از عرق تولید شده توسط نوک انگشتان که کارخانه ۲۴ ساعته تعریق هستند، دریافت می کند؛ نوک انگشتان یکی از نقاط پر تعریق در بدن است که دارای بیش از هزار غده عرقی است و می تواند بین ۱۰۰ تا ۱۰۰۰ برابر بیشتر از سایر مناطق بدن عرق تولید کند؛ عرق ایجاد شده در این قسمت به محض بیرون آمدن تبخیر می شود که بلافاصله در کمترین زمان ممکن  توسط  نوار  جمع آوری می گردد.

تولید انرژی الکتریکی از طریق کنترل عرق نوک انگشتان

اما داستان این دستگاه مینیمال نانویی  و جالب تنها  به جمع آوری عرق نوک انگشتان ختم نمی شود؛ بلکه این قسمت از فرایند ابتدایی ترین مرحله تولید انرژی از عرق تبخیر شده است؛ در مراحل بعدی علم مهندسی موارد وارد عمل می شود که نقش بسزایی در تبدیل مواد شیمیایی عرق به انرژی الکتریکی دارد.

همانطور که قبلا بدان اشاره شد این دستگاه نواری نازک و انعطاف پذیر است که می تواند مانند Band-Aid در نوک انگشت پوشیده شود؛ لایه ای از الکترودهای کف کربن عرق را جذب کرده و آن را به انرژی الکتریکی تبدیل می کند؛   الکترودها  استفاده شده در آن به آنزیم هایی مجهز شده اند که باعث ایجاد واکنش های شیمیایی بین لاکتات و مولکول های اکسیژن در عرق برای تولید برق می شوند، در زیر الکترودها تراشه ای ساخته شده است که به آن ماده پیزوالکتریک گفته می شود و هنگام فشار، انرژی الکتریکی اضافی تولید می کند. انرژی الکتریکی در یک خازن کوچک ذخیره می شود و در صورت لزوم به دستگاه های دیگر تخلیه می شود.

تولید انرژی الکتریکی از طریق کنترل عرق نوک انگشتان

به گفته محققین این دستگاه در طی یک خواب ۱۰ ساعته چیزی حدود ۴۰۰ میلی ژول انرژی تولید می کند که همین میزان برای تامین انرژی  ۲۴ ساعته یک ساعت مچی کافی خواهد بود و مهم تر اینکه  این مقدار  را می توان با پوشیدن ۱۰ عدد نوار بر روی تمامی انگشتان تا ۱۰ برابر افزایش داد.

مهندسین طراح این نوار  امیدوار هستند از طریق  فناوری های پوشیدنی دیگر بخش های زیادی از انرژی های شیمیای بدن انسان را به کنترل در بیاورند تا از این طریق بخش بزرگی از انرژی الکتریکی مورد نیاز برای گجت های همراه وی را تامین کنند.
کد خبر: ۱۰۰٬۹۱۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha