۷ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۱:۰۲
فعالیت ۳ میلیون دستگاه کارتخوان بی خیر برای دولت| ۴۰ هزار میلیارد تومان فرار مالیاتی در کشور
«بازار» گزارش می دهد

فعالیت ۳ میلیون دستگاه کارتخوان بی خیر برای دولت| ۴۰ هزار میلیارد تومان فرار مالیاتی در کشور

با وجودی که چند سال از ابلاغ قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان می گذرد اما این قانون به درستی اجرا نشده است و خیلی از فروشندگان ازدستگاههای کارتخوان استفاده می کنند بدون اینکه مالیات بپردازند.

اسدالله خسروی؛ بازار: قانون کسب درآمد مالیاتی از محل پایانه های فروشگاهی هنوز آنگونه که باید باشد شکل اجرایی به خود نگرفته است. به گفته کارشناسان؛ چنانچه این قانون به طور جامع در کشور عملیاتی شود نه تنها شاهد شفافیت و عدالت مالیاتی خواهیم بود بلکه چنین قانونی از فرار مالیاتی جلوگیری خواهد کرد از طرفی نیز دولت در این مسیر از منابع مالی مناسبی برخوردار می شود. قانونی که بیش از ۲ سال است در مجلس تصویب و به تائید شورای نگهبان رسیده اما هنور به طور کامل شکل اجرایی به خود نگرفته است.

در بحث کسب و کارهای بزرگ و فروشگاه ها موضوع اجرایی کردن قانون پایانه های فروشگاهی برای پرداخت مالیات مشکلی وجود ندارد اما بیشترین چالش مربوط به فروشگاه های خردی است که آنها نیز در این زمینه باید به قانون تمکین کنند

فروشندگانی که دولت را در پرداخت مالیات همراهی نمی کنند
در این قانون قراراست فعالان بازار و کسب و کار که دارای سامانه فروش چون رایانه، دستگاه کارتخوان بانکی (pos)، درگاه پرداخت الکترونیکی یا هر وسیله دیگری که امکان اتصال به شبکه های الکترونیکی پرداخت رسمی کشور و سامانه مؤدیان را داشته و از قابلیت صدور صورتحساب الکترونیکی برخوردار است بتوانند دولت را در پرداخت مالیات همراهی کنند.

البته چندی پیش علی عبداللهی رئیس مرکز فناوری اطلاعات و توسعه اقتصاد هوشمند وزارت اقتصاد از اجرای فاز نخست قانون پایانه های فروشگاهی در آینده نزدیک خبرداد و گفت؛ در شرایط کنونی قانون پایانه های فروشگاهی در فروشگاه های بزرگ اجرایی شده و اطلاعات به صورت لحظه ای در سامانه مودیان ثبت می شود، اما هنوز با عملیاتی شدن و اجرایی شدن این قانون فاصله زیادی وجود دارد.

به گفته وی در بحث کسب و کارهای بزرگ و فروشگاه ها موضوع اجرایی کردن قانون پایانه های فروشگاهی مشکلی وجود ندارد ولی بیشترین چالش مربوط به فروشگاه های خرد است که آنها نیز در این زمینه باید به قانون تمکین کنند.

سیاوش غیبی پور، کارشناس امور مالیاتی درپاسخ به اینکه چرا فعالان بازار بخصوص فروشندگانی که از کارتخوان استفاده می کنند اما در مقابل اتصال این دستگاها به سامانه امور مالیاتی مقاومت می کنند، اظهارداشت: اولا ساختار کسب وکارها در کشور سنتی است و هنور خیلی از فروشندگان از دستگاه پُز استفاده نمی کنند.  از طرفی دولت نیز فشار زیادی به مشاغلی که با دستگاههای پرداخت سر و کار دارند برای اتصال آنها به سازمان امور مالیاتی نمی آورد تا فروش آنها قانونمند شود.

رکود، فقدان دانش مالی، تحمیل فشارهای اقتصادی و درآمد اندک، موجب شده است تا خیلی از واحدهای فروش و مشاغل خرد، رغبت آنچنانی به سیستمی کردن دستگاههای کارتخوان آنگونه که به پرداخت مالیات به دولت ختم شود را نداشته باشند

کسب درآمد اندک فروشندگان خرد، بهانه ای برای متصل نکردن دستگاههای کارتخوان به سیستم امور مالیاتی
وی با بیان اینکه مقاومت خیلی از فروشندگان در سیستمی کردن فروش با استفاده از دستگاههای کارتخوان گفت: این سری افراد می گویند؛ درآمد آنچنانی ندارند و در حدی نیستند که بتوانند فروش بالایی داشته باشند و از محل کسب درآمدی که دارند به دولت مالیات بدهند. البته طبق قانون انجام هرگونه فعالیت اقتصادی یا انجام اموری که به منجر به درآمد شود، دولت نیز (در دریافت مالیات متناسب با درآمد) باید درآن سهیم باشد، اما رکود، فقدان دانش مالی، تحمیل فشارهای اقتصادی و درآمد اندک، موجب شده است تا خیلی از واحدهای فروش و مشاغل خرد، رغبت آنچنانی به سیستمی کردن دستگاههای کارتخوان آنگونه که به پرداخت مالیات به دولت ختم شود را نداشته باشند.

غیبی پور تصریح کرد: علاوه بر عدم همراهی فعالان فروشگاههای خرد در پرداخت مالیات از طریق دستگاههای کارتخوان و ... سازمان امور مالیاتی نیز در این زمینه کم کاری می کند زیرا از ابزارهای کنترل کننده چون انجام تعداد تراکنش های مالی که بتواند متخلفان را در لیست فعالیت هایی مشمول پرداخت مالیات قرار دهد استفاده نمی کند.

بخش عمده ای از کارتخوان ها به صورت اجاره در بازار مورد استفاده قرار می گیرد که در صورت ساماندهی آن و ایجاد پرونده مالیاتی برای صاحبان دستگاه های کارتخوان، بی تردید بساط کارتهای استیجاری در بازار نیز جمع خواهد شد

بساط کارتخوانهای استیجاری جمع شود
 این کارشناس امور مالیاتی ادامه داد: هر چند خیلی از دستگاههای کارتخوان توسط بانک ها به صورت قانونی و حساب کتاب شده به فعالان اقتصادی و بخش های خدمات رسان ارایه شده است و از این طریق نیز سهم مالیات بر درآمد مشاغل و فروش کالا و خدمات به درستی انجام می شود اما بخشی از این کارتخوانها نیز به صورت اجاره در بازار مورد استفاده قرار می گیرد که در صورت ساماندهی آن و ایجاد پرونده مالیاتی برای صاحبان دستگاه ها، بی تردید بساط کارتهای استیجاری نیز جمع خواهد شد.

وی خاطر نشان کرد: سازمان امور مالیاتی کشور برای جلوگیری از فرار مالیاتی همچنین شفاف سازی میزان درآمد فروشندگان فروشگاههای خرد و کلان، باید اظهار نامه مالیاتی را به افراد (حقیقی و حقوقی) که در بخش فروش کالا و یا انجام خدمات فعال هستند ارایه دهد، اما این در حالی است که تعداد ۳ میلیون کارتخوان در کشور همچنان مورد استفاده قرار می گیرند، اما به دلیل عدم شناسایی آنها همچنین متصل نبودن به سیستم امور مالیاتی هیچ عایده ای برای دولت ندارند.  

شهاب آزادی، کارشناس مالی نیز در گفتگو با «خبرگزاری بازار» درباره علت کم توجهی دولت به بحث فرارمالیاتی و ساماندهی پایانه های فروش گفت: راههای قانونی مختلفی برای کسب درآمد از محل دریافت مالیات وجود دارد که متاسفانه کمتر مورد توجه قرار می گیرد طوری که اکنون حدود ۴۰ هزار میلیارد تومان فرار مالیاتی در کشور اتفاق می افتد اما دولت در زمینه جلوگیری از این پدیده شوم خیلی نتوانسته است عملکرد مطلوبی داشته باشد.

 راه افزایش درآمد دولت  کسب منابع از طریق شناسایی فعالان اقتصادی است که به دولت مالیات نمی دهند بنابراین الزام آنها به تمکین قانون می تواند برای دولت درآمد قابل توجهی ایجاد کند 

جلوگیری از فرار مالیاتی برای کسب درآمد دولت
وی به وجود کسری بودجه و ضرورت ایجاد راهکارهای مناسب برای حل این مشکل اشاره کرد و اظهارداشت: تورم سنگین و کسری حدود ۴۰۰ هزارمیلیارد تومانی بودجه سالجاری نیازمند برنامه ریزی درست و اصولی با راهکارهای علمی است که توجه به کسب منابع از محل درآمدهای مالیاتی آنگونه که به مردم و فعالان اقتصادی فشار نیاید بلکه جلو فرار مالیاتی گرفته شود، ضروری است.

آزادی خاطرنشان کرد: دولت جدید به دلیل کسری بودجه بی تردید با کمبود منابع مالی مواجه می شود در چنین شرایطی باید بر اجرای دقیق نظام جامع مالیاتی تمرکز بر آن بتواند از محل دریافت مالیات بخش عمده ای از نیازهای امور کشور را تامین کند.  

وی یکی از راهکارهای درآمد مالیاتی را عملیاتی کردن قانون دریافت مالیات از طریق فروش کالا و خدمات با استفاده از سامانه پایانه های فروشگاهی عنوان کرد و افزود: دولت جدید چنانچه بخواهد تورم را کنترل و هزینه ها را کاهش دهد باید درآمدهای خود را افزایش دهد. راه افزایش درآمد نیز کسب منابع از طریق شناسایی فعالان اقتصادی و الزام آنها به تمکین قانون است که این افراد درآمد زیادی بدست می آورند اما به دولت هیچ مالیاتی پرداخت نمی کنند می باشد.

این کارشناس مالی در ادامه گفت: فرار مالیاتی در ایران بیداد می کند و چنانچه جلو این پدیده گرفته شود می توان به اندازه کل درآمدهای پیش بینی شده مالیات در سال برای دولت منابع جدید کسب کرد.

بنابه این گزارش، اگرچه مجلس شورای اسلامی درصدد است تا ساختار قانون مالیات به دلیل ساماندهی معافیت های مالیاتی، ایجاد پایه های جدید مالیاتی و در نهایت جلوگیری از فرار مالیاتی اصلاح شود اما همچنان فرار مالیاتی در ایران به دلیل وجود اقتصاد زیرزمینی در سطح وسیعی در حال انجام است که حل این معضل نیازمند بررسی دقیق، اقدام قانونی با راهکارهای اصولی و فنی است.   

طبق گزارشهای موجود حدود ۱۰ میلیون کارتخوان فعال در کشور وجود دارد که بخشی از این کارتخوانها بصورت اجاره ای مورد استفاده قرار می گیرند و تعداد زیادی از آنها نیز به سیستم مالیاتی متصل نیستند. طبق قانون، یکپارچه سازی پرداخت مالیات از طریق پایانه های فروش به سازمان امور مالیاتی ضرورتی است که این سازمان با همکاری سازمانها و دستگاههای مرتبط باید در مسیر قانون به اجرای این مهم توجه ویژه کنند.

کد خبر: ۱۰۰٬۹۰۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha