۲۹ اسفند ۱۳۹۸ - ۰۸:۴۹
چکهای سفید امضا راه نجات رکود اقتصادی اروپا
تزریق نقدینگی برای جلوگیری از ورشکستگی کرونایی

چکهای سفید امضا راه نجات رکود اقتصادی اروپا

دولتهای اروپایی برای محافظت از مشاغل و کارگران از رکود عمیق اقتصادی که اقتصاد جهانی به سرعت در حال غرق شدن است، مجموعه ای از آخرین برنامه های دراماتیک خود را از جمله امضای چکهایی بدون مرقوم کردن مبلغ ، ارائه داده اند.

تهمینه غمخوار؛ خبرگزاری بازار-  در میان کشورهای اروپایی در جو کنونی مبارزه با کاستن اثرات مخرب ویروس کرونا، فرانسه تاکنون جسورانه ترین رویکردها را اتخاذ و اعلام کرده که هیچ شرکتی مجاز به اعلام ورشکستگی و فروپاشی نخواهد بود زیرا با همه گیری و شیوع گسترده این بیماری، فعالیت بسیاری از مشاغل فرانسوی به حالت تعلیق درآمده است.

به همین منظور، دولت ضمانت وام هایی به ارزش صدها میلیارد دلار را به عهده گرفته،  پرداخت های مالیاتی را به تاخیر انداخته و قبض های اجاره و سود شرکت های کوچکتر را فعلا متوقف کرده است.

در همین راستا رئیس جمهور امانوئل ماکرون در نشست خبری تلویزیونی روز دوشنبه اعلام کرد که هیچ شرکت فرانسوی به هر اندازه که باشد، در معرض خطر فروپاشی قرار نخواهد گرفت.

داشتن تعهدی آهنین به تجارت و پاسخ ماکرون به اوضاع کنونی، آخرین برنامه از سری برنامه های دراماتیک است که توسط دولتهای اروپایی ترسیم شده است، زیرا آنها برای مقابله با این شیوع که هزاران نفر را می کشد و غول های جهانی را مورد هدف قرار می دهد، در رقابت با یکدیگر قرار گرفته اند.

تزریق نقدینگی نامحدود / ضمانت وام های ۵۰۰ میلیاردی در آلمان

آلمان ضمانت وامهایی به ارزش حداقل ۵۰۰ میلیارد یورو (۵۵۰ میلیارد دلار) را برعهده گرفته و تعهد کرده که نقدینگی نامحدودی را برای شرکت های آسیب دیده از این بیماری از جمله اختلال شرکت هواپیمایی لوفت هانزا به عنوان بخشی از اقدامات گسترده دولت تزریق کند.

این کشور همچنین دسترسی به وام های دریافت شده توسط بانک توسعه ایالتی را برای شرکت ها آسانتر کرده و پرداخت مالیات برای مشاغل درگیر با این بیماری را به تعویق می اندازد.

دولت آلمان در همین راستا اعلام کرد که با توجه به عدم اطمینان زیاد در شرایط فعلی، دولت بسیار آگاهانه تصمیم گرفته که هیچ محدودیتی برای حجم این اقدامات تعیین نکند. اگر نشانه هایی از اختلال جدی در اقتصاد وجودداشته باشد، دولت آلمان از تمام منابع موجود برای مقابله با این موضوع استفاده خواهد کرد.

بسته حمایتی ۲۰۰ میلیارد دلاری  اسپانیا / ضمانت وام های ۴۰۰ میلیارد دلاری در انگلیس

روز سه شنبه، نخست وزیر اسپانیا از بسته حمایتی مالی ۲۰۰ میلیارد یورویی (۲۲۰ میلیارد دلار) رونمایی کرد و اعلام کرد که دولت تمام سرمایه لازم را برای جلوگیری از ورشکستگی شرکت ها فراهم می کند.

انگلیس نیز پس از انتقادهای گسترده نسبت به تأخیر در پاسخ به این بحران، به خط مبارزه پیوست و از مردم خواست تا از تجمع در گروه های بزرگ خودداری کنند.

ریشی ساناک وزیر دارایی انگلیس اعلام کرد که دولت از وامهایی به مبلغ ۳۳۰ میلیارد پوند (۴۰۰ میلیارد دلار) برای شرکت ها پشتیبانی خواهد کرد. وی همچنین گفت که ارائه دهندگان وام موافقت کرده اند که پرداخت های سه ماهه را برای افرادی که تحت تأثیر این ویروس قرار گرفته اند به تاخیر بیاندازند.

ساناک همچنین تاکید کرد که ما هرگز با این جنگ اقتصادی روبرو نشده و آمادگی کافی در جهت انجام اقدامات لازم برای مبارزه داریم.

در مجموع تعهدات بیش از ۱.۵ تریلیون دلار است که توانایی و امکان بیشتر شدن را دارد.  

اقتصاددانان بر این باورند که اقدامات تعیین شده در جهت حمایت از مشاغل کنونی به همراه تدابیر لازم برای اطمینان از این که کارگران در صورت اخراج از کار خود با فساد مالی روبرو نشوند، می توانند آسیب های ناشی از محدودیت های سفر و زندگی عمومی را به طرز چشمگیری کاهش دهند و به اقتصادها برای بازگشت به دوران پیش از بحران کمک کنند.

تعطیلی ۳۵ مرکز تولیدی در کل قاره اروپا، موجب می شود که تحلیلگران اقتصادی به این نتیجه برسند که جهان با رشد اقتصای منفی در حال فروپاشی است. اما تحلیلگران بانک هلندی ING در یک یادداشت تحقیقاتی در روز دوشنبه اعلام کردند که اقدامات جدی و به موقع ماکرون، می تواند در سال جاری انقباض اقتصادی در فرانسه را به یک درصد کاهش دهد.

این اقدامات به اقتصاد فرانسه کمک می کند تا پس از رکود عمیق ناشی از این بحران، دوباره به سرعت برگردد و با تعداد محدودی از ورشکستگی های بزرگ و نرخ پایین بیکاری به سه ماهه سوم سال برسد.

حمایت دولت ها از اتحادیه اروپا برای انجام رساندن رویکردهای همه جانبه خود 

مارگارته وستاگر، یکی از مقامات ارشد کمیسیون اروپا در روز سه شنبه در بیانیه ای اظهار داشت که این کمیسیون به شرکت های درگیر این بیماری مجوز دریافت مبالغی به ارزش ۵۰۰هزار یورو (۵۵۰، ۰۰۰ دلار)   و وامهای با نرخ بهره یارانه ای را اعطا کرده است.

با وجود این اقدامات اروپاییها، امریکا علیرغم داشتن تقریباً پنج هزار مورد ابتلا،  هنوز اقدامات عمده محرکی را اعلام نکرده است. دولت ترامپ برنامه حمایتی  را به ارزش حدود ۸۵۰ میلیارد دلار پیشنهاد کرده که هیچ تضمینی در تصویب آن در کنگره وجود نخواهد داشت.

استیون منوچین وزیر خزانه داری آمریکا در روز سه شنبه اعلام کرد که ما کارهای زیادی برای انجام دادن داریم، اما در همین حال قانونگذاران مجلس تصویب لایحه ای را ارائه می دهند که می تواند شبکه تأمین اجتماعی را برای کارگران آسیب دیده از کرونا بهبود بخشد، اما مقررات مرخصی بیماران با توجه به آنچه در اروپا وجود دارد، بسیار کم است.

کد خبر: ۱۰٬۰۸۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha